اقتصاد

وقت باز کردن گره صادرات است، نه کورتر کردن آن

عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه واردات باید در جهت افزایش صادرات باشد، گفت: امر صادرات باید بسیار آسان و راحت تر شود.
یحیی آل اسحاق صبح امروز سه شنبه در جمع کارشناسان اقتصادی و بانک مرکزی افزود: تصمیم گیری برای نرخ ارز تابع فضایی است که عرضه و تقاضاکننده چه برداشتی از آن دارد بنابراین نقش اصلی بر اساس برداشت خود علل و عوامل فضای عرضه و تقاضا است.

آل اسحاق ادامه داد: همچنین واقعیت های اقتصادی نیز در تعیین نرخ ارز تاثیرگذار است و عوامل مختلف مانند تقاضای در جهت سوداگری، سرمایه گذاری و پس اندازه در این نرخ موثر است.

وی تصریح کرد: تحلیل کنونی فضا نشان دهنده این است که در حال حاضر فضای کنونی جامعه اعتماد نسبی به مدیران بانک مرکزی است که این اعتماد نسبی است در این حوزه رسانه ها نقش کلیدی را دارند لذا مجموعه دست اندرکاران بازار به مدیریت بانک مرکزی اعتماد نسبی دارد.

آل اسحاق تصریح کرد: اگر بخواهیم مسئله ارز و نرخ ارز که ناشی از عرضه و تقاضا است را صحیح مدیریت کنیم باید برداشت صحیح از تشخیص و برداشت جامعه از فضا داشته باشیم.

وی گفت: امر صادراتی در چنین وضعیتی باید تسهیل شود، باید مشاهده کنیم چی داریم و بر اساس آن تصمیم گیری کنیم نه اینکه در آینده چه چیزهایی به دست می آوریم. در حال حاضر 12 میلیارد دلار بازار عراق، 15 میلیارد دلار بازار ترکیه را داریم و از سوی دیگر 300 میلیون نفر بازار اطراف است که فرصت خوبی است و نباید سخت بگیریم.

عضو اتاق بازرگانی ایران در مورد مدیریت بحران، اضافه کرد: یکی از راه های مدیریت بحران توجه به تورم مقررات است، مقررات حاکم بر صادرات که اخیر بند 6 ماده ای برای تسهیل صادرات داشتیم و با جدیت باید دنبال شود، در حاضر زمان آن نیست مسائل مالیاتی، بیمه و بدهی های گذشته را به صادرات وصل کنیم یا سیاست، جنگ و دعوا تئوری را به صادرات ارتباط دهیم بنابراین باید سنگ های مختلف از مسیر صادرات برداشته شود، به نوعی اکنون وقت باز کردن گره است و نباید گره را کورتر کنیم.

وی گفت: موضوع توجه به صادرات و اشتغال زایی صحیح است اما در مقوله درآمدهای ارزی بین صادرات و واردات باید تناسب، تعادل و رابطه منطقی وجود داشته باشد و به طور کلی مدیریت واردات باید در جهت تولید برای صادرات صورت گیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: برای افزایش صادرات اعتماد سازی و شریک کردن عوامل و صاحبان بازار مهم است و هدف مسئولان و تصمیم گیران در این موضوع باید بازی برد – برد باشد.

https://shoma-weekly.ir/32E91t