ورزش

پهلوانان هرگز نمی‌میرند

امروز نیز از «فرهاد طلوع کیان» انتظار می‌رود به سبک عیاران قدیمی از پوریای ولی گرفته تا محمد صادق بلورفروش، سید حسن رزاز و جهان پهلوان تختی در اولین فرصت از «محمد رضا طالقانی» به عنوان پیشکسوت و کهنه‌سوار این ورزش دلجویی کند تا بار دیگر ثابت شود که چرا پهلوانان هرگز نمی‌میرند...
سعید سعید زاده- فرهنگ عیاری و لوطیگری در این مرز و بوم ریشه دیرینهای داشته است. فرهنگی که در گود زورخانه پرورش یافته و هویت خاصی پیدا کرده است. چنان که پهلوانانی از این فرهنگ برخاسته و در خدمت قشر ضعیف بودهاند... فرهنگی که در هیچ کجای دنیا مشابهی نداشته است.

با این مقدمه کوتاه میخواهیم از زوایای مختلفی، اتفاقات اخیر فدراسیون ورزشهای زورخانهای و باستانی را بررسی کنیم تا مسائل برای مخاطب هر چه بیشتر روشن شود.

به عبارتی بهتر عامه مردم چشم به پهلوانان و عیاران دوختهاند و در همه حال از آنها الگو میگیرند که در مرام آنان بزرگ منشها، منشیگری، مردانگی و قول شرف حرف اول را میزند و...

باری، این روزها بحث راه ندادن «محمد رضا طالقانی» به مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزشهای زورخانهای داغتر از همیشه شده و هر کس به فراخور حال خود چیزی در این باب میگوید یا مینویسد.

البته در حقانیت پهلوان طالقانی وزشتی این برخورد حرفی نیست، اما نمیتوان به این بهانه «فرهاد طلوع کیان» را زیر سئوال برد. جوانی۳۶ ساله با ۳۰ سال سابقه فعالیت در این ورزش که سالها در خدمت مردم وروحانیت بوده و از این جهت بینظیر است. اکثر کسانی که «طلوع کیان» رئیس جدید و جوان فدراسیون ورزشهای باستانی و زورخانهای را میشناسند، معتقدند وجود او برای این رشته در کشور غنیمت است.  در وصف این جوان همین بس که ۱۰ روز قبل از انتخابات مجمع فدراسیون صد هزار مرشد، پهلوان و باستانی کار از سراسر کشور با امضای طوماری بلند بالا از «طلوع کیان» حمایت کردند.

از طرف دیگر سردار «مجید مشایخی» مرد اخلاق مدار بسیج و ورزش کشور نیز به عنوان یکی از نامزدهای ریاست فدراسیون ورزشهای زورخانهای و باستانی در سخنانی ضمن تقدیر و تمجید از «فرهاد طلوع کیان» به نفع این جوان کهنه کار کنار رفت تا خیلی چیزها به اثبات برسد.

اما شناخت ما از «طلوع کیان» به این چند مورد ختم نمیشود. او بر خلاف بسیاری از ورزشکاران تک بعدی نیست و سوای رشد در ورزش پهلوانی دستی هم بر قلم داشته و هم اکنون متولی روزنامه «ایران ورزشی» است.

طلوع کیان با دیدی عمیقتر پای به عرصه مدیریت ورزش زورخانهای و باستانی گذاشته و باید به این جوان تازه نفس اعتماد کرد. همچنین یادآوری میکنیم؛ سمت وسوی دیگر ورزش زورخانهای و باستانی رعایت حرمت کسوت و آئین عیاری، پهلوانی، جوانمردی، گذشت و ایثار است.

امروز نیز از «فرهاد طلوع کیان» انتظار میرود به سبک عیاران قدیمی از پوریای ولی گرفته تا محمد صادق بلورفروش، سید حسن رزاز و جهان پهلوان تختی در اولین فرصت از «محمد رضا طالقانی» به عنوان پیشکسوت و کهنهسوار این ورزش دلجویی کند تا بار دیگر ثابت شود که چرا پهلوانان هرگز نمیمیرند...

«یاحق»

https://shoma-weekly.ir/KJjrpW