اقتصاد

پیش بینی‌ها از بازار آینده نفت و نقش اوپک

شرایط بازار جهانی نفت چندان مساعد به نظر نمی‌رسد. به‌ویژه اینکه اوپک نیز در ماه گذشته، در تولید و سرازیر کردن این طلای سیاه به بازار، رکورد زد. اکنون همه در انتظار نشست بعدی این سازمان و تصمیمی هستند که قرار است گرفته شود.

ایران که تا قبل از اعمال و تشدید تحریمها، پس از عربستان دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک بود، اکنون و پس از انتشار نخستین بیانیه در مورد توافق هستهای با گروه ۱+۵، امیدوار است که صادرات نفت خود را در صورت امضای توافق هستهای جامع تا ضربالاجل ۳۰ ژوئن، یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

این در حالی است که خبر میرسد، صادرات نفت ایران در ماه آوریل پس از کمی کاهش در ماه مارس، با تقویت احتمال لغو تحریمهای غرب علیه تهران، افزایش یافته است. نشریه «پلاتس» در گزارشی در این زمینه نوشت: «صادرات نفت ایران در ماه آوریل روزانه با ۵۰۰ هزار بشکه افزایش به یک میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه در روز رسیده که ناشی از افزایش واردات هند است؛ کشوری که طی ماه گذشته، از ایران نفت نخرید.» این افزایش در حالی صورت میگیرد که واردات چین از تهران در این ماه قدری کاهش یافت؛ هرچند افزایش صادرات ایران به ژاپن و هند، افزایش صادرات نفت ایران در ماه آوریل را به ارمغان آورده است.

ماه گذشته هند تحت فشار آمریکا مبنیبر نگهداشتن واردات نفت خود از ایران در محدوده تعیینشده توسط تحریمها، نفتی از ایران وارد نکرده است.

با این همه به نظر میرسد چشمانداز مثبت مذاکرات هستهای، بیش از همه برای مشتریان آسیایی ایران خوب بوده است. اخبار مربوط به افزایش صادرات نفت ایران برای چین، ژاپن و هند بهرغم تمام فراز و فرودهایی که در این مسیر وجود داشته است، اخبار خوشایند و دلچسبی به نظر میرسد.

به این اخبار، باید خبر وزارت نفت عراق را نیز که دو روز پیش اعلام کرد، صادرات نفت این کشور در ماه آوریل، از روزانه دو میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در ماه مارس، به روزانه سه میلیون و ۸۰ هزار بشکه رسید. رویترز در این زمینه خبر داده که صادرات نفت عراق از پایانههای جنوبی در ماه آوریل به روزانه دو میلیون و ۶۲۷ هزار بشکه رسیده در حالی که صادرات از شمال این کشور و از طریق خط لوله کردستان، روزانه ۴۵۰ هزار بشکه بوده است. گفتنی است صادرات نفت عراق در ماه آوریل با قیمت بشکهای ۵۱ دلار و ۷۰ سنت، برای این کشور چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار درآمدزایی داشته است.

با این اخبار، شرایط بازار جهانی نفت چندان مساعد به نظر نمیرسد. بهویژه اینکه اوپک نیز در ماه گذشته، در تولید و سرازیر کردن این طلای سیاه به بازار، رکورد زد. اکنون همه در انتظار نشست بعدی این سازمان و تصمیمی هستند که قرار است گرفته شود. آیا شیل و اویلها میتوانند بار دیگر برنده این بازی باشند یا تصمیم کشورهای عربی میتواند مانعی بر سر راه آنها ایجاد کند؟

از سوی دیگر، تغییر کابینه دولت عربستان، از دیگر شگفتیهایی بود که بسیاری از کارشناسان را به این باور رساند که تصمیم این نشست اوپک با دفعات پیشین متفاوت خواهد بود. علی النعیمی، وزیر نفت عربستان با ابراز رضایت از این تصمیم حاکمیت، اعلام کرده که این تغییرات به ثبات بیشتر و رشد اقتصادی عربستان کمک کرده و به بازار جهانی نفت، تعادل و ثبات میبخشد. مارک دوبویتس، کارشناس بازار نفت بر این باور است که تفاهم هستهای به افزایش صادرات نفت ایران منجر خواهد شد، چراکه خریداران از مزیت فضای کاهش اعمال تحریمها علیه ایران استفاده کرده و این فرصت را از دست نمیدهند. این افزایش بیسابقه صادرات، بازار جهانی نفت را نیز دستخوش تغییراتی کرد و بهای نفت تحتتاثیر این اخبار، اندکی کاهش یافت و نفت برنت بشکهای ۶۶ دلار و ۴۶ سنت معامله شد. به نوشته پلاتس، براساس توافق اولیه هستهای که در نوامبر سال ۲۰۱۳ به امضا رسید و تا ۳۰ ژوئن منقضی خواهد شد، صادرات نفت ایران باید تا ۳۰ ژوئن بهطور متوسط روزانه یک میلیون بشکه باشد، اما از سال ۲۰۱۳ صادرات نفت ایران اغلب بالای این سطح بوده است.

این در حالی است که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران بارها بر این نکته تصریح کرده است که افزایش تولید نفت ایران باعث کاهش قیمتها نخواهد شد و انتظار این است که دیگر اعضای اوپک فضا را برای افزایش صادرات ایران باز کنند. این در حالی است که تاکنون هیچگونه نشانهای مبنیبر تمایل دیگر اعضای اوپک برای کاهش عرضه دیده نمیشود. نشست بعدی وزرای نفت اوپک، پنجم ژوئن (۱۵ خرداد) برگزار خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/lbkhJL