ورزش

پس از کشتی فرنگی نوبت به آزاد رسید

این روزها که سر مسئولان فدراسیون کشتی به قهر و آشتیهای محمد بنا و حل مشکلات مالی فراوان گرم است، کشور همسایه آذربایجان به جان کشتی ما افتاده و با پیشنهادات وسوسهانگیز در پی کشاندن کشتیگیران ایرانی به باکوست!
امید توکلی- این روزها که سر مسئولان فدراسیون کشتی به قهر و آشتیهای محمد بنا و حل مشکلات مالی فراوان گرم است، کشور همسایه آذربایجان به جان کشتی ما افتاده و با پیشنهادات وسوسهانگیز در پی کشاندن کشتیگیران ایرانی به باکوست!
به گزارش رادنیوز، ماجرا از سه سال پیش شروع شد. نخستین بار پس از رقابتهای جهانی 2009 دانمارک، سامان طهماسبی فرنگیکار وزن 84 کیلوگرم تیم ملی کشورمان ساز جدایی کوک کرد و تصمیم گرفت تابعیت آذربایجانی بگیرد!
هر چند تنها دلیل سامان طهماسبی برای پوشیدن دوبنده تیم ملی آذربایجان بی توجهی مسئولین به ورزشکاران مدالاور بود! اما صدای فریاد برنده دو مدال برنز مسابقات جهانی کشتی فرنگی به جایی نرسید که نرسید!
پیشبینی میشد که پس از سامان طهماسبی سایر کشتیگیران ایرانی نیز وسوسه شوند و کمااینکه مسعود هاشمزاده قهرمان سنگینوزن فرنگی کشورمان نیز به تابعیت آذربایجانیها درآمد و... البته بی مهری محمد بنا و دستاندرکاران تیم ملی نیز در این تصمیم بی تأثیر نبود. علیایحال نتایج درخشان تیم کشتی فرنگی و کسب سه طلای تاریخی در المپیک لندن بار دیگر آذربایجانیها را به این فکر انداخت که چرا از مربیان ایرانی در کادر فنی تیمهای ملی خود استفاده نکنند؟
آنها دست به دامان محمد بنا شدند، اما این مربی نابغه بنابر ملاحظاتی به این پیشنهاد پاسخ منفی داد تا جمشید خیرآبادی و ناصر نوربخش دستیاران بنا راهی آذربایجان شوند.
به گفته نزدیکان کشتی فرنگی نارضایتی این مربیان از وضعیت معیشتی خود و بی اعتنایی فدراسیون عامل اصلی این اتفاق بود. اما ماجرا به اینجا ختم نشد.
به تازگی شنیده میشود که آذریها برای کشتی آزاد ما هم دام پهن کردهاند و گویا پیشنهاد چرب و نرمی هم به یکی از آزادکاران سنگین وزن دادهاند تا او را نیز جذب کنند. شاید بتوان گفت دلیل اصلی این اتفاقات ناخوشایند، اوضاع نامطلوب فدراسیون کشتی کشورمان و عدم توجه کافی از سوی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک به ورزش اول کشورمان باشد!
تردیدی نیست آذربایجانیها نیز با اطلاع از این مسأله به فکر ماهیگیری از آب گلآلود افتاده و کشتی گیران ایرانی را یکی پس از دیگری به استخدام خود در میآورند.
این در حالی است که کشتی ورزش اول و سنتی ما ایران به شمار میرود و تا کنون توانسته بیشترین مدالها را در مسابقات جهانی و المپیکی از آن خود کند ولی با این شرایط به نظر میرسد باید پشت سر هم شاهد از دست رفتن سرمایههای انسانی خود در کشتی باشیم! و چنانچه مسئولین امر فکری به حال این مسأله نکنند، اغلب مدالآوران ما به آذربایجان کوچ خواهند کرد!

https://shoma-weekly.ir/4Mpbgu