زنان

پرسیدن برای یافتن راه خود ارزش است...

بی شک کسانی که حجاب را انتخاب می کنند به دنبال رسیدن به کمال هستند و چادر مشکی یکی از مراحل به کمال رساندن حجاب است. پرسش در خصوص دلایل برتری چادر مشکی در این شماره از مجموعه پرسمان این سؤال را پاسخ می دهد


هر فرهنگی که به پرسشگری بها دهد و زیباترین ، دقیق ترین و ساده ترین پاسخ ها را پیش رو بگذارد،گسترش و دوام خود را تضمین کرده است، مهم انتخاب بهترین راه است...
بی شک کسانی که حجاب را انتخاب می کنند به دنبال رسیدن به کمال هستند و چادر مشکی یکی از مراحل به کمال رساندن حجاب است. پرسش در خصوص دلایل برتری چادر مشکی  در این شماره از مجموعه پرسمان این سؤال ناتمام را اینگونه خاتمه می دهد:
در بین رنگ ها، رنگ های تیره و مشکی در تأمین حجاب حداکثری بانوان در بیرون منزل، مؤثرتر است؛ زیرا، رنگ مشکی پوشاننده رنگ های دیگر است و زیر آن، هر لباس رنگی دیگری که باشد، می پوشاند. ضرب المثل معروف «بالاتر از سیاهی رنگی نیست»، اشاره به این واقعیت دارد که رنگ سیاه، رنگی است که تمام رنگ های دیگر،در مقابل آن، رنگ می بازد! قرآن مجید می فرماید:«پرده سیاه و تاریک شب، روز را می پوشاند.» ساکنان زمین، پس از تحمل چند ساعت گرما و رنج و کار و فعالیت روزانه، طالب سکون و آرامش شب می شوند و شب، ساکنان زمین را در چادر سیاه و مشکی خود می پوشاند.نیز:«پرده سیاه و تاریک شب را به منزله لباس و پوشش قرار دادیم.»این آیه تاریکی شب را به پرده و پوشش گسترده ای تشبیه کرده است که همه اجسام را می پوشاند؛ همان گونه که جلباب و چادر مشکی، تمام بدن و لباس بانوان را در مقابل نامحرم، می پوشاند. برخی، جلباب را به چادر شب معنا کرده اند. به نظر می رسد این تشبیه را به دلیل دو ویژگی موجود در جلباب و چادر مشکی و پرده تاریک شب ساخته اند: گستردگی در پوشش و رنگ مشکی.
در روان شناسی رنگ ها چنین آمده است: سیاه به معنای «نه» است. رنگ مشکی در کاهش تحریک های روحی و روانی مؤثر است. از آنجا که مشکی رنگی صامت و غیرمحرک است و واکنش مهمی در بیننده ایجاد نمی کند، از جمله بهترین ابزارهای کاهش واکنش های روانی است و نه تنها جلب توجه دیگران را موجب نمی شود، بلکه به عدم توجه کمک می کند. به همین دلیل، در هنگام برخورد با جنس مخالف و نامحرم، استفاده از چادر مشکی در کاهش حالات و امیال جنسی مؤثر است. خداوند در سوره نور، ضمن آموزش حدود مراقبت های اولیه در شیوه رویارویی با غیرمحارم، در آخر آیه خطاب به زنان می فرماید:«نباید زنان پای خود را چنان به زمین بکوبند که صدای زینت آلاتشان شنیده شود(ونامحرمان را تحریک کند).»بنابراین، می توان گفت که چون لباس های رنگارنگ، سبب جلب توجه به نامحرم و تحریک جنسی می شوند، رنگ مشکی رنگی مطلوب است. معمولاً، بانوانی که اعتقاد راسخ به لزوم پوشیدگی بیشتر در برخورد با نامحرم دارند،چادر مشکی را می پسندند؛ زیرا این رنگ،بدن را بیشتر و بهتر می پوشاند. از سوی دیگر، وقتی رنگ مشکی در کنار رنگ دیگری قرار می گیرد، تأثیر آن را تقویت و خصلت آن رنگ را تأیید می کند: اگر یک پنجره رنگین، در کنار میز سیاهی قرار بگیرد،هر بیننده ای که به آن سو بنگرد، نگاه او ناخودآگاه به طرف پنجره جلب خواهد شد و اصلاً به صفحه سیاه میز توجهی نخواهد کرد. رنگ سیاه میز، خاصیت جلوه نمایی خود را نفی کرده، در عوض، خاصیت رنگ پنجره را تقویت می کند. به همین علت، وقتی خانمی چادر مشکی به سر می کند و در خیابان راه می رود، ناظری که از دور به او و اشیای رنگی اطراف او، مثل ماشین ها و مغازه ها نگاه می کند، بی اختیار،اشیاء رنگی نظر او را به خود جلب می‌کنند. بسیاری اوقات، بیننده به رنگ مشکی اصلاً توجهی نمی کند. بنابراین، بانوانی که می خواهند به بهترین شیوه، عفت و پاکدامنی خود را حفظ کنند و از نگاه های آلوده در امان باشند، از حجاب و چادر مشکی استفاده می کنند. چادر مشکی، بدن بانوان را در مواجهه با نامحرمان به طور یکنواخت و در عین حال، به روش ساده و معمولی و به دور از تجمل، می پوشاند.
در برخی از کتاب های مربوط به روانشناسی رنگ ها، چنین آمده است: رنگ سیاه دلیل بر وقار و سنگینی و شیک پوشی است. همچنین، رنگ مشکی نمایانگر اقتدار است. خصوصیت دیگر رنگ مشکی آن است که باعث هیبت و ابهت بیشتری می شود و به دلیل همین خصوصیت، بیشتر حاکمان و بزرگان برای اظهار شکوه و جبروت خویش، از لباس های مشکی استفاده می کنند. به نظر می رسد که انتخاب رنگ مشکی برای عمامه سادات و فرزندان پیامبر(ص) نیز به اعتبار ویژگی احتشام و هیبت معنوی است. به همین جهت، در برخی روایات آمده است که رنگ مشکی، کراهت دارد؛ مگر در عبا(چادر)، عمامه و کفش. امروزه نیز لباس رسمی برخی شخصیت ها، مثل قاضیان و وکلا، به ویژه در مراسم ویژه و رسمی، غالباً مشکی یا سورمه ای است و ورزش کاران نیز زمانی در رژه رسمی شرکت می کنند، غالباً کت و شلوار مشکی یا سورمه ای می پوشند. با توجه به همین ویژگی استفاده بانوان از حجاب و چادر مشکی، نوعی والایی و هیبت معنوی برای آنان به وجود می آورد و سبب می شود که مردان نامحرم، در برخورد با آنان، حریم گیرند.
با وجود بهره ها و آثار متعدد ذکر شده برای حجاب مشکی، متأسفانه برخی مطبوعات در سال های اخیر، به طور غیرمنطقی و با تمسک به شبهاتی، در جهت سست کردن پایه های حجاب اسلامی در ذهن بانوان و گسترش بدحجابی و بی حجابی، گام برداشته اند. امیدواریم که با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی نهادهای مسئول و مردم متعهد، فرهنگ زیبای حجاب از این کشور رخت برنبندد و روزبه روز، گسترده تر و محبوب تر شود.

 

https://shoma-weekly.ir/5Ruo8v