اقتصاد

پساتحریم مدیریت نشود تولید داخلی ضربه بدی خواهد خورد

در این شرایط دولت باید بازار را به گونه ای مدیریت کند که تولید داخلی کشور ،از فرصت به وجود آمده برای جبران کمبود های خود استفاده کند و در بازارهای بین‌الملل حضور رقابتی داشته باشد ولی باز تاکید می کنم اگر این شرایط مدیریت نشود ضربه بدی به تولید کشور وارد می‌شود.
رئیس پیشین اتاق بازرگانی ،صنایع ،معادن و کشاورزی تهران ، با تاکید بر اینکه شرایط کشور بعد از تحریم ها از نظر اقتصادی باید مدیریت شود ، تصریح کرد: دولت باید وضعیت اقتصادی کشور درشرایط پساتحریم را به گونه ای مدیریت کند که تولید داخلی کشور با مشکلی روبرو نشود .

یحیی آل اسحاق، با بیان اینکه اگر این شرایط مدیریت نشود وضعیت تولید کشورمان بدتر از موقعیت کنونی خواهد بود، ادامه داد: در این شرایط ضربه و شوک جدی به تولید داخلی وارد خواهد شد چرا که شرایط بخش تولید و اقتصاد کشوردر حال حاضر ، بر اساس شرایط تحریم و قبل از مذاکرات است.

وی با بیان اینکه در این شرایط آن چه که تولید می کردیم حدود 20 تا 30 درصد گرانتر و از نظر سطح تکنولوژی نسبت به تولیدات رقبای خارجی پایین تر است ، افزود : به دلیل رکودی که در بازار وجود دارد مقدار زیادی از تولیدات در دست تولیدگران باقی مانده و باید در تصمیم گیری ها در ارتباط با شرایط پسا تحریم به این موضوع توجه شود.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه عطش سرمایه گذاران خارجی برای حضور دربازار ایران باید از واردات به سمت تولید سوق پیدا کند ، ادامه داد: در این شرایط دولت باید بازار را به گونه ای مدیریت کند که تولید داخلی کشور ،از فرصت به وجود آمده برای جبران کمبود های خود استفاده کند و در بازارهای بین‌الملل حضور رقابتی داشته باشد ولی باز تاکید می کنم اگر این شرایط مدیریت نشود ضربه بدی به تولید کشور وارد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید مشکلات تولیدکنندگان را حل کند، تصریح کرد: در این فضای رقابتی واحدهای تولیدی باید توجه کنند که شرایط عوض شده و می بایست تولیدات خود را از نظر کیفی و ارائه خدمات پس از فروش ارتقا ء دهند ، از دیگر سو گفته می‌شود حدود 6 ماه الی یک سال آینده تحریم ها رفع می‌شود و در این مدت باید واحدهای تولیدی با واحدهای همگن خود در منطقه و عرصه جهانی ارتباط برقرار کرده و شراکت داشته باشد.

آل اسحاق در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه در حال حاضربیشتر توجه دولت به صنایع پیش رو است و به واحدهای کوچک و متوسط کمتر توجه شده است، گفت: این واحدها به دلیل مشکلات مادی ویا عدم توجه، تعطیل و یا ورشکسته شده اند ،در شرایط پساتحریم اگر به این واحدهای کوچک و متوسط تولیدی همچنان بی توجهی شود آن‌ها ضربه در ضربه خواهند دید.

https://shoma-weekly.ir/wugHLe