اندیشه

پیش از عزیزانت برای سلامتی امام زمان (عج) صدقه بده

یکی از اعمالی که سید بن طاووس به آن بسیار اهمیت می‌داده صدقه بر حفظ وجود مقدس آن حضرت بوده چون یکی از تکالیف زمان غیبت صدقه‌دادن است برای حفظ وجود حضرت به آنچه که میسر است به همین دلیل سید بن طاووس به ما وصیت و سفارش می‌نماید: «ابتدا کن به صدقه دادن برای آن حضرت قبل از اینکه برای خود و عزیزانت صدقه بدهی.»
در نیمه ماه محرم الحرام سال 589 هجری یکی ازنوادگان امام مجتبی(ع) در شهر حلّه به دنیا آمد. کودکی که بعدها مبدل به فقیهی نام آور و اسوه تقوا و عرفان شد. سید ابن طاووس علاوه بر تربیت شاگردان و تدریس علوم مختلف، همّت اصلى خویش را بر سیر و سلوک و کسب معنویات قرار داد. مناصب مختلف دولتی از سوی عباسیون به او پیشنهاد شد ولی هیچگاه نپذیرفت. شرح حال ملاقات هایش با حضرت صاحب الزمان (عج) زبانزد است.

یکی از اعمالی که سید بن طاووس به آن بسیار اهمیت میداده صدقه بر حفظ وجود مقدس آن حضرت بوده چون یکی از تکالیف زمان غیبت صدقهدادن است برای حفظ وجود حضرت به آنچه که میسر است به همین دلیل سید بن طاووس به ما وصیت و سفارش مینماید: «ابتدا کن به صدقه دادن برای آن حضرت قبل از اینکه برای خود و عزیزانت صدقه بدهی.»

اما شاید بیشترین علت شهرت او کتاب «اللهوف علی قتلی الطفوف» باشد که به «لهوف» شهرت دارد. لهوف به یقین یکی از مشهورترین مقاتلی است که پیش از دوران معاصر تدوین شده است. او لهوف را به سه بخش تقسیم کرده است: قسمت اول از ابتدای تولد سیدالشهدا (ع) تا ورود حضرت به کربلا؛ قسمت دوم گزارشی از وقایع ظهر عاشورا و قسمت سوم نیز داستان اسارت اهل بیت و بیان حالات امام سجاد (ع) در مدینه.

https://shoma-weekly.ir/8EQGqD