اقتصاد

پرورش شترمرغ و گل‌وگیاه در نظام بانکی کشور

یک اقتصاددان تأکید کرد دولت سیزدهم باید به‌صورت جدی اصلاح نظام بانکداری را دنبال کند چون در حال حاضر به‌جای بانک، یکسری شرکت سرمایه‌گذاری فعال هستند که به پرورش شترمرغ و گل‌وگیاه مشغول‌اند.

وحید شقاقی دررابطه‌با این که نظام بانکی یکی از سه نظام کلیدی در اقتصاد کشور است، گفت: همان‌طور که قلب خون را تصفیه کرده و به اندام‌های مختلف پمپاژ می‌کند تا انسان توان زندگی و حرکت داشته باشد، نظام بانکی و مالیاتی و یارانه‌ای کارایی مشابه دارند. هرگاه به یکی از اندام‌ها خون لازم نرسد، قلب به‌خوبی کار نمی‌کند و واقعیت این است که نظام بانکی ایران به‌خوبی عمل نمی‌کند و بنده آن را نظام بانکی کاریکاتوری می‌نامم.

وی معتقد است در کشور چیزی به‌عنوان نظام بانکی نداریم و آن چه موجود است، ملغمه‌ای از شرکت‌های سرمایه‌گذاری است که اندک خدمتی نیز ارائه می‌دهند.

شقاقی این شرکت‌های سرمایه‌گذاری را موجب نرسیدن خون کافی یا نقدینگی به بنگاه‌های اقتصادی کشور دانست که در نتیجه شاهد عدم توزیع مناسب تسهیلات در کشور هستیم و از طرفی منابع رو به انحراف می‌رود.

وی تأکید کرد که مسئولان اقتصادی باید اقدام به ایجاد بانک در کشور نمایند؛ ولی شرکت‌های سرمایه‌گذاری با روابط پولی و مالی وارد صحنه بانک‌داری شده‌اند. لذا بانک‌ها وارد حیطه‌هایی نظیر پرورش شترمرغ و گل‌وگیاه تا بنگاه‌داری و هلدینگ‌های صنعتی شده‌اند.

شقاقی از دیگر سو خاطرنشان کرد که هیچ نیازی به این میزان شعب بانک در کشور نیست. از طرفی بانک‌های کاریکاتوری با مجوز خلق پول، اسکناس چاپ می‌کنند و به بنگاه‌های زیرمجموعه خود تزریق می‌نمایند.

وی حرکت دولت به سمت اصلاح نظام بانکی را خواستار شد و افزود: بانک مرکزی وظیفه دارد اصلاحات ساختاری را در کشور صورت دهد؛ لذا رؤسای کل بانک مرکزی در دولت‌های گذشته باید پاسخگوی چرایی اجرا نشدنِ الزامات باشند.

https://shoma-weekly.ir/CXFijk