شهرستانها

پیشنهاد ظرفیت های کشاورزی صنعتی و معدنی کردستان به دولت آینده

دبیر حزب موتلفه استان کردستان به مطالبات مردم کردستان از دولت آینده گفت: این استان نیز مانند سایر استان های کشور از نظر معیشتی و اقتصادی مطالبات زیادی دارد که متاسفانه در این دولت محقق نشده است.
دبیر حزب موتلفه اسلامی: نادیده گرفتن ظرفیت های کشاورزی و صنعتی کردستان را از مهمترین دلایل بروز مشکلات اقتصادی معیشتی این استان برشمرد.

جلیل عراقی دبیر حزب موتلفه  اسلامی در کردستان در گفتگو با هفته نامه شما، با اشاره به راه اندازی ستادهایی در حمایت از آیت الله رئیسی اظهار داشت: حزب موتلفه در کنار شورای وحدت در استان فعالیت های حمایتی خود را آغاز کرده است، همچنین دبیر موتلفه اسلامی استان به عنوان مسئول کمیته احزاب سیاسی در ستاد فعالیت دارد.

دبیر حزب موتلفه استان کردستان به مطالبات مردم کردستان از دولت آینده اشاره کرد  و افزود: این استان نیز مانند سایر استان های کشور از نظر معیشتی و اقتصادی مطالبات زیادی دارد که متاسفانه در این دولت محقق نشده است.

وی به ظرفیت های کردستان گریزی زد و ادامه داد: این استان ظرفیت های بالقوه زیادی دارد که لازم است دولت آینده با تدبیر و مدیریت صحیح آن را بالفعل کند، وجود 260 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و 3 گمرک رسمی می طلبد برنامه ریزی های کارشناسی برای بهره گیری از این ظرفیت ها صورت پذیرد.

به گفته عراقی، در شرایطی که 16 درصد نزولات آسمانی در کردستان رخ می دهد اقلیم و زمین مساعد برای توسعه کشاورزی و دامداری است اما تاکنون بهره برداری درستی از این ظرفیت ها نشده است. کردستان قطب تولید توت فرنگی و سیب زمینی در کشور است اما هیچ کارخانه فراوری برای بهره برداری درست و مقرون بهصرفه از این محصولات نمی شود و همه آن ها به صورت خام به سایر استان ها صادر می شود.

دبیر حزب موتلفه استان کردستان ظرفیت بی نظیر گردشگری این استان را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: امکانات و جاذبههای گردشگری زیادی در کردستان وجود دارد که می تواند از نظر اقتصادی توسعه زیادی به همراه داشته باشد.

وی با انتقاد از عدم بهره گیری از ظرفیت نخبگان و جوانان توانمند استان گفت: بسیاری از جوانان و نخبگان استان در سایر استان ها مشغول فعالیت می شوند و یا در کارهایی غیر از تخصصشان مشغول هستند، این موضوع باعث ناامیدی است.

عراقی معضل کولبری را از جمله مشکلات اولویت دار استان کردستان برشمرد و تصریح کرد: در کردستان کولبری باید به صادرات رسمی تبدیل شود.

دبیر حزب موتلفه استان کردستان با انتقاد از وضع تعطیلی کارخانه های استان گفت: شهرک های صنعتی کردستان حدودا 50 درصد فعال هستند، همه این مشکلات در کنار هم مشکلات عدیده اقتصادی، معیشتی و بیکاری را در استان رقم می زند که دولت آینده باید همه این موضوعات را مدنظر قرار دهد.

https://shoma-weekly.ir/1cXJh1