شهرستانها

پاسخگوی پول‌های کثیف کیست؟

موضوع این است که یکی از سایت‌های خبری مدعی شد که در مراسم افطاری و با دعوت یک نماینده رشت تعداد 12000نفر افطار میل کردند. البته اینکه به نام جشن هسته‌ای جمعیتی به‌وسیله پیامک کسب اطلاع کنند و به آن تالار در جاده فومن دعوت شوند مشکلی نیست و حتی اگر همه 12000نفر هم کاملا پذیرایی شده باشند باز جای نگرانی وجود ندارد‌. آنچه سوال برانگیز بوده این است که هزینه این افطاری از کدام محل تامین شده است؟ البته از آنجا که آقای نوبخت و استاندار و معاونان استاندار و بعضی مدیران کل و جزء استانداری هم در این مراسم حضور یافتند و بعضی جریانات سیاسی اصلاحات و اعتدال و اهالی فتنه هم حضور داشتند، خوب است به این سوال بنده دقیق‌تر پاسخ داده شود که بودجه این پذیرایی از کجا تامین شده است؟
حسن کربلائی- آقای وزیر کشور در چند نطق خود سخن از ورود پولهای کثیف درانتخابات آینده مجلس به میان آورد. بعدها که از او سرنخ خواسته شد، موضوع را رها کرده و دیگر هیچ نگفت.

شاید منظور آقای وزیر کشور این بود که بعضی نمایندگان یا صاحبان قدرت و دولتمردان باید مراقب باشند از بودجه بیتالمال و موقعیت و پستهای سیاسی به نفع کاندیداها استفاده نشود. من یک نمونه از اتفاقاتی را که افتاده و همچنان ابهام دارد، مطرح میکنم و از هیئت نظارت بر انتخابات و البته سازمان بازرسی و دادگستری استان هم انتظار دارم این موضوع را پیگیری کنند. موضوع این است که یکی از سایتهای خبری مدعی شد که در مراسم افطاری و با دعوت یک نماینده رشت تعداد 12000نفر افطار میل کردند.

البته اینکه به نام جشن هستهای جمعیتی بهوسیله پیامک کسب اطلاع کنند و به آن تالار در جاده فومن دعوت شوند مشکلی نیست و حتی اگر همه 12000نفر هم کاملا پذیرایی شده باشند باز جای نگرانی وجود ندارد. آنچه سوال برانگیز بوده این است که هزینه این افطاری از کدام محل تامین شده است؟ البته از آنجا که آقای نوبخت و استاندار و معاونان استاندار و بعضی مدیران کل و جزء استانداری هم در این مراسم حضور یافتند و بعضی جریانات سیاسی اصلاحات و اعتدال و اهالی فتنه هم حضور داشتند، خوب است به این سوال بنده دقیقتر پاسخ داده شود که بودجه این پذیرایی از کجا تامین شده است؟

لازم به توضیح است:

1. با یک حساب سر انگشتی اگر برای افطار و شام و پذیراییهای جانبی، هزینه هر نفر ده هزار تومان در نظر گرفته شود، بایستی حداقل بابت 12000 نفر مبلغ یکصد و بیست میلیون تومان هزینه شده باشد.

2. آیا آقای نماینده که دعوتکننده اصلی مردم به این برنامه بوده است این مبلغ را هزینه کرده؟ در این صورت باید پرسید این پول را از کجا آورده؟ مگر درآمد یک نماینده مجلس چقدر است؟ و آیا نام این کار، خرید آراء نیست؟

3. آیا استاندار و سازمان مدیریت و برنامهریزی این مبلغ را دادهاند؟ اگر اینطور است با کدام مجوز بوده؟ چون دولت اعلان کرده ادارات حق دادن افطاری ندارند، ضمن اینکه معقولانه نیست دولت هزینه کند و نماینده بهرهبرداری انتخاباتی نماید.

4. آیا فرد یا افرادی خیِّر چنین مبالغی را تهیه و تامین کردهاند؟ اگر چنین است حداقل آنان را معرفی بفرمایید تا مردم این شهر بتوانند آنان را تحسین کرده و برای امور خیر و تامین زندگی فقرای جامعه به آنان مراجعه نمایند.

5. صاحب تالار با توجه به اینکه جدیدا شهردار یکی از مناطق رشت شده است، آیا این مبلغ را بابت شهردارشدنش هزینه کرده یا همچنان طلبکار است و بایستی از سفارشدهنده اصلی که جعفرزاده است بگیرد؟ خوشحال میشوم اگر صاحب تالار بفرمایند فاکتورها را به نام چه کسی صادر کردهاند.

به هر حال هزینهای معادل یکصدوبیست میلیون تومان یا دولتی است، یا ازسوی نماینده پرداخت شده، یا صاحب تالار طلبکار است یا به قیمت شهردارشدن صاحب تالار، این هزینه بالا انجام گرفته و سوال بعدی این است که اگر شهردار یک منطقه بابت شهردارشدن این هزینه را کرده، بعدها چگونه میخواهد آن را بهدست آورده و جبران نماید؟

انتظار میرود نماینده مذکور، استاندار محترم یا شهردار آن منطقه، پاسخی دقیق و به دور از عصبانیت، مرحمت کنند و قوه قضائیه و شورای نگهبان نیز هوشیارانه بر این سوالات و پاسخها نظارت داشته باشند و مردم هوشیار و بصیر رشت نیز قضاوت فرمایند.

* دبیر حزب مؤتلفه اسلامی گیلان

https://shoma-weekly.ir/qjlZFQ