شهرستانها

پشتیبانی از نهادهای فرهنگی همدان مطلوب نیست

محمود الفت گفت: فرهنگ در یک جامعه مدنی در واقع حالتی مبنائی داشته و عمود خیمه شخصیت انسان است و بدون شک همه بخشهای متفاوت فردی و اجتماعی انسانها متأثر از فرهنگ فردی و اجتماعی است که به شکل‌های مختلف بروز و ظهور دارد.
محمود الفت گفت: فرهنگ در یک جامعه مدنی در واقع حالتی مبنائی داشته و عمود خیمه شخصیت انسان است و بدون شک همه بخشهای متفاوت فردی و اجتماعی انسانها متأثر از فرهنگ فردی و اجتماعی است که به شکلهای مختلف بروز و ظهور دارد.

وی افزود: یکی از این باورها که نقش تعیین کنندهای هم دارد فرهنگ عفاف و حجاب است که منحصر به یک جنسیت نیست، بلکه میتوان گفت وجود یا عدم وجود فرهنگ در بخش عفاف و حجاب همواره در منظر عموم مردم نمایان و اثرگذار است. که اگر رعایت شود زمینههای تعالی انسانها را فراهم کرده و در برخواهد گرفت. گرچه عفت در بخشهایی غیر از نمودهای فیزیکی مانند کلام و گفتار هم مطلوب است علی ایحال آراستگی به این صفت موجب تعالی انسان میشود.

دبیر حزب موتلفه اسلامی همدان با اشاره به وضعیت پوشش و حجاب مردم استان همدان افزود: وضعیت پوشش و حجاب در استان ما نسبتاً خوب است یعنی اکثریت شهروندان ما مقید به رعایت حجاب و استفاده از پوشش مقبول هستند. با وجود اینکه استان همدان استان یک شهر توریستی است، خوشبختانه خویشتن داری مردم شریف ما مانع از بی بند و باری شده است گرچه دو چالش همواره هم استانیها را آزار میدهد؛ 1- حضور تعداد اندکی بدحجاب که به کرات رفت و آمد دارند و به نوعی در حال پرسه زنی با حجم زمانی بالا در سطح شهر هستند که رفت و آمدهای آنان چهره شهر را آلوده میکند 2- عدم وجود لباس مناسب به خصوص برای بانوان به ویژه برای جوانان از جمله موارد دردناکی است که وضع موجود قابل بررسی و اقدام مناسب است.

الفت در پاسخ به اینکه نقصانهای مربوط به فرهنگ دینی در استان همدان را در چه میبینید یادآور شد: اولین و مهمترین کمبود، کم توجهی دستگاههای مسئول و نهادهای رسمی برای تعمیق فرهنگ اسلامیو پالایش فرهنگ عمومیاست گرچه سازمانهای مردم نهاد، مساجد، پایگاههای محلی، کانونهای متعدد تلاش نسبی در این جهت دارند ولی این کافی نبوده و پشتیبانی لازم از اینگونه نهادها در حد پایین است.

ایشان همچنین افزود: دومین مشکل ما کمبود بودجه فرهنگی است که در چند سال اخیر به ویژه امسال در اکثر نهادها به کمتر از 50 درصد تقلیل یافته که قهراً مشکلات خود را در پی خواهد داشت به علاوه حالت انفعال فرهنگی بر برخی حاکم شده که دلایل آن مختلف است گرچه با نگاه دینی چنین حالتی از کسی پذیرفتنه نیست.

https://shoma-weekly.ir/fwplKP