اندیشه

وقتی خدا می‌پوشاند و بندگان افشا می‌کنند

مایه تأسف است که ما در برخوردهای سیاسی و اجتماعی مان با اطرافیان فقط به‌دنبال نقاط ضعف و پیداکردن تاریکی‌ها و نکات منفی هستیم حال آنکه خداوند آنقدر برای آبروی مومن ارزش قائل است که حتی گاهی خطای او را از ملائکه کاتب نیز می‌پوشاند.
آیتالله سروش محلاتی، از مدرسین حوزه علمیه در خصوص دروس اخلاق مرحوم آیتالله مشکینی نقل میکند که این دروس از قبل انقلاب برگزار میشد و ما در اوایل دوران طلبگی در آنها حضور مییافتیم. دروس ایشان سرشار از معنویت بود و طلاب زیادی در آن شرکت کرده و از دروس در آن فضای مبارزه قبل از انقلاب کسب فیض میکردند. در یکی از این دروس، مرحوم آیتالله مشکینی با اشاره به ملائکه مأمور نوشتن اعمال خوب و بد انسانها، از حاضران پرسید: به نظر شما آیا ممکن است انسان خطایی انجام دهد و این ملائکه متوجه آن نشوند؟ بعد از آن که طلاب حاضر از چنین موضوعی ابراز شگفتی کردند، ایشان پاسخ سؤال خود را با اشاره به فراز تکاندهندهای از دعای کمیل داد و گفت: در مواردی رحمت خداوند آنقدر گسترده است که انسان خطایی انجام میدهد؛ اما خداوند آن خطا را حتی از ملائکه مأمور ثبت و ضبط اعمال انسان نیز میپوشاند! (... و کنت انت الرقیب علی من ورائهم والشاهد لما خفی عنهم و برحمتک اخفیته و بفضلک سترته)

و چقدر مایه تأسف است که ما در برخوردهای سیاسی و اجتماعی مان با اطرافیان فقط بهدنبال نقاط ضعف و پیداکردن تاریکیها و نکات منفی هستیم حال آنکه خداوند آنقدر برای آبروی مومن ارزش قائل است که حتی گاهی خطای او را از ملائکه کاتب نیز میپوشاند.

https://shoma-weekly.ir/1AG2EG