اقتصاد

وقت سرمایه گذاری در بورس است؟

رشد شاخص های بورس در دو ماه اخیر چندان چشمگیر نبوده است، بلکه باید در مرحله اول شاخص کل بورس ما به میزان دو سال پیش خود بازگردد
حسین حمیدی- جو مثبت روانی موجود در بازار سرمایه در ماه های اخیر و به خصوص افزایش شاخص بورس در هفته های اخیر، آیا خبر خوبی برای بورس است؟ پاسخ قطعی به این سؤال دشوار است اما غیرممکن نیست.

برای این کار کافی است نگاهی به نوسانات بورس در ۲ سال اخیر داشته باشیم. روزهایی که بسیاری از سهم ها، در پایین ترین قیمت خود فروخته شد و قیمت های ذاتی آنها به نحو چشمگیری کاهش یافته بود.

رشد شاخص های بورس در دو ماه اخیر چندان چشمگیر نبوده است، بلکه باید در مرحله اول شاخص کل بورس ما به میزان دو سال پیش خود بازگردد تا از آن به بعد بتوانیم عدم افزایش شاخص ها در دو سال گذشته و رکود موجود را جبران کنیم، یعنی چیزی حدود 25 تا 30 درصد رشد نسبت به وضع فعلی؛ کنترل قیمت سهام شرکت ها با صورت های مالی آنها این پیام روشن را می رساند که قیمت های بورس در حال حاضر بسیار پایین بوده و ارزش ذاتی شرکت ها خیلی بیشتر از ارقام موجود در بازار بورس است.

البته توجه به این موضوع مهم است که خیلی از شرکت های موجود در بورس هنوز به قیمت ذاتی خود معامله نمی شوند و میزان شاخص های موجود در بازاربورس از گذشته تا امروز اشتباه است. وقتی خریدار بابت خرید سهم، سودی دریافت می کند باید مبالغ دریافتی علاوه بر قیمت سهم بر شاخص ها نیز تأثیر بگذارد که در بازار بورس ما این اتفاق نیفتاده و یکی از دلایل بالا بودن شاخص ها همین موضوع است. سود نقدی که شرکت ها به سهامداران خود می دهند از شاخص کل کسر نمی شود و میزان شاخص ها بدون توجه به این موضوع محاسبه می شد. این در حالی است که اگر شاخص ها به درستی محاسبه می شد در نهایت شاهد شاخص های ۳۰ تا ۴۰ هزار واحدی بودیم. لذا میزان شاخص های موجود در بازار غیر قابل اعتماد است. مهم این است که با انتخاب تعدادی از شرکت ها ، قیمت ذاتی این سهم ها را با توجه به صورت های مالی و ارزش سهم ها به دست آورده تا ببینیم چقدر با قیمتی که در حال حاضر معامله می شود چه تفاوت زیادی دارد. یکی از کارشناسان بازار سرمایه در مقطعی که شاخص ها ۶۵ هزار واحد بودند، با محاسباتی خود شاخص واقعی را چیزی حدود ۳۰ هزار واحد اعلام کرد؛ چیزی حدود نصف میزان اعلامی شاخص ها!

https://shoma-weekly.ir/DzbviV