زنان

پرسیدن برای یافتن راه خود ارزش است...

نقش رعایت حجاب در ایجاد پدیده نشاط و اعتماد بیشتر در خانواده

از شبهاتی که امروزه در بحث حجاب مطرح می‌شود این ادعاست که حجاب پوششی وارداتی است و پس از ورود اسلام به ایران رواج یافته است. بخشی از این شبهه را در شماره گذشته پاسخ گفتیم. در این شماره ضمن تکمیل مطالب شماره قبل به نقش رعایت حجاب در ایجاد پدیده نشاط و اعتماد بیشتر در خانواده خواهیم پرداخت.
موضوع حجاب و پوشش ویژه زنان اختصاص به آئین اسلام نداشته و ندارد ، بلکه پوشش خاص زنان، در همه آئین های آسمانی مانند مسیحیت و یهودیت نیز مطرح بوده است. چنان که در آئین زرتشتیان حجاب وجود داشته است و هم اکنون نیز در میان زنان سنتی که بر آئین پیشینیان زندگی می کنند و از فرهنگ مسلط زمان رنگ نگرفته اند هم چنان پوششی نزدیک به حجاب اسلامی رعایت می شود. آثار باقی مانده از ملتها و اقوام پیشین در آئین ها و فرهنگ های مختلف حکایت از آن دارد که زنان معمولاً پوشیده تر از مردان بوده اند.
    این واقعیت نشان می دهد که اصل حجاب زنان پدیده ای جغرافیایی، تاریخی و نشأت گرفته از شرایط آب و هوایی خاستگاه اسلام یا علاقه شخصی پیامبر اکرم (ص) و مردم یا شرایط خاص مردم جزیره العرب نبوده است بلکه دیدگاه اسلام در تأیید آموزه های ادیان آسمانی قبل از خود است.
خداوند متعال در جامعه اسلامی مسئولیت و تکلیفی را بر گردن همه گذاشته است تا جامعه به سمت تعالی و پیشرفت واقعی حرکت کند. ثمره تلاش پیامبر اکرم (ص) و مجاهدت‌های بزرگان و شهادت و ایثار اولیای الهی و مجاهدان فی‌سبیل‌الله در حفظ حریم الهی و پاسداشت شعائر اسلامی نهفته است که حجاب سر سلسله آن و عفت و پاکدامنی زکات زیبایی و حسن خداوندی است که به بندگان عطا کرده است.عفاف و حجاب شاکله ی اصیل و خدشه‌ناپذیر تحکیم نظام خانواده است که می‌تواند اسباب رشد و تعالی را فراهم آورد. نگاه به مبانی عفاف و حجاب نشان می دهد که این دو ارزش برخاسته از حقایق دین می باشند که افراد می توانند با رعایت آن سلامت و امنیت خود را در اجتماع تضمین نمایند.احکام الهی بیش از آنکه به محدودیت لذت ها منجر شوند، به ماندگاری لذت ها و پایداری نشاط و خوشی ها می انجامد. از این روست که حضرت علی (ع) می فرمایند:«پوشیدگی زن، برایش بهتر است و زیبایی اش را پایدار می سازد.» رعایت حجاب احساسات را سالم نگه می دارد و عاطفه ها و محبت ها را در کانون گرم خانواده، متمرکز می سازد و نشاط کانون خانواده و اعتماد آنان را به یکدیگر، افزایش می دهد و زن و مرد را از گرداب بی اعتنایی به همدیگر نجات می دهد. از فواید حجاب استحکام بیشتر کانون خانواده است در جامعه ای که برهنگی در آن حاکم است هر زن و مردی همواره در حال مقایسه است و آنچه ریشه خانواده را می خشکاند این است که این مقایسه آتش هوس را در زن و شوهر دامن می زند.بنابراین زنی که چادر بر سر می گذارد ، نه تنها اولین قدم را در حفظ کانون گرم خانواده برداشته بلکه آبرو و شرافت مادری را فراهم ساخته است و خود را از نگاههایی که همچون تیر به قلب خانواده اصابت می کند محفوظ داشته است .
حجاب بانوان در جامعه اسلامی از آن جهت اهمیت دارد که مبارزه ای است بر علیه سلطه گران و جنایتکاران دنیا که همواره سعی داشته اند با ترویج بی بند و باری و بد حجابی ، ارزش های اسلامی را پایمال کنند .
از هم پاشیدگی نظام خانواده بحرانی است که هم اکنون دامن گیر جوامع غربی شده است: شکل گیری کانون خانواده باید براساس عشق و محبت باشد و مهم ترین ابزار این امر، میل جنسی نسبت به یکدیگر است. در غرب، این میل رو به افول گذاشته و بنیان خانواده ها متزلزل شده است. همچنین، عشق و عاطفه همسران نسبت به یکدیگر، به دلیل روابط متعدد با دیگران، قبل و بعد از ازدواج، کاهش یافته است. تلاش غرب و به ویژه دشمنان در ترویج فرهنگ بی بندباری و بی حجابی در کشورهای مسلمان با برنامه ریزی دقیق و در صدد حمله به ارزشها و ساختار فرهنگی این کشورها هستند و قصد دارند تا با تخریب اذهان افراد به ویژه نسل جوان از پیشرفت و توسعه یافتگی کشورها جلوگیری نمایند.

https://shoma-weekly.ir/47Xjkg