اقتصاد

ویراژهای کوتاه و بلند دلار در جاده اقتصاد وطنی

در طی هفته گذشته سقوط آزاد قیمت دلار و سایر ارزهای معتبر تعابیر و تفاسیر اقتصادی و غیر اقتصادی متفاوتی را از جناح های مخالف و موافق دولت و همچنین بیطرفان برانگیخته است .
سعید پیرهادی- در طی هفته گذشته سقوط آزاد قیمت دلار و سایر ارزهای معتبر تعابیر و تفاسیر  اقتصادی و غیر اقتصادی متفاوتی را از جناح های مخالف و موافق دولت و همچنین بیطرفان برانگیخته است .

موافقان دولت می گویند هنوز هم «جمشید بسمالله» ها در بازار مشغول به فعالیت هستند و مخالفان بر این باورند که کار کار دولت فعلی است !

اما در این میان فعالان بازارافزایش فروش ارز توسط سرمایه گذاران خرد را از دلایل سقوط بازار ارز می دانند.

کاهش واقعی قیمت دلار باید  ناشی از برداشتن تحریمها یا فروش نفت باشد. در حالی که هیچ کدام از این دو طی هفته گذشته اتفاق نیفتاده است.

البته همواره باید به این نکته توجه داشت که سقوط بیش از حد ارزش دلار برای صادرات کشور و صادرکنندگان و شرکت هایی که سهامشان در بورس است زیان آور خواهدبود.

در مجموع باید گفت آنچه که در هفته قبل در بازار دلار شاهدش بودیم، نتیجه انتظارات خوش بینانه مردم به دولت آینده است و دیری نخواهد پائید و به زودی مجدداً شاهد سقوط ارزش ریال و بازگشت دلار به ارزش سابقش خواهیم بود.(آنچه در این روزها در حال وقوع است .)

از دیدگاه فعالان بازار خوش بینی به  کاهش تحریم ها از دلایل اصلی سقوط قیمت طلا و ارز است .

در حال حاضر دولت به عنوان بزرگترین فروشنده دلار بیشترین سود را از افزایش قیمت خواهد برد. در حال حاضر عده ای از خریداران شخصی که به دلایل سوداگری دلار خریده بودند از ترس به نتیجه رسیدن مذاکرات در دولت روحانی و کاهش قیمت دلار با عجله اقدام به تخلیه دلارها در بازار کرده اند.

بنابراین دلارهای سرازیر شده به بازار از جنس دلارهای احتکار شده مردم است که به امید افزایش قیمت خریداری شده بودند .

البته همواره باید به این نکته توجه کرد که به طور شگفت انگیزی بالارفتن کاملاً اتفاقی قیمت دلار در چند سال پایانی دولت احمدی نژاد بخش بزرگی از کسری بودجه دولت را جبران کرد! سقوط دلار به زیر سه هزار تومان حتی با وجود از بین رفتن تحریم ها نیز مطلوب اقتصاد ایران نیست زیرا با کاهش قیمت دلار صادرات غیرنفتی کاهش مییابد و تولید ضعیفتر از قبل میشود. در کنار این، راه بر واردات کاذب خورنده دلار باز میشود. ادامه این روند منجر به افزایش تورم و بیکاری خواهد شد. از اینرو دولت آتی اگر بخواهد معضلات اقتصادی کشور را حل کند و راهگشای صعود ریال گردد باید تولید داخلی را به طور خاصی در رأس برنامههای خود قرار دهد.

https://shoma-weekly.ir/Ty5S04