ورزش

وقتی سئوال در باره خلیج فارس سیاسی می‌شود!

متأسفانه در شرایطی که «سپ بلاتر» رئیس فدراسیون جهانی فوتبال F.I.F.A و «شیخ سلمان» رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا A.F.C به ایران آمده بودند، فدراسیون فوتبال کشورمان می‌توانست از فرصت این حضور خیلی راحت استفاده کند و در باره موضوع مهمی چون «خلیج فارس» با مقامات فوتبال آسیا و دنیا وارد گفتگو شود. اما اسمی از خلیج فارس بر لب نیاوردند! این در حالی است که اگر مسئولین فوتبال کشورمان کمی درایت داشتند، از فرصت حضور آنان در ایران نهایت استفاده را برده و حمایت از تمامیت ارضی ایران را از وی طلب کنند.
مهدی یکتا- آن چه حتی تاریخ نویسان غرضورز و دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران نتوانستهاند آن را کتمان کنند، اسم «خلیج همیشه فارس» است. اما میبینیم حتی با این وجود برخی کشورهای عربی از جمله امارات گستاخ به کمک شیخ سلمان بحرینی به هر دری میزنند تا به جعل این نام جاودانه بپردازند!

متأسفانه در شرایطی که «سپ بلاتر» رئیس فدراسیون جهانی فوتبال F.I.F.A و «شیخ سلمان» رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا A.F.C به ایران آمده بودند، فدراسیون فوتبال کشورمان میتوانست از فرصت این حضور خیلی راحت استفاده کند و در باره موضوع مهمی چون «خلیج فارس» با مقامات فوتبال آسیا و دنیا وارد گفتگو شود. اما اسمی از خلیج فارس بر لب نیاوردند! این در حالی است که اگر مسئولین فوتبال کشورمان کمی درایت داشتند، از فرصت حضور آنان در ایران نهایت استفاده را برده و حمایت از تمامیت ارضی ایران را از وی طلب کنند.

نکته تأسف بار آن که خوش خدمتی آقایان به سپ بلاتر و به ویژه به شیخ سلمان به این نیز ختم نشد و گروه هماهنگ کننده فدراسیون فوتبال به شدت همه چیز را کنترل کردند و حتی اجازه ندادند، پرسش حقطلبانه «مهدی واعظی» خبرنگار شبکه ورزش و شبکه تهران برای رؤسای فیفا و A.F.C ترجمه شود! مهدی واعظی که از سپ بلاتر در باره ناپاکی و آلودگیهای دنیای فوتبال، زندانی و بازداشت بازیکنان، مربیان و داوران بحرینی به جرم مشارکت در تظاهرات مردمی و همین طور نامگذاری جعلی لیگ امارات و تحریف اسم خلیج همیشه فارس پرسید، ناگهان خود را تنها یافت. تنهای تنها...

این خبرنگار متعهد ایرانی و سایر ایرانیان حاضر در نشست خبری سپ بلاتر و شیخ سلمان با صحنهای روبرو شدند که غیرقابل تصور بود و همه را حیرت زده کرد! وقتی روابط عمومی فدراسیون فوتبال در نقش مدافع حقوق کشورهای عربی ظاهر شد و به مترجم یادآور شد، این سئوال سیاسی است و نباید ترجمه شود! خیلیها همان جا خشکشان زد! و خیلیها میخواستند، بپرسند: بردن سپ بلاتر و شیخ سلمان نزد دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان و نزد دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سیاسیتر است یا سئوال در باره خلیج فارس؟ اما با خود شیرینیهای دوستان این سئوالات عقیم ماند! حالا چرا؟ چون دوستان روی رأی 12 کشور عربی برای گرفتن امتیاز میزبانی جام ملتهای 2019 آسیا حساب باز کردهاند، زهی خیال باطل! آیا برای یک میزبانی باید تا این حد عقبنشینی کنیم! از پذیرایی یک سرکوبگر بحرینی تا امتیازهایی که این چنین از دست دادهایم! به تعبیر بهتر فدراسیون فوتبال به هوای یک خیال خام و سنگ بزرگ میزبانی جام ملتها، وظیفه اصلی خود برای دفاع از حق و حقوق ملت ایران و اسم «خلیج همیشه فارس» را فراموش کرده و سکوت کردند! سکوتی که خیلی معنیدار و جای پیگیری دارد...

در پایان جا دارد از مهندس مهدی تاج نایب رئیس فدراسیون و رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران و یکی از جانبازان انقلاب اسلامی یادی کنیم که در آن شرایط خفقان شجاعانه به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «دلیلی ندارد به خاطر شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در خصوص تغییر نام خلیج فارس در امارات سکوت کنیم، ما هشت سال جنگ کردیم تا این نام را زنده نگهداریم. حمایت از خلیج فارس از گرفتن جام ملتهای آسیا برای ما مهمتر است.»

https://shoma-weekly.ir/c0Ul4y