ورزش

پس لرزه‌های یک تصمیم!

با گذشت این سه سال از اجرای قانون ممنوعیت حضور دروازه‌بان خارجی در فوتبال کشور با کمبود دروازه‌بان خوب وطنی مواجه شده ایم

شاهین تهرانی - سه سال از اجرای قانون ممنوعیت دروازه‌بان خارجی با هدف ارتقای سطح فنی گلرهای داخلی در عالی‌ترین سطح مسابقات فوتبال کشورمان می‌گذرد. با گذشت این سه سال از اجرای قانون ممنوعیت حضور دروازه‌بان خارجی در فوتبال کشور با کمبود دروازه‌بان خوب وطنی مواجه شده ایم و از طرفی قیمت دروازه‌بانان کشورمان نامتناسب با عملکردشان بالا رفت! و رقابت در بین گلرهای ایرانی کاهش یافت! تمام این دلایل باعث شد تا تعداد مخالفان این طرح از موافقان آن خیلی بیشتر شود، چون این قانون طی این چند سال هیچ دستاوردی برای ما نداشته است!
سئوالی که در این رابطه مطرح می‌شود، این است  آیا با اجرای قانون ممنوعیت حضور دروازه‌بان خارجی در لیگ برتر، دروازه‌بان جدیدی با توانایی‌های بالا به فوتبال کشورمان معرفی شده است؟
و چرا نباید از بهترین‌های خارجی استفاده کنیم؟
خیلی از تیم‌های فوتبال از این بابت متضرر شده‌اند! باشگاه‌های لیگ برتر از نداشتن گلرهای خارجی نه تنها سودی نبرده‌اند، بلکه ضرر هم کرده‌اند! پرسپولیس تهران هم از جمله تیم‌هایی بود که در فصل اخیر از این بابت ضربات جبران‌ناپذیری را متحمل شده است! و این در حالی است که دروازه‌بانان خارجی خوب در دسته اول لیگ جام آزادگان حضور داشته‌اند که پایه گذار موفقیتهای بزرگ و صعود تیم‌شان به لیگ برتر شده‌اند! تیم پیکان تهران با داشتن دروازه‌بانی از کشور ارمنستان به نام «گریگوری ملک سیتان» مستقیماً به لیگ برتر صعود کرد. آلومینیوم هرمزگان هم با در اختیار داشتن «لوئیزفرناندو» دروازه‌بان برزیلی بطور مستقیم از گروه خودبه لیگ برتر راه یافت.
ایران جوان بوشهر یکی از تیم‌های راه یافته به پلی‌آف هم یک دروازه‌بان خارجی دارد. تیم نفت تهران در فصل گذشته باداشتن یک گلر خارجی به نام «شاه مرادف» به لیگ برتر رسید. به یاد بیاوریم آن روزی را که «آرمناک پطروسیان» در لیگ برتر ایران بازی می‌کرد و دروازه‌بانان داخلی و جوان با انگیزه یبشتری برای پیشرفت حتی در تمرینات این گلر حضور پیدا می‌کردند تا از او الگوبرداری کنند.
حالا با تصویب قانون منع دروازه‌بان خارجی که قانونی خلاف فوتبال حرفه‌ای می‌باشد و تسری این قانون «من درآوردی» به لیگ یک این دروازه‌بانان لیگ یکی که عامل موفقیت تیم‌هایشان بودند باید کشورمان را ترک کنند تا فوتبال کشورمان در فضایی فاقد هر گونه رقابت و جذابیت و تولید پدیده به کارش ادامه دهد!

https://shoma-weekly.ir/cDgYB4