شهرستانها

پیامهای سفر نوروزی مقام معظم رهبری به خوزستان

مقام معظم رهبری قبلا مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس را زیارتگاه نامیده است که همچون دیگر اماکن متبرکه و مقدس، زیارت با معرفت را طلب می‌نماید. این حضور می‌تواند یادمان‌های دفاع مقدس را همچون حرم‌های مقدس به زیارتگاه عاشقان دلسوخته اسلام و انقلاب و نظام تبدیل نماید.

اردشیر شریف‌زاده- 1- مقام معظم رهبری قبلا مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس را زیارتگاه نامیده است که همچون دیگر اماکن متبرکه و مقدس، زیارت با معرفت را طلب مینماید. این حضور میتواند یادمانهای دفاع مقدس را همچون حرمهای مقدس به زیارتگاه عاشقان دلسوخته اسلام و انقلاب و نظام تبدیل نماید.

حضور مردم در این مناطق، گذشته از یادآوری خاطرات سخت و شیرین آن دوران و مجاهدت و رشادتهای فرزندان این سرزمین میتواند حس معنویتی خاص را نیز به همراه داشته باشد و البته فرصتی مناسب برای خودسازی و تهذیب نفس است. مقام معظم رهبری در این باره اظهار امیدواری کردند: توشه این سفرِ معنوی، تجربه آموزی، بصیرت و انوار الهی باشد.

۲- حضورمقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنهای در جمع کاروانهای راهیان نور نشانه توجه و اهمیت ویژه ایشان به این کاروانهاست و میتوان گفت: اجر حضور در کاروانهای راهیان نور، از سفرهای زیارتی کمتر نیست؛ زیرا شهدای ما در دوران دفاع مقدس با جهاد فی سبیل الله، راه ائمه هدی (س) را پیمودند و در حقیقت حضور در کاروانهای راهیان نور، زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت و احیای سنت اولیاء خداست.

۳- با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد و فرهنگ با عزمی ملی و مدیریتی جهادی نامیدهاند، حضور ایشان در ابتدای سال در مناطق عملیاتی، حرکتی کاملا فرهنگی تلقی میشود که میتواند جریان ساز فرهنگی کشور نیز باشد.

۴- حضور حضرت آقا در ایام نوروز امسال که با ایام فاطمیه همراه گردید حاوی پیامی به مسئولین دیگر نیز هست، اینکه در فضایی که مشکلات اقتصادی امروز بسیاری از مردم کشور را رنج میدهد، شاید بهتر این بود مقامات، مسئولین و مدیران کلان کشور نیز در سال فرهنگ و اقتصاد به جای حضور در مناطق تفریحی، ویلاها و قصرهای شمال کشور و یا بودن در کنار دریا و جزیرههای صرفا تفریحی و سیاحتی مانند کیش، به جبهههای عملیاتی هشت سال دفاع مقدس میرفتند. یعنی‌‌ همان جایی که محل رشادتها و جانفشانیها برای دفاع از خاک، ناموس و اعتقادات ما بود، زیرا که امنیت امروز ما حاصل‌‌ همان مجاهدتها و
شهادت
هاست.

۵- نتیجه این حضور در مناطق عملیاتی موجب عدم فراموشی دوران دفاع مقدس میشود. ایشان در همین سفر ابراز نمودند: «ملت ایران هرگز نباید مقطع حساس، تاریخی و پرافتخار دوران دفاع مقدس را فراموش کند، زیرا آن مقطع یک تجربه گران سنگ است».

۶- رهبر انقلاب اسلامی با حضور در خوزستان یکبار دیگر از ایثار و جانفشانیهای مردم خوزستان در دوران دفاع مقدس نیز قدردانی نمودند و اینگونه بیان داشتند: «همه مناطق دفاع مقدس از جمله خوزستان، صحنه برترین فداکاریها، مجاهدتها و از خودگذشتگیها بوده است..... مردم خوزستان در دوران دفاع مقدس در صف اول رزمندگان بودند و پیوستگی آنان با ایران اسلامی آنچنان بودکه وسوسههای قومی و زبانی دشمن بعثی هم نتوانست این پیوند مستحکم را سست کند.

۷- حضور مقام معظم رهبری در یادمان منطقه عملیاتی شرق کارون از این جهت اهمیت دارد که این مکان‌‌ همان جایی است که آغاز حمله برای شکستن حصر آبادان در سال ۶۰ بود. محدوده منطقه یادمانی شرق کارون، در کیلومتر ۱۷ جاده آبادان به اهواز است که منطقهای معروف به حفار شرقی یا پل مارد میباشد. عراقیها در ابتدای جنگ برای اینکه آبادان را محاصره کنند، در دو نقطه روی رودخانه کارون پل زدند، یکی از این نقاط همین محل بود که آنها از این نقطه، نفوذ کرده و آبادان را محاصره نمودند. پس از صدور فرمان امام رحمهالله برای شکسته شدن محاصره آبادان و پس از برکناری بنیصدر از فرماندهی کل قوا، عملیاتها برای شکست حصر آبادان طراحی شد.

