اندیشه

ویژگی ها و چگونگی اعمال مدیریت اسلامی

در نظام اسلامی با توجه به والایی ها و منزلت های انسان، مدیریت اعمال می شود و هرگاه اصول و شیوه های مدیریت منافی حرمت به شخصیت و حیثیت انسانی باشد، مورد تأیید اسلام نخواهد بود.

مهدی رشیدی مهرآبادی- مـدیـریت ضرورتی اجتناب ناپذیر برای هر سازمان و اجتماع است . چه اینکه در فرض ‍ فـقـدان مـدیـریـت، رشـتـه امـور از هم می گسلد و شیرازه کارها به هم می ریزد. در منابع دیـنـی، اهـمی ت مدیریت حضرت علی (ع ) در حدیثی ضرورت وجود مدیریت را چنین بیان فـرموده است : "لابدّ للناسِ مِن امی رٍ برِّ او فاجرٍ" چاره ای نیست برای مردم که امی ر (مـدیـر) داشته باشد، خواه نیکوکار باشد خواه تباهکار. همچنین پیامبر اکرم فرموده است : "اذا کـانَ ثـَلاثـهٌ فی سَفَرِ فَلْیُوُمِّروُا اَحَدُهُم " هنگامی  که سه نفر در سفر بودند، بایستی از یک نفرشان فرمان ببرند. در جایی که سه نفر نیازمند به مدیر است ، حساب مـجـمـوعـه هـای بـزرگ تـر کـامـلاً روشـن اسـت .

ویژگی های مدیریت اسلامی
مسند مدیریت از دیدگاه اسلام، امانتی است که مدیران در این مسند، باید حافظ ارزش های اخلاقی، معنوی و اسلامی  باشند. در نظام اسلامی  با توجه به والایی ها و منزلت های انسان، مدیریت اعمال می  شود و هرگاه اصول و شیوه های مدیریت منافی حرمت به شخصیت و حیثیت انسانی باشد، مورد تأیید اسلام نخواهد بود.

اجزا و عناصر
 مدل ساختی مدیریت اسلامی :
الف) ویژگیهای فردی: این بخش از مدل، به مجموعه خصوصیات و ویژگیهای فردی مدیر می  پردازد، که از آیات و روایات، کتاب آسمانی ما قرآن و اثر ارزشمند حضرت علی(ع)؛ نهج البلاغه استخراج گردیده است.
تقوی- معرفت- سعه صدر- حسن خلق- توکل- انتقادپذیری- قاطعیت- تشویق و تنبیه- پیشگامی  در اعمال.
ب) مهارتهای مدیریت شناختهای رفتاری و سازمانی: از ابتدای تاریخ، ضرورتهای زندگی اجتماعی، انسانها را به همکاری و کار گروهی واداشته است. امروزه بخش عمده ی زندگی ما در سازمانها و یا در ارتباط با سازمانها سپری می شود. هر سازمانی، با انجام وظایف چندگانه یا تخصصی، که بسیار دشوارتر و پیچیده تر از آن است توسط یک فرد یا گروه کوچک تحقق پذیرد، هدفهای عام یا خاصی را برای جامعه و مردم آن محقق می  سازند.
ج) مهارتهای نگرشی و عملکردی مدیریت از بعد فردی: پس از آموزش شناختهای رفتاری و سازمانی به مدیر و گذر از مرحله ایجاد تغییرات شناختی در وی، به ارائه آموزشها و مهارتهای نگرشی و عملکردی، در بعد فردی به او می پردازیم. این مهارتها، فرد مدیر را قادر می سازد تا بتواند از تکنیکهای کاربردی و نوین مدیریت، جهت مدیریت بر خویشتن و تسلط و بهره گیری بهینه از استعدادها و تواناییهای خود و در نهایت، استفاده از آنها در زمینه ارتقای سطح کارآیی و اثربخشی اعمال و رفتار خویش در بعد فردی بهره جویی نماید.
تفکر سیستمی  و فرآیند حل مسئله باعث ایجاد موارد ذیل می گردد:  خلاقیت و نوآوری؛  برنامه ریزی رشد حرفه ای؛ مدیریت اطلاعات؛ مدیریت زمان؛
د) مهارتهای نگرشی عملکردی مدیریت از بعد اجتماعی
 باعث ایجاد موارد ذیل می  گردد: رهبری و ایجاد انگیزه؛ مدیریت مشارکتی؛ مدیریت ارتباط مؤثر؛ تشویق کار گروهی؛ تخصیص بهینه منابع؛ مهارتهای گفتاری، شنیداری، نوشتاری؛ مهارت جذب و حفظ نیروهای کارآمد در سازمان؛ این مدل نه تنها در دانشکده های مدیریت می  تواند، به عنوان چارچوب و مبنای اصلی آموزش و تربیت مدیر قرار گیرد، بلکه می  توانیم از آن در برنامه های آموزش ضمن خدمت مدیرانی که در حال حاضر مسئولیت اداره سازمانها و مؤسسات مختلف را به عهده دارند نیز استفاده نماییم.

https://shoma-weekly.ir/jQnSx7