اقتصاد

وقتی گوشی همراه کالای ضروری می‌شود؟!

دولت اخیراً از طرحی برای مبارزه با قاچاق گوشی همراه خبرداده است که شامل دو بند میباشد؛ نخست جمعآوری گوشیهای فاقد کد شبنم در بازار! که با سهل الوصول بودن کد شبنم برای کالای قاچاق بعید است چندان جواب دهد! و دوم اختصاص ارز دولتی برای واردات این کالای غیرضروری!

به گزارش سرویس اقتصادی هفته نامه شما - دولت اخیراً از طرحی برای مبارزه با قاچاق گوشی همراه خبرداده است که شامل دو بند میباشد؛ نخست جمعآوری گوشیهای فاقد کد شبنم در بازار!  که با سهل الوصول بودن کد شبنم برای کالای قاچاق بعید است چندان جواب دهد!   و دوم اختصاص ارز دولتی برای واردات این کالای غیرضروری!  
گزارشات حاکی است افزایش قاچاق گوشیهای همراه که در اثر افزایش تعرفه واردات این کالا صورت گرفته بود تا حد زیادی درآمدهای گمرکی دولت از محل تعرفه وارداتی این کالا را کاهش داده بود!  سؤال اساسی اینجاست که مگر ارز دولتی یعنی اختصاص دلار 1200 تومانی در شرایطی که نرخ دلار بالای 3000 تومان است خود نوعی زیان مالی برای دولت نیست؟ با این اوصاف اگر از این طریق دولت واردکنندگان را تشویق کند که بار گوشی همراه خود را بازهم از مبادی گمرکی بیاورند و حقوق گمرکی آن را بپردازند آیا زیان دولت در بخش گمرک جبران شده یا چند برابر آن به خزانه ارزی بانک مرکزی ضرر زده شده است!
آیا مسئولین مسئله به این سادگی را هم تحلیل نکردهاند یا تنها میخواهند با این ضرر مالی از افزایش قاچاق کالا جلوگیری کنند که در این صورت باید به نیروهای پلیس مرزی تبریک گفت!  مسئولین حتی نام شرکتهای مجاز برای واردات گوشی (یعنی آنها که قرار است ارز دولتی بگیرند) را هم اعلام نمودهاند.
در گزارش زیر بهصورت تفصیلی به هردوبند این طرح کاملاً کارشناسی شده اشاره میگردد:

   نخست مبارزه با قاچاق: اجرای طرح جامع مبارزه با گوشیهای قاچاق آغاز شد
ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در طرحی که از سهشنبه هفته قبل آغاز شد تمامی گوشیهای موبایل قاچاق و فاقد طرح شبنم را از سطح بازار تلفن همراه جمع آوری میکند.
به گزارش مهر، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور از اجرای طرح جامع گوشیهای قاچاق و فاقد طرح شبنم در کشور خبر داد و اظهار داشت: به دلیل ساماندهی بازار تلفن همراه و جلوگیری از قاچاق گوشی موبایل که منجربه کاهش درآمدهای دولت شده این سازمان بهطوری جدی به مقابله و برخورد با فعالان غیرقانونی در این حوزه میپردازد. ابویی با اشاره به کالاهای موجود دربازار که دارای طرح شبنم نیستند، افزود: آن دسته از فعالان بازار و فروشندگانی که کالاهای از قبل خریداری شده با برگه سبز گمرکی دارند اما فاقد طرح شبنم هستند نیز میتوانند با مراجعه به اتحادیههای مربوطه به دریافت کد رهگیری اقدام کنند تا کالاهای آنان در لیست گوشیهای فاقد طرح شبنم قرار نگیرد. در همین حال رئیس شبکه بازرسی و نظارت مردمی کارگروه تلفن همراه نیز با اشاره به اجرای نهایی این طرح افزود: طرح جمع آوری گوشیهای قاچاق که باید از آبان ماه سال گذشته اجرا میشد به دلیل مخالفتهای واردکنندگان و پخش کنندگان عمده این کالا به تعویق افتاد. مهدی عبقری اجرایی شدن این طرح را به منظور حمایت از مصرف کنندگان و جلوگیری از توزیع و فروش اجناس قاچاق و تقلبی عنوان کرد و افزود: مجمع عالی واردات موبایل از سال گذشته حمایت همهجانبه خود را به منظور کاهش قاچاق این کالای ارتباطی و دیجیتالی اعلام کرده چراکه درصورت تأمین نیاز بازار توسط فعالان قانونی شاهد حذف هرگونه کلاهبرداری و سودجویی از مصرف کنندگان خواهیم شد. وی با اشاره به جمع آوری گوشیهای موبایلی که فاقد طرح شبنم هستند نیز افزود: در شرایط فعلی که سهم بالایی از بازار تلفن همراه کشور به فعالان غیرقانونی این حوزه اختصاص یافته اجرای این طرح بیش از گذشته محسوس میشود چراکه همزمان با کمرنگ شدن قاچاق گوشی تلفن همراه میزان واردات قانونی موبایل به کشور افزایش مییابد که در پی آن شاهد افزایش درآمدهای گمرکی جمهوری اسلامی ایران و همچنین ایجاد اطمینان خاطر در مصرف کننده نیز میشویم چراکه مصرف کنندگان نهایی میتوانند با اطمینان خاطر به خرید این کالای دیجیتالی و ارتباطی بپردازند و طرح شبنم نصب شده روی این کالاها اصالت واقعی کالا و شرکت واردکننده قانونی را نمایشمیدهد.

