اندیشه

پای درس اخلاق بزرگان

بیایید و متخلق به اخلاق او شوید، مؤدب به آداب او شوید؛ ببینید او «رحیم» است، شما هم رحیم شوید؛ «رئوف» است، شما هم رئوف شوید؛ «رزاق» است، شما هم نان‌رسان شوید؛ «کریم» است، شما هم دستتان گشاده باشد؛ «سخی» است، شما هم سخی باشید و بخیل نباشید؛ «عَفُو» است، بسیار با گذشت است و صدها بار از خودت گذشته، تو هم از بندگانش گذشت کن! ل
شیعه تنبل مورد رضایت

اهل بیت نیست

آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی: راه قرب به خداوند متعال، محبت است و از این راه می توانیم به حضرت حق نزدیک شویم؛ محبت و عشق به خدای متعال نیازمند به برهان صدق است و با محبت است که قدرت الهی در انسان ایجاد شده و توان بدن بالا
می رود. شیرینی دنیا و جذب شدن به آن یکی از ترس هایی است که انسان باید داشته باشد؛ در بیانات رسول گرامی اسلام (ص) نیز آمده است که اطرافیان را از جذب به شیرینی دنیا بر حذر داشته است.
شب زنده داری از مسائل ضروری برای اهل علم است و برای رسیدن به مقام محمود باید نماز شب به پا داشت و در دل شب به عبادت حضرت حق مشغول شد.

توشه برداری و کسب سرمایه معنوی در جوانی است که در پیری به داد ما خواهد رسید؛ باید در این راه تلاش کرد و شیعه تنبل نمی تواند مورد رضای اهل بیت(ع) باشد.یکی از آفات برای اهل علم، گرایش به آسایش، تنبلی، کم کاری و ... است که باید از آن دوری کنیم؛ هرچه امروز بیشتر کار کنیم، راه را برای آینده خود هموارتر نموده ایم.اطاعت در سختی و آسایش از شاخصه های انسان مؤمن است؛ هر بشری یا تحت ولایت خداست یا تحت ولایت شیطان و مشکل جامعه بشری این است که به ولایت خدا تن نداده است.

دانشمند مسیحی که نهج البلاغه را زیر متکایش می گذاشت

و می خوابید!

آیت الله رشاد: ما کمتر از جرج جرداق نیستیم. ایشان به من می گفت: من شبها نهج البلاغه را زیر متکایم می گذارم و می خوابم. او یک مسیحی کاتولیک بود و از طفولیت خود برای من ماجرایی را نقل می کرد. او می گفت: در دوران دبستان که کلاس چهارم یا پنجم بودم یکی دوبار از مدرسه فرار کردم. بار آخر به سمت دشت و صحرا رفتم و پای یک درخت خوابم برد. مادر، برادر بزرگتر و معلمم خیلی نگرانم شده بودند. در بیروت دنبال من گشته بودند و وقتی به دشت آمدند دیدند پای درختی خوابیده ام. مادر و معلمم خیلی تشر زدند که چرا اینجا آمده ای و... برادرم گفت: ببینیم علت این فرارها چیست؟ وقتی از من پرسید گفتم: حقیقت این است که من به ادبیات علاقمندم و به دروس دیگر مدرسه علاقه ای ندارم. برادرم گفت: بسیار خب! برویم خانه! کتاب نهج البلاغه را به من داد و گفت: روی این کتاب کار کن! جرج جرداق می گفت: کتاب را به من داد و من شیفته آن کتاب شدم و از همان موقع شروع به کار کردن روی این کتاب کردم. و بارها و بارها آن را دوره کردم. کتابی که ایشان نوشت به نام:
« الامام علی صوت العداله الانسانیه»؛ در طول تاریخ، بهترین کتاب پیرامون نهج البلاغه است که راجع به نگاه اجتماعی، حماسی، انقلابی و حیث حقوق بشری حضرت امیر المومنین علیه السلام نوشته شده و نظیر آن را هیچ مسلمانی ننوشته است.

زیارت عاشورا کلاس خودسازی

حجتالاسلام والمسلمین کاظم صدیقی؛ امام جمعه موقت تهران: نجات عالم به دست امام حسین (ع) است و این امری است که میشود با تأمل به آن رسید و این رمز گفتار نورانی پیامبر اکرم(ص) که فرمودند «حسینٌ منی و أنا من حسین» است.اشخاصی در دوران حکومت پیامبر بودند که به ظاهر با تعلیمات و رهنمودهای پیامبر همراهی میکردند و پای منبر ایشان به طور مستمر حضور داشتند و همچنین در نبردهای مختلف نیز شرکت میکردند، اما اینها در برخی موقعیتها پیامبر(ص) را تنها میگذاشتند. عده ای از آنان در همان ابتدا به خاطر منافع دنیوی با پیامبر همراهی کردند، برخی هم بودند که در رتبهای بالاتر از اینها قرار داشتند و از خود توان و همتی نشان میدادند.

کسی بیشتر میتواند از انوار اهل بیت بهره ببرد که سنخیت به آنان پیدا کند، همانطور که مغناطیس چیزهایی از جنس خود را جذب میکند، ما باید به اهل بیت سنخیت پیدا کنیم تا روز به روز بیشتر مجذوب آنان شویم.اگر انسان بمانیم، آن موقع است که ارتباطمان با انسان کامل توجیه پیدا میکند.یکی از زمینههایی که انسان از محدوده جذبه ولایت خارج و جزو مطرودین میشود، مسئله ظلم است. زیارت عاشورا؛ کلاس خودسازی است و زیارت لازمه اجرای دستور خداست، یکی از جلوههای آشکار مودّت، زیارت ائمه و امام زادگان است.

متخلق به اخلاق خداوند شویم

حجتالاسلام استاد حسین انصاریان، محقق و پژوهشگر قرآنی: «تخلقوا باخلاق الله»، بیایید و متخلق به اخلاق او شوید، مؤدب به آداب او شوید؛ ببینید او «رحیم» است، شما هم رحیم شوید؛ «رئوف» است، شما هم رئوف شوید؛ «رزاق» است، شما هم نانرسان شوید؛ «کریم» است، شما هم دستتان گشاده باشد؛ «سخی» است، شما هم سخی باشید و بخیل نباشید؛ «عَفُو» است، بسیار با گذشت است و صدها بار از خودت گذشته، تو هم از بندگانش گذشت کن! لجبازی نکن، گریبان نگیر، داد نکِش، کار رفاقت سیساله را به طلاق نکِشان! «تخلقوا باخلاق الله». این نایبمنابی یعنی آراستهشدن به صفات او و آن که کل صفات در آینه وجودش منعکس میشود، او انسان کامل است.

https://shoma-weekly.ir/5lzoXs