شهرستانها

پیشنهادی به استاندار جدید سوغات سفر رهبر معظم به قزوین

در این مقطع از زمان با مرور اهداف کلان و راهبردهایی که رهبری بر آنها تاکید داشته‌اند، با بررسی و تحلیل آماری و کمّی روند تغییرات 12 ساله اخیر، سیاست‌های مشخص اجرایی برای آن اهداف در برنامه ششم توسعه و پیشرفت استان پیش‌بینی و مدنظر قرار داده و نمایندگان محترم مجلس نیز رسالت خود را در مجلس به انجام رسانند.
محمد حسین شفیعی ها- دهه سوم آذر ماه، از سال 1382 برای مردم شریف استان قزوین مشحون از حلاوت و شیرینی سفری به یادماندنی است. هدف این وجیزه، تاکید بر غفلت بزرگی است که از سوی مسئولان امر کشوری و استانی در طول 12 سال گذشته نسبت به سفارش های راهبردی ایشان رخ داده و علاوه آنکه هم اکنون در آستانه ارائه برنامه ششم از سوی دولت به مجلس قرار داریم، متولیان امر اعم از دولتی و غیردولتی نسبت به طراحی برنامهای مبتنیبر راهبردهای رهبری در این سفر اصرار و اهتمام ورزیده و دورنمای پیشرفت استان قزوین را ترسیم کنند. باشد تا این اقدام الگویی برای سایر استانهایی که حضرت آقا سفر داشتهاند نیز الگو شود.

مجموع رهنمودهای راهبردی رهبری را در 5 محور میتوانیم ملاحظه کنیم:

1-مدیریت و پیشرفت 2- کشاورزی و آب 3- فرهنگ

4- صنعت 5- علم و فناوری

در بخش کشاورزی ایشان به اهمیت و ویژگی دشت حاصلخیز قزوین تاکید فرمودند:

الف ) «اگر دشت قزوین را بهدرستی استحصال کنیم فقط به قزوین کمک نکردهایم به کل کشور کمک کردهایم» (دیدار با مسئولان استان 27/9/82 )

ب ) «من از آقای بیطرف (وزیر نیروی وقت) به طور جدی میخواهم روی این مسئله بیطرف نمانند، یعنی کاملا طرف قزوین را بگیرید و فکر کنید روی مسئله آب، ببنید چه کار میشود کرد». (یادآور میشوم که کمبود آب از قدیم جزء مشکلات جدی کشاورزی قزوین بوده و در سالهای اخیر نیز به دلیل بهرهبرداریهای بیرویه از سفرههای زیرزمینی به یک بحران تبدیل شده است)

ج) «علیرغم آنکه قزوین قطب صنعتی هم میباشد؛ ولی در درجه اول یک قطب کشاورزی است .. و نباید اجازه داد صنعت به حریم زمینهای کشاورزی تجاوز کند.»

اما در بخش فرهنگ حقیقتا توصیفهای مقام معظم رهبری بینظیر بود و گویای این واقعیت انکارناپذیر است که این منطقه سرشار از استعدادهای مختلف علمی و دینی در حوزههای گوناگون اعم از فقه، حکمت، پزشکی، ریاضی، تاریخ و هنر بوده است. ارائه این تصویر درخشان از پیشینه فرهنگی قزوین سیاستگزاران و حوزه علمیه و مراکز علمی و دانشگاهی را مکلف میسازد که تمام قد برای بازیابی این هویت عمیق فکری و فرهنگی بپا خیزند و با مشارکت همهجانبه با یکدیگر عقبماندگیها را جبران و با تهدیدهای فرهنگی که بی محابا به جان این ریشهها افتاده با برنامهریزی عاقلانه به ستیز برخیزند.

در بخش صنعت استان سفارش معظم له این بود که با در نظر داشتن این نکته که هرگز صنعت نباید به حوزه کشاورزی تجاوز کند باید یک جامع نگری و برنامهریزی خوب صورت بگیرد. در بخش علم و فناوری توصیههای ایشان همانی است که در دو دهه اخیر در کلان کشور همیشه یادآوری کردهاند و آن اینکه باید دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی در مسیر تولید علم و جنبش نرمافزاری قدم بردارند و بدون تردید علم ترجمهای، فکر ترجمهای و ایده و مکتب و اقتصاد و سیاست ترجمهای سرنوشت بسیار تلخی را برای ملت رقم خواهد زد و استان قزوین با داشتن مراکز معتبر دانشگاهی و علمی و پژوهشی میتواند نقش خود را بهخوبی ایفاء نماید به شرط آنکه مسئولین مربوطه با برنامهریزی و آیندهنگری به این مهم همت گمارند. میطلبد در این مقطع از زمان با مرور اهداف کلان و راهبردهایی که رهبری بر آنها تاکید داشتهاند، با بررسی و تحلیل آماری و کمّی روند تغییرات 12 ساله اخیر، سیاستهای مشخص اجرایی برای آن اهداف در برنامه ششم توسعه و پیشرفت استان پیشبینی و مدنظر قرار داده و نمایندگان محترم مجلس نیز رسالت خود را در مجلس به انجام رسانند.

استاندار اول دولت یازدهم در قزوین جناب آقای روزبه از جمله کارهای مثبتی که در دوره کوتاه قریب دوساله خود! در استان توانست انجام دهد، گوشزدکردن این غفلت بود و از آغاز مسئولیت خود در جلسات مختلف اصرار بر این امر داشت و کارهای کارشناسی و مطالعاتی خوبی هم ظاهرا به انجام رسانده بود. امید میرود استاندار جدید جناب آقای همتی، ضمن مطالعه و بررسی همه سوابق نسبتبه این موضوع مهم اهتمام جدی داشته باشند و موجب رفع نگرانی شوند و نقطه درخشانی را در سابقه خدمت خویش در استان قزوین به یادگار بگذارد. انشاءالله

* دبیر حزب مؤتلفه استان قزوین

https://shoma-weekly.ir/yvKAQc