اقتصاد

پیروزی در بدر و خیبر نزدیک است

پافشاری ملت ایران در عرصه اقتصاد مقاومتی در حال به ثمر نشستن و دشمنان آخرین تیرهای خود را گاهی بدون هدف پرتاب می کنند تا شاید به هدفی اصابت کند و تا امروز همه تلاش دشمنان به نتیجه مطلوب آنان نرسیده و با شکست مواجه شده است، شکستی سنگین در برابر ملتی با دست خالی و شاید حالا بهتر می توان شرایط بدر و خیبر و نزدیکی پیروزی بر دشمنان را درک کرد.
احمد جان نثاری – شیپورهای تبلیغاتی دشمنان انقلاب اسلامی ایران چندی پیش بوق تحریم های فلج کننده را چنان نواختند که گویا ظرف مدت کوتاهی قرار است در ایران قحطی بیاید و همگی از گرسنگی دست به دامان شیاطین شویم. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در واکنش به برخی شخصیتهای منفعل داخلی که این شرایط را شعب ابیطالب قلمداد کردند، فرمودند؛ امروز در شرایط بدر و خیبر هستیم که نوید پیروزی ایران در عرصه جنگ اقتصادی را می‌داد.
نخستین تحریم های جدی علیه ایران درپی اشغال سفارت آمریکا توسط واشنگتن اعمال شد وسپس برخی کشورهای اروپایی تحریم های مشابهی را به کارگرفتند. طی 20سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحریم ها بیشتر جنبه سیاسی داشتند وهرازگاهی برشدت وضعف آنها افزوده می شد و اروپا فقط گاهی آن ها را به کار می‌گرفت. ضمنا دلایل تحریم ها هم کاملا سیاسی بود و به مسائلی قبیل حمایت از حزب الله لبنان مربوط می شد. ولی طی سال های اخیرمهمترین بهانه تحریم ایران برنامه هسته‌ای بوده است و در پی صدور چند قطعنامه درشورای امنیت تحریم ها جنبه بین المللی پیدا کرده و نوع تحریم هایی که کشورهای جهان به کارمی گیرند مختلف است.
تحریم ها روزبه روز گسترش یافتند وشدید ترین تحریم ها توسط آمریکا اعمال شد که هدف اصلی خود را تغییر حکومت در جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین تهدید علیه اسرائیل قرارداده است. این تحریم ها نه تنها شرکت‌های امریکایی و بلکه شرکت های خارجی سرمایه گذاری کننده در بخش انرژی ایران را شامل شدند ولی از آنجا که تحریم ها به تدریج به اجراگذاشته و در برخی موارد تضعیف شده اند اقتصاد ایران هم به تدریج با آن ها سازگارشده است واین کشور نه تنها از دست دادن بازار آمریکا را با بازار آسیا جبران کرد بلکه نفت خود را به جزایرکارائیب هم می فرستاد که از انجا به آمریکا صادر می شد. سپس این کشور توانست سرمایه گذاران خارجی را به بخش نفت وگاز جذب کند وخیلی ازشرکت های خارجی توانستند ممنوعیت های واشنگتن را دور بزنند.
بدون شک تحریم های آمریکا برکاهش حجم صادرات نفت ایران تاثیرگذاشته اند. با این وجود کشور به تدریج حجم استخراج این محصول را افزایش داده وافزایش بهای نفت کاهش توان استخراج آن را جبران کرده است. ازسوی دیگرتحریم های مربوط به برنامه هسته ای ایران که به خصوص ممنوعیت صادرات برخی کالاها را به کشور شامل می شود از طریق واردات محصولات مورد نیاز از کشورهای ثالث کنار زده شد.
افزایش بهای نفت بخت ایران را برای جذب سرمایه های خارجی افزایش می دهد و داده های مربوط به حجم تجارت ایران با آمریکا اتحادیه اروپا روسیه و چین طی سال‌های گذشته این گفته را تایید می کند.
صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد ایران در سال 2012 با صعود 2 پله ای نسبت به سال قبل در رده بندی بزرگترین اقتصادهای جهان (بر اساس قیمت های جاری) رتبه 23 را بدست آورده است.در این گزارش آمار برآوردی از تولید ناخالص داخلی 185 کشور جهان در سال 2012 منتشر شده و بر اساس آن کشورهای جهان را از نظر قدرت اقتصادی رده بندی کرده است.
