شهرستانها

پیشنهادهایی برای پایه توسعه استان سمنان

درراستای تحقق اهداف چشم انداز بلندمدت توسعه کشور، نظریه پایه توسعه ملی و جهت گیری‌های آمایش سرزمین و با توجه به ویژگیهای استان سمنان، مأموریت‌ها و وظایف اصلی مدیران استان به ترتیب برپایه: «توسعه پژوهش، آموزش عالی، ‌صنعت، معدن و گردشگری» استوار خواهد بود. ضمن اینکه تکیه بر اولویتهای فوق مانع بهره گیری از سایر توانمندی‌ها و ظرفیتهای استان نخواهد بود.
حسن خرمیان- درراستای تحقق اهداف چشم انداز بلندمدت توسعه کشور، نظریه پایه توسعه ملی و جهت گیریهای آمایش سرزمین و با توجه به ویژگیهای استان سمنان، مأموریتها و وظایف اصلی مدیران استان به ترتیب برپایه: «توسعه پژوهش، آموزش عالی، صنعت، معدن و گردشگری» استوار خواهد بود. ضمن اینکه تکیه بر اولویتهای فوق مانع بهره گیری از سایر توانمندیها و ظرفیتهای استان نخواهد بود. لذا به همین منظور پیشنهادات حزب موتلفه اسلامی استان سمنان در خصوص نظریه پایه توسعه استان به شرح بندهای ذیل اعلام میشود:

۱-با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به نقش فرهنگ، پیشنهاد میشود الگوی توسعه اسلامی – ایرانی و توجه به نقش فرهنگ اسلامی – ایرانی به عنوان محور در سند توسعه پایدار استان مد نظر قرار گیرد. به استناد فصل ۱- ماده ۳ قانون برنامه پنجم به منظور تعمیق ارزشهای اسلامی، باورهای دینی و اعتلای معرفت دینی و تقویت هنجارهای فرهنگی و اجتماعی و روحیه کار جمعی و ابتکار، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و گسترش خط و زبان فارسی، دولت مکلف است حمایتهای لازم را از بخشهای غیردولتی اعم از حقیقی و حقوقی با نگرش به برنامههای اجرایی دینی، مذهبی، هنری، فرهنگی و آموزشی به عمل آورد.

۲-پیشنهاد میشود ترسیم نقشه مهندسی فرهنگی استان به عنوان یکی از محورهای سند توسعه استان در نظر گرفته شود. از آنجا که مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۷/۹/۸۶ خطاب به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی لزوم پیش بینی پیوست فرهنگی برای طرحهای اقتصادی – طرحهای پولی و مالی و طرحهای عمرانی را مورد تاکید قرار دادهاند، پیشنهاد میشود با توجه به نظام نامه، پیوست فرهنگی برای کلیه طرحهای مهم و جدید استان در نظر گرفته شود.

۳-توجه به سیاستهای سال، اقتصاد و فرهنگ – اقتصاد مقاومتی وتوجه بیشتر به مقوله فرهنگ و استفاده از نهادهای غیردولتی فعال همانند مساجد، کانونهای فرهنگی هنری، و حمایت از عرضه محصولات فرهنگی معنوی در جهت توسعه اقتصاد و فرهنگ در توسعه پایدار استان ضروری است.

۴- ایجاد هماهنگی بین سیاستهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ضروری است چراکه توسعه فعالیتهای آموزشی و تحقیقاتی مراکز آموزش عالی نمیتواند بدون توجه به نیازهای استان در بخش اشتغال قرار گیرد.

۵-در جذب سرریز جمعیت سایر استانها و تمرکز مهاجرین در مسکن مهر و حاشیه شهرهای استان بدون در نظر گرفتن برنامه و پرسشهای فرهنگی مقدور نمیباشد.

۶-توجه و تقویت فرهنگ و هنر روستا در نظریه پایه توسعه استان میتواند آثار مثبت اقتصادی، اجتماعی را به همراه بیاورد.

*دبیر حزب موتلفه اسلامی استان سمنان

https://shoma-weekly.ir/lyV8Sa