زنان

وقتی اصلاح‌طلبان روی ظرفیت زنان حساب باز می‌کنند

بررسی چگونگی بستر‌سازی برای حضور زنان در زمان انتخابات از منظر یک زن اصلاح‌طلب جالب باشد. آذر منصوری در همان نشست می‌گوید: باید سازوکار حضور زنان در انتخابات در بطن جامعه ایجاد شود و احزاب نیز با به‌کارگیری ظرفیت‌های نهادهای مختلف در جامعه اعم از سنتی و مدرن زمینه حضور زنان را در انتخابات فراهم کنند. اما در پاسخ به این نکته بررسی عملکرد احزاب اصلاح‌طلب و طیف دوم خردادی‌ها در حوزه زنان مسئله‌ای است که می‌بایست صورت بپذیرد تا افکار عمومی نسبت‌به کلیدخوردن فعالیت نسبتاً زودهنگام اصلاحات با این حوزه بیشتر آشنا شوند و بدانند که زن در این تفکر جایگاهی جز ابزار رأی‌آوری ندارد و هرگز این تفکر دلسوز حقیقی این حوزه نیست.
رضوانه باهری- تقریباً از زمانی که فمنیستها توانستند در دولت اصلاحات جایی برای خود باز کنند، شاید به جرات بتوان گفت آنها درصدد پروراندن و اجراییکردن رؤیایی به نام دولت و مجلس زنانه در نظام جمهوری اسلامی ایران هستند؛ بنابراین پرواضح است که چرا وقتی در دولتهای گوناگون که با تفکرات شبه فمنیست اداره میشود، وقتی پای مسائلی نظیر تکیهزدن زنان بر مناصب بالای دولتی و حکومتی به میان میآید، بیش از هرگروه دیگری این قضیه را به شکل یک مطالبه جدی و اصلی خود و تمام زنان نشان میدهند و وقتی تصوراتشان نقش بر آب میشود و دولت مطبوعشان تنها درحد یک وعده انتخاباتی به این مطالبه جامه عمل میپوشاند، نقدهای خود را به سوی آن روانه میکنند؛ اصولاً برای آنهایی که به سبک روشنفکرگرایی غربی در حوزه زنان و خانواده فعالیت میکنند، کمیت حضور زنان در جایگاههای رفیع، اهمیت والایی دارد؛ چه بسا از همین طریق است که میتوانند مطالبات دوستان خود در آن سوی آبها را پیگیری کنند. اکنون بعد از عبور اصلاحات از دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، در این دوران نیز بهدلیل چراغ سبزی که توسط برخیها دیدهاند، مجدداً در پی تلاش برای بهدستآوردن کرسیهای مجلس هستند تا به این واسطه بتوانند با سرعت بیشتر و ضریب خطای کمتر؛ به آنچه که در زمان حاکمیت این تفکر در کشور نرسیدهاند، دست پیدا کنند، در این میان البته روی ظرفیت زنان حسابی ویژه باز خواهند کرد. نقل این گفته از میان آنچه آذر منصوری عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در نشست زنان اصلاحطلب حزب کار این مهم را آشکار میکند. وی در این نشست خطاب به هم محفلیهای خود اینطور میگوید: آقای خاتمی اعتقاد دارد که باید کاری کنیم تا زمینه مشارکت زنان در مجلس آینده فراهم شود و آنها بتوانند 30 تا 40 درصد کرسیهای مجلس را از آن خود کنند.

او سپس نقش احزاب اصلاح طلب را در رسیدن به این مهم تبیین میکند و خواستار حرکت دو سویه احزاب و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای مشورتی برای مشارکت زنان در انتخابات آینده میشود؛ اما نکتهای که در این میان لازم به یادآوری است بهرهکشی همیشگی اصلاحات از زنان و موضوعات مربوط به این حوزه برای رأیآوری است؛ وگرنه در عمل این تفکر شبه روشنفکر به ما اثبات کرده که برای آنها زنان تنها دستمایه هستند تا افکارشان را در نظام جمهوری اسلامی پیاده کنند. افکاری که بیش از هرچیز سودای جدایی طلبی و ایجاد اخلال در نظام را در سر دارد و باید گفت اصلاحات اینجا از طریق بازی نقش دایه دلسوزتر از مادر تنها به فکر تثبیت دو هدف ذکر شده است.

اما شاید بررسی چگونگی بسترسازی برای حضور زنان در زمان انتخابات از منظر یک زن اصلاحطلب جالب باشد. آذر منصوری در همان نشست میگوید: باید سازوکار حضور زنان در انتخابات در بطن جامعه ایجاد شود و احزاب نیز با بهکارگیری ظرفیتهای نهادهای مختلف در جامعه اعم از سنتی و مدرن زمینه حضور زنان را در انتخابات فراهم کنند. اما در پاسخ به این نکته بررسی عملکرد احزاب اصلاحطلب و طیف دوم خردادیها در حوزه زنان مسئلهای است که میبایست صورت بپذیرد تا افکار عمومی نسبتبه کلیدخوردن فعالیت نسبتاً زودهنگام اصلاحات با این حوزه بیشتر آشنا شوند و بدانند که زن در این تفکر جایگاهی جز ابزار رأیآوری ندارد و هرگز این تفکر دلسوز حقیقی این حوزه نیست.

https://shoma-weekly.ir/NOuGlB