نگاه

پوشش عاشورایی، کوشش استکبارستیزی

آنجا که گفته شد همه روزهای ما عاشورا و همه زمینهای ما کربلا است، روز 13 آبان هم نمادی عینی از قیام تاریخی بوده است که این بار نه شکست ظاهر و نه عقب‌نشینی، بلکه فتح الفتوح‌ها را به دنبال داشت.
نصر عزیزی - عاشورای امسال مقارن با روز 13 آبان یعنی روز ملی مبارزه با استکبار جهانی بود. وقتی به عمق واقعه 13 آبان نظری افکنده شود، اعم از خونهای به ناحق ریخته شده دانش‌آموزان و دانشجویان و نقش جاسوسخانه آمریکا در عقب‌ماندگی‌ها و گرفتاری‌ها و مصائب ملت ایران در دوران پهلوی و فتح انقلابی آن مرکز توطئه و فتنه، روح عاشورایی را در این جهاد مستمر و مؤثر و کوشش تعیین کننده مشاهده می‌نماییم.

آنجا که گفته شد همه روزهای ما عاشورا و همه زمینهای ما کربلا است، روز 13 آبان هم نمادی عینی از قیام تاریخی بوده است که این بار نه شکست ظاهر و نه عقب‌نشینی، بلکه فتح الفتوح‌ها را به دنبال داشت.

حادثه عاشورا تحفه‌ای الهی و منحصر به فرد و ناب می‌باشد که درخشش آثار آن در مقاطع مختلف تاریخی همواره تأثیرگذار بر اصلاح زندگی مردم بوده است. اگر در قرن اخیر همزمان با شتاب فزاینده علمی و مدیریتی مسیر رشدو توسعه بسیاری از کشور‌ها موجب تغییر نحوه زندگی مردم شده است، در کشور ما نهضت عاشورا همواره و سالانه عامل فراخوان مردم به مبارزه با نظام سلطه و حاکمان دست نشانده آن‌ها بوده و اثر آن در بهمن ۵۷ محقق و متجلی گشت و اگر انگیزه‌ای برای برچیدن لانه فساد آمریکا در ۱۳ آبان ۵۸ بود، باز هم عامل آن نگاه عاشورایی به تداوم مبارزه با استکبار جهانی بود که آثار و برکات فراوانی برای ملت ما و سایر ملل جهان داشت.

نگاه عاشورایی را می‌توان از کلام گهربار امام راحل دریافت که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، همه عوامل پیروزی را به عاشورا نسبت می‌دادند و هر چه داریم را از عاشورا دانستند و فتح لانه جاسوسی را نیز انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول تعبیر فرمودند که امروز بعد از ۳۴ سال معنی این تعبیر نورانی و الهی را در روند مبارزه با استکبار جهانی برایمان مسجل و معین است.

عبرتهای تاریخ و حادثه پررمز و راز عاشورا موجد بصیرتی عاشورایی در ملت گردید تا اگر بیمه شدن مذهب را به حضرت سید‌الشهداء (ع) نسبت داده‌اند، این بصیرت هم انقلاب اسلامی را از خطر انحرافات و شکست‌ها مصون و محفوظ و بیمه نمود.

بدون تردید اگر لانه جاسوسی فتح نمی‌شد، آنهمه طرح‌ها و برنامه‌ها و توطئه‌های استکباری هم افشاء نمی‌گردید و هر کدام به تنهایی عاملی برای توقف و یا سقوط انقلاب بود و علاوه بر آن، همچنان که حادثه کربلا چهره کریه و کفر و نفاق اموی را از دامن دین زدود، حادثه 13 آبان هم چهره تزویر و نفاق آمریکا و همراهانش را در منظر افکار عمومی جهان رسوا ساخت.

از آنجایی که این بار نهضت عاشورا در حساسترین نقطه جهان به نظام سازی دینی منجر گردید، برکات این نظام الهی علیرغم همه موانع و مشکلات بیرونی و داخلی سال به سال همه و همه توأم با پیروزی بوده است امروز اگر قدرتهای جهان در میز مذاکره هسته‌ای یک طرف میز با تلاشهای نفس‌گیر در هماوردی سیاسی با جمهوری اسلامی برای حفظ و تداوم حیات ننگین خود چانه‌زنی می‌کنند، جوهره و خمیرمایه این موهبت الهی تداوم مبارزه عاشورایی است و اوج بصیرت آنجا بوده که در روز تقارن 13 آبان و عاشورای امسال، حضور ملت اصرار بر ناب‌سازی روند مذاکره و زدایش پیرایه‌ها از نحوه موضع عزتمندانه مذاکره حسینی بود که شعار‌ها و نوحه‌ها نه تنها در مقابل لانه جاسوسی بلکه در سراسر ایران اسلامی مؤید همین نظر بوده است.

https://shoma-weekly.ir/Gyri39