زنان

وقتی زنان در آمریکا حق رأی نداشتند

دکتر مهدی ذاکریان، استاد حقوق بشر، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات و استاد مدعو پیشین دانشگاه پنسیلوانیا و پاریس پیرامون وضعیت حقوق بشر درآمریکا ضمن تأکید بر این مطلب که آن چیزی که در دانشگاه بررسی می‌کنیم بایستی کاملا از هر نوع پیش‌داوری و ارزش‌گذاری قبلی دور باشیم تا نتایج تحقیقات به صورت علمی قابل ارائه باشد گفت: حقوق بشر مجموعه قواعد و امتیازاتی است که توسط دولت‌ها به عنوان یک سلسله امتیاز برای مردم و به عنوان تکالیفی برای دولت‌ها تعیین شده است تا مردم به راحتی زندگی کنند و دارای حقوق اقتصادی، فرهنگی و آزادی بیان باشند.

استاد حقوق بشر اظهار کرد: تا دهه بیست میلادی و تأسیس جامعه ملل، زنان در آمریکا حق رأی نداشتند و حقوق زنان و سیاه‌پوستان در آمریکا رعایت نمی‌شد و این انتخاب نظام سیاسی آمریکا بوده است.

استاد مدعو پیشین دانشگاه پنسیلوانیا و پاریس با اشاره به اینکه آمریکا و چین بیشترین تعداد زندانی را در دنیا دارند تصریح کرد: نگهداری زندانیان در آمریکا نزدیک به استانداردهای حقوق بشری نیست و با مشکلات جدی در این زمینه مواجه است.

وی افزود: ۱۸ کنوانسیون حقوق بشری شامل معاهده، پروتکل و پیمان نامه در سازمان ملل داریم که آمریکایی که سایر کشورها را به رعایت حقوق بشر دعوت می‌کند، فقط ۵ مورد آن را تصویب کردند؛ آمریکا در حالی کنوانسیون حقوق کودک را نپذیرفته که تعداد کشورهایی که این کنوانسیون را پذیرفتند و تصویب کردند از تعداد کشورهای سازمان ملل متحد بیشتر هستند.

ذاکریان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در حالی مدعی رعایت حقوق زنان هستند که کنوانسیون حقوق زنان در آمریکا پذیرفته و تصویب نشده است چراکه برخی ایالت‌های آمریکا کودکان زیر ۱۸ سال را زندان برده و اعدام می‌کنند.

وی افزود: دلیل نپیوستن امریکایی‌ها به این کنوانسیون‌های حقوق بشری، داشتن «سیاست استثناگرایانه» از سوی آمریکا اعلام شده است و اعلام کرده آمریکا استانداردهای بسیار متفاوتی در زمینه حقوق بشر وضع کرده که این استانداردها از استانداردهای سازمان ملل بالاتر است و افکار عمومی این موضوع را باور می‌کند.

این استاد حقوق بشر گفت: اکثریت کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این کنوانسیون‌ها پیوسته‌اند و باتوجه به کوتاهی‌های صورت گرفته و نیاز جامعه جهانی، حقوق بشر در آمریکا به صورت کامل رعایت نمی‌شود البته ایران نیز به ۶ کنوانسیون حقوق بشری پیوسته که از آمریکا بالاتر است.

https://shoma-weekly.ir/TPqFlK