اقتصاد

وعده های مانع زدایی صادرات عملی نمی شود

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: در حالی که در گفت و گو با مقامات اقتصادی کشورمان و روسیه همه قول همکاری و رفع موانع را می دهند اما در عمل اتفاق خاصی نمی افتد.
«اسدالله عسگراولادی» در همایش و نمایشگاه صنعت مواد غذایی روسیه در تهران گفت: هم اکنون روزانه یک پرواز از تهران به مسکو برقرار است که رسیدن به جنوب روسیه از طریق آن با معطلی زیاد همراه است.

عسگراولادی با اشاره به دشواری های تجارت با روسیه از قبیل مشکل دسترسی و مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ تا ۱۵ درصدی، اضافه کرد: حجم تجارت کشورمان با کشورهای دورتر مانند چین اکنون بیش از ۴۲ میلیارد دلار در سال است در حالی که این رقم در مورد روسیه که در همسایگی ما قرار دارد حدود ۲ میلیارد دلار در سال است که از این میزان فقط ۴۰۰ میلیون دلار مربوط به مواد غذایی است.

عسگراولادی که بیش از ۶ دهه سابقه همکاری تجاری با روسیه را دارد، تصریح کرد: ایران با روسیه رابطه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خوبی دارد ولی روابط اقتصادی و تجاری دو کشور بسیار کمتر از پتانسیل موجود است. در حالی که در برنامه توسعه ششم حجم تجارت با روسیه پنج میلیارد دلار در سال هدفگذاری شده است، اما در عمل مشکلاتی وجود دارد که اجازه عبور از مرز ۲ میلیون دلار در سال را نمی دهد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اظهار کرد: در حالی که در گفت و گو با مقامات اقتصادی کشورمان و روسیه همه قول همکاری و رفع موانع را می دهند اما در عمل اتفاق خاصی نمی افتد.

وی همچنین از تشکیل کمیسیون مشترک تجاری دو کشور در آینده نزدیک خبر داد و از فعالان اقتصادی خواست پیشنهادات خود در زمینه رفع موانع موجود را به این کمیسیون ارایه دهند و به آینده امیدوار باشند.
https://shoma-weekly.ir/daK6Rg