  دوم: اختصاص ارز مرجع به کالای غیر ضروری به نام گوشی همراه؛ حل معضل قاچاق گوشی تا یک ماه آینده
رئیس شبکه بازرسی و نظارت مردمی کارگروه موبایل از اختصاص ارز مبادلهای به گوشی موبایل خبر داد و گفت: با قرار گرفتن گوشی موبایل در فهرست اولویت نهم دریافت ارز مبادلهای و نیز اجرای طرح مبارزه با گوشیهای قاچاق تا یک ماه آینده معضل قاچاق از بین میرود.
مهدی عبقری از اختصاص ارز مبادلهای به گوشی موبایل از هفته گذشته خبر داد و گفت: با قرار گرفتن گوشی موبایل در فهرست اولویت نهم دریافت ارز مبادلهای، از هفته گذشته به وارد کنندگان رسمی گوشی، ارز مبادلهای اختصاص یافت.

  برخورد تعزیرات با متخلفان بازار گوشی
وی درباره نحوه اجرای طرح جامع جمع آوری گوشی قاچاق موبایل از سطح بازار که از اول بهمن ماه در سطح کشور کلید خورده است، اظهار داشت: این طرح در مراکز و پاساژهای بزرگ عرضه موبایل به دلیل درخواست اتحادیه صوت و تصویر و تلفن همراه با 10 روز تأخیر آغاز شد.

  سوءاستفاده و جعل بارکدهای دوبعدی گوشی
وی گفت: با اجرای طرح جمع آوری گوشیهای قاچاق در بازار، متوجه سوءاستفاده و جعل بارکدهای دوبعدی طرح شبنم بر روی برخی گوشیها شدهایم که براین اساس اعلام کردهایم که تمامی گوشیهای فاقد هولوگرام گارانتی که دارای بارکد دوبعدی طرح شبنم هستند تقلبی محسوب میشود و براین اساس از سطح بازار جمع آوری و با فروشندگان آنها برخورد میشود.

  فقط 14 شرکت مجوز واردات گوشی دارند
رئیس شبکه بازرسی و نظارت مردمی کارگروه تلفن همراه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور تصریح کرد: هماکنون 14 شرکت واردکننده گوشی موبایل مجوز نصب هولوگرام گارانتی بر روی گوشیهای برندهای مختلف را دارند و فعالیت مابقی شرکتهای فعال در بازار غیرقانونی محسوبمیشوند.

  گوشیهای فاقد هولوگرام دارای بارکد قاچاق هستند
وی با بیان اینکه گوشیهای موجود در بازار موبایل باید دارای هولوگرام گارانتی از شرکتهای دارای مجوز و نیز بارکد طرح شبکه بازرسی و نظارت مردمی - شبنم- برای اصالت و نوع کالا باشند، خاطرنشان کرد: خریداران گوشی باید بدانند که چنانچه کالایی دارای بارکد شنبم بوده اما فاقد هولوگرام گارانتی است این گوشی قاچاق محسوب میشود و آن را خریداری نکنند.

  افزایش 103 درصدی حجم واردات گوشی
عبقری از افزایش 103درصدی حجم واردات گوشی موبایل طی ماه گذشته و با اجرای طرح جمع آوری گوشیهای قاچاق خبر داد و به مهر گفت: براساس برآورد گمرک واردات گوشیهای موبایل نسبت به سال گذشته 2 برابر افزایش داشته است.

  نظارت نامحسوس بر بازار گوشی موبایل
رئیس شبکه بازرسی و نظارت مردمی کارگروه تلفن همراه با تأکید بر نظارت مستقیم، محسوس و غیرمحسوس بازرسان با فروشندگان گوشیهای قاچاق در سطح بازار از جمع آوری حجم قابل توجهی از گوشیهای قاچاق از بازار طی یک هفته گذشته خبر داد و گفت: تا یک ماه آینده معضل قاچاق گوشی کاملاً در کشور از بین میرود.

  مصادره اموال فروشندگان گوشیهای قاچاق
وی گفت: مصادره اموال، تشکیل پرونده در تعزیرات و اخذ جریمه از فروشندگانی که بیش از 10 میلیون تومان کالای قاچاق دارند از جمله مکانیزمهای اجرای طرح مبارزه با قاچاق گوشیهای موبایل است تا قاچاق گوشی و جعل بارکد و هولوگرام از سطح بازار جمع آوری شود.

  14 شرکت دارای مجوز را بشناسید
عبقری لیست شرکتهای دارای مجوز واردات و گارانتی و خدمات پس از فروش گوشیهای موبایل را به شرح زیر اعلام کرد.
یاس جهان و آرین: اچ تی سی- خدماتی یاس، ماناتل و مدیا: ال جی-مهتل: آیفون-پارس ماکروتل، همتل، اسمارت فون و هماهنگ: سامسونگ-کمال الکترونیک و الوطنی: نوکیا- آرین: سونی - پارس ماکروتل: هوواوی
گفتنی است مسئولین بر این باورند که با اجرای این طرح ضربتی تا یک ماه آینده بهصورت کامل جلوی پدیده شنیع قاچاق گوشی موبایل گرفته شده و این معضل برای همیشه از تاریخ اقتصاد ایران حذف خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/ivB4zy