در آمار برآوردی این نهاد بین المللی، ایران از نظر تولید ناخالص داخلی خود بر اساس قیمت های جاری( به دلار آمریکا) در سال 2012 رتبه 23 جهان را به خود اختصاص داده است که بدین ترتیب نسبت به سال قبل دو پله صعود داشته است. این در حالی است که کشورهای غربی در این سال با هدف فلج کردن اقتصاد ایران تحریم های به اصطلاح سخت گیرانه ای را به اجرا گذاشته اند.
بر اساس این گزارش آمریکا با 15.6 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی بزرگترین اقتصاد جهان شناخته شده است و چین با 8.25 تریلیون دلار در رده دوم و ژاپن با 5.9 تریلیون دلار در رده سوم قرار گرفته اند. کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، برزیل، ایتالیا، روسیه، هند، کانادا، استرالیا، اسپانیا، مکزیک، کره جنوبی، اندونزی، ترکیه، هلند، عربستان، سوئیس، سوئد، و نروژ نیز در رده های بعدی و قبل از ایران قرار گرفته اند. بر این اساس، ایران دومین قدرت اقتصادی خاورمیانه بعد از عربستان شناخته شده است.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در جمع مردم شیراز سال 87 می فرمایند: تهدید مى کنند که شما را تحریم مى کنیم و محاصره ى اقتصادى مى کنیم! خب، در این سى سالى که ملت ایران را گاهى شدیدتر و گاهى ضعیف تر محاصره ى اقتصادى کردید، چه کسى ضرر کرد؟ ملت ایران ضرر کرد؟ ابدا! ما از تحریم به نفع پیشرفت خودمان استفاده کردیم. یک روزى بود که ما احتیاج به ابزارهاى نظامى داشتیم؛ ساده ترین ابزار نظامى را به ما نمى فروختند و مى گفتند: تحریم! ما توانستیم از این تحریم استفاده کنیم؛ امروز ملت ایران توانائیهایى به دست آورده که همان تحریم کنندگان دیروز، امروز از این که ملت ایران دارد به قدرت اول نظامى منطقه تبدیل مى شود، دارند دست و پا مى زنند! خب، این بر اثر تحریم شما بود. این تحریم به ما ضرر نزد؛ ما از این تهدید توانستیم یک فرصت به وجود بیاوریم. امروز هم همین جور است. ما از تحریم غرب نمى ترسیم. ملت ایران به حول و قوه ى الهى در مقابل هر تحریمى و هر محاصره ى اقتصادى اى آنچنان تلاشى از خود نشان خواهد داد که پیشرفت او را مضاعف و چند برابر خواهد کرد.
این جور نگاه کلان به انقلاب - یعنى نگاه به انگیزه ها و زمینه ها و عوامل بالادستى انقلاب و تشکیل نظام، و نگاه به عاملِ محورى انقلاب یعنى مردم و ایمان دینى آنها، و نگاه به هزینه ها - موجب مى شود که ما در هر شأنى که هستیم و در هر جا که هستیم، به مسائل جزئى و کوچک خیلى اهمیت ندهیم؛ به عظمت انقلاب و حرکت عمومى انقلاب نگاه کنیم که بحمداللَّه در طول این سى سال، با قدرت و قوّت ادامه داشته است و ملت ایران هر روز بهتر از گذشته - با این که توطئه ها و تلاش دشمن هم بیشتر شده - به پیش حرکت کرده است.
دوران تهدید نظامی و تحریم رو به پایان و حتی این ابزارها اثر تبلیغاتی خود را هم از دست داده‌اند، پافشاری ملت ایران در عرصه اقتصاد مقاومتی در حال به ثمر نشستن و دشمنان آخرین تیرهای خود را گاهی بدون هدف پرتاب می کنند تا شاید به هدفی اصابت کند و تا امروز همه تلاش دشمنان به نتیجه مطلوب آنان نرسیده و با شکست مواجه شده است، شکستی سنگین در برابر ملتی با دست خالی و شاید حالا بهتر می توان شرایط بدر و خیبر و نزدیکی پیروزی بر دشمنان را درک کرد.

https://shoma-weekly.ir/Bd3wbx