اندیشه

پاسخ شگفت انگیز نوجوان دانشمند به سئوالات پادشاه روم

از امام باقر علیه السلام نقل شده که فرمودند ابوالأصفر پادشاه روم به معاویه نامه‌ای نوشت و در انتهای آن ذکر کرد که اگر تو به راستی سزاوار جانشینی پیامبر (ص) هستی پاسخ این‌ها را برایم بنویس. معاویه سئوالات را دید و در پاسخ ناتوان ماند. لذا فرستاده‌ای را مأمور کرد تا به صورت نا‌شناس نزد امیرالمؤمنین علی (ع) برود و پاسخ‌ها را جویا شود و او هم به نام خود جواب‌ها را نزد پادشاه روم بفرستد! او هم نزد حضرت آمد و خود را رعیت و اهل آن شهر معرفی نمود. حضرت فرمود که تو نه رعیتی و نه از اهالی این شهر! معاویه تو را فرستاده است. او تأیید کرد و گفت که کسی غیر از خودش و معاویه از این موضوع خبر نداشته است.

از امام باقر علیه السلام نقل شده که فرمودند ابوالأصفر پادشاه روم به معاویه نامهای نوشت و در انتهای آن ذکر کرد که اگر تو به راستی سزاوار جانشینی پیامبر (ص) هستی پاسخ اینها را برایم بنویس. معاویه سئوالات را دید و در پاسخ ناتوان ماند. لذا فرستادهای را مأمور کرد تا به صورت ناشناس نزد امیرالمؤمنین علی (ع) برود و پاسخها را جویا شود و او هم به نام خود جوابها را نزد پادشاه روم بفرستد! او هم نزد حضرت آمد و خود را رعیت و اهل آن شهر معرفی نمود. حضرت فرمود که تو نه رعیتی و نه از اهالی این شهر! معاویه تو را فرستاده است. او تأیید کرد و گفت که کسی غیر از خودش و معاویه از این موضوع خبر نداشته است.

حضرت به حسنین علیهم السلام اشاره نموده و فرمودند که هر سؤالی داری از فرزندانم سؤال کن. آن فرد هم نزد امام حسن (ع) که در آن هنگام در سنین نوجوانی بود رفت. هنوز سخنی نگفته بود که امام فرمود آمدهای تا از فاصله حق و باطل بپرسی؟ و بدانی بین زمین و آسمان چه فاصلهای است؟ و از مسافت بین مشرق و مغرب مطلع شوی؟ و بدانی قوس و قزح چیست؟ و از آن ده چیز بپرسی که یکی از یکی سخت ترند!؟

فرستاده شامی در حالی که حیرت زده شده بود گفت بلی همینها را میخواستم بپرسم. امام فرمود: اما بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است؛ آنچه با چشم خود دیدى حق و (اغلب) آنچه شنیدى باطل است.

درباره فاصله زمین و آسمان بدان که به اندازه دعای مظلوم علیه ظالم است و همچنین تا جایى است که چشم ببیند. فاصله بین شرق و غرب هم به مقدار سرعت دوران و حرکت خورشید در طول یک روز است. قوس و قزح نیز نشانهای از سوی پروردگار متعال است برای در پناه ماندن مخلوقات از حوادثی مانند غرق شدن و بدان که قزح نام شیطان است.

و اما در خصوص آن ده چیز که یکی از دیگری سخت ترند:

خدای تعالی سنگ سخت را آفریده و سپس آهن را که به درستی آهن، سنگ را تکه تکه خواهد کرد. بعد آتش خلق شد که آهن را ذوب مینماید. اما از آتش سختتر آب است که آتش را فرو مینشاند! و از آب شدیدتر هم ابری است که آب باران را حمل میکند. از آن سختتر نیز باد است که ابر را به این سو و آن سو میکشاند. از باد قویتر، قدرتی است که باد را تحت کنترل دارد. سختتر از آن ملک الموت است که جان هر موجودی را خواهد گرفت و مهمتر و سختتر از او خود مرگ است که حتی جان عزرائیل را میگیرد! ولی بدان که از مرگ مهمتر هم هست و آن اراده و مشیت الهی است که مرگ را میزداید و در روز قیامت مردگان را زنده میکند.

فرستاده شامی با مشاهده این پاسخها گفت: اقرار میکنم که تو فرزند رسول
خدا(ص) هستی و پدرت برای خلافت از معاویه سزاوارتر است. سپس پاسخها را نزد معاویه برد و او هم به نام خودش برای پادشاه روم فرستاد! ابوالأصفر، دوباره نامهای برای معاویه نوشت: به غیر از کلام و علم خود سخن نگو که من میدانم این پاسخها از معدن رسالت بیان شده است! (منتخب التواریخ ص۸۹۶؛ بحارالانوار ج ۴۳، ص ۳۲۶، ح ۵)
https://shoma-weekly.ir/24JwWb