اقتصاد

پرداخت بدهی دولت یکی از راه های مقابله با رکود است

یکی از راه های مقابله با رکود موجود در بازار، پرداخت بدهی دولت به هر ترتیب ممکن است و دولت عزم خود را برای برطرف کردن رکود موجود در بازار جزم کرده است
عضو هیات موسس حزب موتلفه اسلامی با حمایت از تسویه بدهی دولت به پیمانکاران، بخش خصوصی و بانک ها از محل تسعیر نرخ ارز گفت: یکی از راه های مقابله با رکود موجود در بازار، پرداخت بدهی دولت به هر ترتیب ممکن است و دولت عزم خود را برای برطرف کردن رکود موجود در بازار جزم کرده است.

سید علاء الدین میرمحمد صادقی به ایبنا هم گفت: معتقدم این راهکار برای کاهش بدهی ها بسیار مناسب است و یکی از راه های این موضوع، پرداخت بدهی دولت به هر ترتیب ممکن است. پیشنهاد دادیم که حتی دولت از طریق اوراق قرضه یا حواله هایی به سررسید معین بدهی خود را به پیمانکاران بپردازد.

این فعال اقتصادی اضافه کرد که بر اساس این پیشنهاد حواله های با سررسید معین باید قابل احاله به دیگران را نیز داشته باشد تا از این راه هم بدهی دولت پرداخت شده باشد و هم وصول مطالبات طلبکاران به نتیجه برسد.

میرمحمد صادقی درباره یکسان سازی نرخ ارز و مجوز بانک مرکزی به بانک ها برای ورود به خرید و فروش ارز گفت: این موضوع می تواند برای بخش خصوصی خوب و مناسب باشد.

عضو اتاق های بازرگانی ایران و تهران در عین حال اضافه کرد: به نظر من این تصور که خرید و فروش ارز با اجرای این بخشنامه تنها در بانک ها انجام شود، عملی نیست؛ سنت و روشی در ایران و جهان وجود دارد که در خارج از بانک نیز معاملات انجام می گیرد.

وی تصریح کرد: امکان ندارد که در خارج از بانک معاملات پولی انجام نگیرد اما اگر بانک مرکزی بتواند بر معاملاتی که در خارج از شبکه بانکی انجام می شود، نظارت و کنترل داشته باشد، بسیار مطلوب است.

میرمحمد صادقی گفت: سیاست یکسان سازی نرخ ارز، سیاست بسیار مناسبی است؛ در صورتی که نرخ بازار و نرخ رسمی ارز با یکدیگر فاصله کمی داشته باشند، این موضوع هم برای اعتبار کشور و هم برای تسهیل فعالیت بخش خصوصی تصمیم مناسبی است.

https://shoma-weekly.ir/8EaZf5