ورزش

پرداخت‌های نامتعارف در فوتبال

دلالان از خدا بی خبر در آشفته بازار فوتبال ایران توانستند قیمت بازیکنان را به شکلی کاذب رشد داده و بدون زحمت پول زیادی به جیب زنند! و این حکایت همچنان تکرار می‌شود!
شاهین تهرانی- به نظر میرسد در آشفته بازار فصل نقل و انتقالات فقط دلالان توانستهاند برنده واقعی باشند! آنان با ناآگاهی مدیران باشگاه‌‌های فوتبال بهویژه دو باشگاه مردمی استقلال و پرسپولیس باعث رشد تاریخگونه دلالان و واسطهها شدهاند!

در روزگاری که رکود و مشکلات اقتصادی کشور به مردم فشار زیادی وارد کرده است و افراد سودجو با ترفندهای مختلف از عدم توجه دولت یازدهم بدون زحمت خاصی در بانکها و ادارات مختلف حقوقهای نجومی میگیرند. در همین فوتبال به خصوص در فصل نقل و انتقالات درآمدهای چند میلیارد تومانی کسب کردهاند!

سالها میگوییم و مینویسیم و از این بابت هشدارها دادهایم؛ اما انگار وزارت ورزش، مسئولین فوتبال و نهادهای نظارتی هیچ برنامهای برای مقابله با دلالان ندارند! بازیکنی که شاید 150 میلیون تومان هم ارزش ندارد، در سایه تبلیغات و عوامفریبی این واسطههای فرصتطلب به قیمت «700» میلیون تومان میرسد یا قیمت بازیکن دیگر از «400» میلیون تومان به بیش از یک میلیارد تومان افزایش مییابد اینها همه از بیکفایتی و ضعف مدیران باشگاهها به وجود میآید!

دلالان از خدا بی خبر در آشفته بازار فوتبال ایران توانستند قیمت بازیکنان را به شکلی کاذب رشد داده و بدون زحمت پول زیادی به جیب زنند! و این حکایت همچنان تکرار میشود!

ولی این پرسش به طور «جدی» مطرح میشود که اگر وزارت ورزش و جوانان که متولی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است با یک تفاهمنامه همکاری فیمابین سرخابیها از پرداخت میلیاردی از بیتالمال خودداری میکنند و مثلا با عقد قراردادی متعهد شوند به بازیکنی بالاتر از چهارصد میلیون تومان پرداخت نکنند، دیگر دلالان نمیتوانند با بازارگرمی قیمت بازیکنان را چند برابر واقعی کنند و پول هنگفتی را به جیب بزنند! و اصولا چرا از بازیکنسازی در این دو تیم خبری نیست؟ و چرا آکادمیهای این دو باشگاه هیچ نقشی در پرورش استعدادهای جوان ندارند!؟

البته فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هم میتوانند با سازماندهی نقل و انتقالات بازیکنان و نظارت دقیق بر آن زمینه منافع بازیکنان و باشگاهها را تأمین کنند. آن وقت در خواهید یافت در فصل نقل و انتقالات فوتبالیستها اخلاق را رعایت کنند و در یک چارچوب و قواعد جابهجایی باب مذاکره با تیمهای دیگر را باز کنند و مدیران باشگاهها هم آگاهانه خرید کنند و آب به آسیاب دلالان نریزند.

https://shoma-weekly.ir/dwB8xU