اقتصاد

وعده‌های ناتمام ارزی

کسری بودجه دولت، رشد پایه پولی، رشد نقدینگی، هیجان در بورس و بازارهای دارایی، عملا بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بسیاری از متغیرهای بازار ارز، خروج سرمایه، کاهش تمایل برخی صادرکنندگان در بازگشت ارز و... خارج از توان بانک مرکزی است و ادعاهایی مبنی بر کاهش نرخ ارز در عمل چیزی شبیه تعبیر وارونه یک رؤیای مطلوب نیست که از جانب همتی بیان می‌شود.

از سال 97 تاکنون رییس کل بانک مرکزی بارها اعلام کرده که نرخ واقعی پایینتر از نرخ بازار است و مردم در ارز سرمایهگذاری نکنند زیرا احتمال زیان مردم وجود دارد و این بازار با خطر و ریسک کاهش قیمتها همراه است و ممکن است که در این بازار زیان کنند. اما با وجود این سخنان عبدالناصر همتی، بازار ارز همچنان شاهد افزایش نرخ دلار بوده است و کسانی که نیاز واقعی به ارز داشته و منتظر کاهش قیمتها بودهاند و اقدام به خرید ارز نکردهاند، عملا زیان کرده و مجبور شدهاند که ارز را با قیمت بالاتری در دورههای بعدی خرید کنند.

همه دلایل محقق نشدن وعدهها

کسری بودجه دولت، رشد پایه پولی، رشد نقدینگی، هیجان در بورس و بازارهای دارایی، عملا بازار ارز را تحت تاثیر قرار میدهد و بسیاری از متغیرهای بازار ارز، خروج سرمایه، کاهش تمایل برخی صادرکنندگان در بازگشت ارز و... خارج از توان بانک مرکزی است و ادعاهایی مبنی بر کاهش نرخ ارز در عمل چیزی شبیه تعبیر وارونه یک رؤیای مطلوب نیست که از جانب همتی بیان میشود.

با توجه به شرایطی که بازار ارز در داخل به آن دچار است اینطور به نظر میرسد که بانک مرکزی تنها باید به اقدامات خود در چارچوب اختیارات و امکانات اشاره داشته باشد و تلاش کند که بازار را به سمت ثبات هدایت کند اما اظهارنظر در این مورد که نرخ واقعی نیست و متقاضیان خرید نکنند و قیمت کاهش خواهد یافت و... موضوعاتی است که قابل تحقق نیست.

باید چه کرد

ایجاد ثبات و تعادل در بازار ارز البته با حرف و سخن ممکن نیست، گاهی این گمان میرود که برخی از اظهارنظرها بیش از آنکه منجر به ایجاد آرامش و ثبات در بازار شود، موجب تنش خواهد شد، پرهیز از تصمیمات شتابزده، استفاده از ظرفیتهایی که حیات اقتصادی آنها به ارز وابسته است نظیر تولیدکنندگان، تغییر نرخ تک ارزی و ایجاد توازن و... اقداماتی است که به ویژه در سال آخر دولت دوازدهم که بحرانهای بزرگ و به ویژه شرایط نامناسب اقتصادی که فشارها و تنشهایی از این جنس سفرههای مردم را تنگ کرده است باید مورد توجه مسئولین بانک مرکزی و دولتمردان قرار بگیرد.

https://shoma-weekly.ir/GrxxNG