اقتصاد

پیشنهادی به مجلس دهم

مجلس دهم باید در مسائل جاری کشور مسئله رکود، بیکاری، معیشت مردم، نظام بانکی و فساد اجتماعی را ساماندهی کند. در حوزه نظارتی هم باید نظارت بر مجموعه قوانین و مقررات تصویب شده را اجرایی کند. زمانی مجلس دهم می‎تواند به این کار برسد که قبل از شروع به کار یک اولویت‌بندی و برنامه‌ای عملی تهیه کند.
دکتر یحیی آل اسحاق- یکی از مطالبات مهم عموم جامعه ایجاد ثبات اقتصادی و تأمین نیازهای معیشتی آنهاست، لذا مجلس آتی وظایفی دارد که عمدتا اقتصادی است. مجلس نباید در مسائل اقتصادی منفعل باشد بلکه باید نقش فعالی را همپای دولت در این عرصه داشته باشد. بهطور کلی مجلس در امور اقتصادی سه وظیفه عمده بر عهده دارد. اول آنکه؛ باید قوانین و مقررات اقتصادی در مجلس بازنگری شود. یعنی از قوانین مادر و زیرساختی گرفته تا قوانین امور جاری اقتصادی باید مورد اصلاح قرار گیرند. وظیفه دوم نیز کمک نمایندگان مجلس به دولت در اجرای قوانین و اهداف تعیینشده در بخش اقتصادی است. اگر در اهداف کلان نظام تعریف شده است که باید به رشد اقتصادی هشتدرصدی دست پیدا کنیم، در این راستا جهتگیریهای اقتصادی مجلس باید با دولت همسو باشند تا بتوان به این امر، دست پیدا کرد. قطعا باید نمایندگان مجلس به دولت برای حل مسائل و مشکلات جاری اقتصادی کشور کمک کنند.

سومین وظیفهاش در زمینه اقتصادی محسوب میشود، نظارت بر اجرای قوانین اقتصادی کشور است. درست است که مجلس وظیفه قانونگذاری را برعهده دارد اما مسئله مهم درست اجرا شدن قانون است. تدوین برنامه و قانون صحیح 20 درصد از موفقیت در فعالیتهای اقتصادی است. 80 درصد از موفقیت به چگونگی اجرای قانون بستگی دارد. در اینجاست که نقش نظارت مجلس از اهمیت برخوردار میشود. اگر مجلس وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام ندهد تحقق صحیح قانون و برنامه امکانپذیر نیست.

سیاست‎‎های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه سرتاسر نشان از اقتصاد مقاومتی دارد. اگر اقتصاد کشور مقاوم بود اینقدر مردم در معیشت خود دچار مشکل نبودند. اقتصاد مقاوم که درونزای بروننگر است، با نگاهی به وضعیت مردم برای حل مشکلات آنها قدم برمیدارد. تا زمانی که دولت به اقتصاد مقاومتی اعتقاد پیدا نکند شرایط زندگی مردم بهتر نمیشود.

در الگوهای اقتصاد مقاومتی تأکید ویژهای بر اقتصاد دورنزای بروننگر شده است. یعنی اقتصادی مبتنی بر واقعیت‎‎های اقتصاد و آرمان‎‎های جمهوری اسلامی ایران. اقتصاد ما شرقی، غربی، دولتی و سرمایهداری نیست بلکه میانه آنهاست. در این ارتباط بنده شعری از عطار با این مضمون در حافظه دارم که، «نه در مسجد گذارندم که رند است، نه در میخانه کین خمار خام است، میان مسجد و میخانه راهی است، بجویید ای عزیزان کین کدام است». اقتصاد مقاومتی، جمعبندی اقتصاد کشور بعد از انقلاب اسلامی ایران با چهار واژه کلیدی واقعیتنگر، آرمانگرا، درونزا و بروننگر است که بر مبنای واقعیت‎‎های جمهوری اسلامی ایران است. افراطیون در مواردی عقیده بر خودکفایی صرف با کشیدن دیوار‎‎های بلند به دور کشور داشتند. زمانی نیز عقیده وصل بدون قید و شرط به اقتصاد جهانی مطرح میشد. بیانات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی با عبارت «واقعیتنگر، آرمانگرا و درونزای بروننگر جمعبندی تمام این دعوا‎‎ها و اختلاف نظرهاست. مجلس دهم باید برای تحقق اهداف و الگوهای اقتصاد مقاومتی قدم بردارد.مجلس دهم باید در مسائل جاری کشور مسئله رکود، بیکاری، معیشت مردم، نظام بانکی و فساد اجتماعی را ساماندهی کند. در حوزه نظارتی هم باید نظارت بر مجموعه قوانین و مقررات تصویب شده را اجرایی کند. زمانی مجلس دهم میتواند به این کار برسد که قبل از شروع به کار یک اولویتبندی و برنامهای عملی تهیه کند. مسئله بعدی مسئله ساختار مجلس است. متأسفانه در ادوار گذشته نمایندگانی که وارد مجلس شدند، بیشترین وقت خود را صرف مسائل منطقهای، شهری و استانی خود کردهاند و مسائل ملی در اولویت آنها نبوده است. در مجلس دهم باید برنامهای تنظیم شود که مسائل ملی و جاری در اولویت باشند. اول انقلاب، اقتصاد صد درصد دولتی را شاهد بودیم، بعد رویکرد اقتصاد مبتنی بر تفکرات بانک مرکزی در ایران جاری شد، بعد هم مخلوطی از تفکرات مختلف در اقتصاد کشور اجرا شد و اکنون نیز نوع خاصی از اقتصاد را در کشور شاهد هستیم. مجلس باید نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد و نسبت به آثار و پیامدهای آن بر اقتصاد کشور توجه ویژهای داشته باشد. مجلس نهاد قانونگذار است و دولت موظف است که با مجلس همکاری داشته باشد. وقتی برای نمایندگی از حقوق مردم به مجلس میرویم باید در راستای تحقق حق و حقوق ملت با دولت ارتباط داشته باشیم.

https://shoma-weekly.ir/6cCUDu