در ‌‌نهایت در عملیات ثامنالائمه که در پنجم مهرماه ۱۳۶۰ با رشادت نیروهای سپاه، ارتش، ژاندارمری، هوانیروز، بسیج، فداییان اسلام و سایر نیروهای مردمی انجام گرفت، این منطقه آزاد گردید و حصر آبادان هم شکسته شد. از طرفی دیگر عملیات حصر آبادان خود مقدمهای برای سایر عملیاتها بود که در کلام مقام معظم رهبری این موضوع مورد اشاره قرار گرفت و فرمودند: «خود این عملیات هم مقدمهای شد برای ورود ما به عملیاتهای «طریقالقدس»، «فتحالمبین» و سرانجام عملیات بزرگ «الی بیتالمقدس» در اردیبهشت و خرداد ۱۳۶۱ که در جریان آن منطقه وسیعی حد فاصل اهواز تا خرمشهر و نوار مرزی ما با عراق شامل شهرهای خرمشهر، حمیدیه، سوسنگرد و بستان از تیررس دشمن خارج شدند و فتح خرمشهر در سوم خرداد نقطه اوج آن بود».

۸- حضور مقام معظم رهبری حاوی این پیام است که ایشان بر خود لازم میدانند که به این مناطق بیایند و جوانان را به ادامه دادن راه شهدا متذکر بشوند، ادامه‌‌ همان راهی که تاکنون باعث عزت ملت ایران و استقامت در برابر زیادهخواهیهای جبهه استکبار شد.

۹- حضور مقام معظم رهبری در مناطق عملیاتی به نوعی تجلیل از فداکاری، ایستادگی، هوشمندی و عزم راسخ نسل جوان دوران دفاع مقدس است. ایشان در نامگذاری سال ۱۳۹۳ به دو عنصر «عزم ملی» و «مدیریت جهادی» تأکید داشتند و در سخنرانی روز اول فروردین به این دو موضوع اشاره کردند. حضور ایشان در مناطق دوران دفاع مقدس، تجلی عینی و عملی پیام نوروزی و درک صحیح از مفهوم عزم ملی و مدیریت جهادی است، زیرا که جبهههای نبرد دوران دفاع مقدس تجلیگاه اراده و عزم راسخ و مدیریت جهادی رزمندگان و مسئولین جنگ و دفاع مقدس بود. عزم ملی، یعنی ملت باید در مقابل همه موانعی که دشمنان میخواهند در مسیر او ایجاد کنند راسخ و استوار بایستد و مدیریت جهادی یعنی جهاد و تلاش در راه خدا، یعنی مدیریتی برخاسته از یک کار بیمنت و شبانهروزی که شمهای از آن در دوران دفاع مقدس و در جبهههای جنگ به خوبی دیده میشود. حضور رهبری در مناطق عملیاتی به یک معنا تأکید و توجه دادن به تجربه پیروزی مردم در اثر داشتن عزمی ملی و مدیریتی جهادی در دوران دفاع مقدس است و اینکه این شیوه امروز هم همچنان راهگشا است. ایشان میخواهند نشان دهند که نجات مشکلات اقتصادی و مسائل فرهنگی کشور با حرکتهای جهادی و مجاهدانه و تداوم راه شهیدان میسر است و باید که همانند دوران دفاع مقدس باز هم فرهنگ ایثار و گذشت و برادری را حاکم کنیم. مقام معظم رهبری قبلا نیز فرموده بودند: «تنها راه سعادت دنیا و آخرت ملت ایران، ادامه‌‌ همان راه با حفظ شجاعت، بصیرت، تدبیر، عزم راسخ و اراده مستحکم مبتنی بر باور و ایمان اسلامی است. همواره عزم راسخ، هوشمندی، بصیرت، ایستادگی، قاطعیت و شجاعت ملت میتواند دشمنان را هر چند که در ظاهر بزرگ و نیرومند باشند، شکست دهد».

۱۰- به طورکلی با توجه به حضور مبارک حضرت آقا در ابتدای امسال در جمع راهیان نور و در مناطق عملیاتی دفاع مقدس در خوزستان باید گفت: مهمترین پیام این حضور میتواند این باشد که باید فرهنگ متعالی دفاع مقدس را همچنان گرامی داشت، حفظ نمود و از آن درس گرفت و دانست همانگونه که دیروز اهداف دفاع مقدس با عزم و اراده ملی و به صورت جهادی محقق و پیروز شد، امروز نیز اهداف اقتصادی و فرهنگی کشور جز با عزم ملی و مدیریت جهادی حاصل نخواهد شد و باید که همچنان راه شهدا را ادامه دهیم.

*معاون سیاسی دبیر حزب موتلفه اسلامی خوزستان

https://shoma-weekly.ir/qLHVsm