اقتصاد

وضعیت صادرات و واردات کشور باید با نگاه درون زای برون نگر باشد

ایجاد امنیت برای واردات در کشور خیلی کار سختی نیست، به طوری که با در دست گرفتن امکانات ارزی و رعایت دقیق قوانین می توان این امنیت را ایجاد کرد .
دکتر یحیی آل اسحاق در برنامه "چشم انداز" از شبکه رادیویی گفت و گو اظهار داشت: ایجاد امنیت برای واردات در کشور خیلی کار سختی نیست، به طوری که با در دست گرفتن امکانات ارزی و رعایت دقیق قوانین می توان این امنیت را ایجاد کرد .

برنامه چشم انداز با موضوع بررسی سرمایه گذاری داخلی و نقش آن در سند 1404 و با حضور دکتر یحیی آل اسحاق (وزیر سابق بازرگانی)، دکتر هادی ورزشکار (استاد دانشگاه) و مهندس علیرضا مناقبی (رییس مجمع عالی واردات و رییس انجمن واردکنندگان مواد خوراکی و آشامیدنی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه دکتر یحیی آل اسحاق از طریق تماس تلفنی با برنامه "چشم انداز" از شبکه رادیویی گفت و گو در خصوص امنیت اقتصاد واردات و صادرات در ایران، اظهار داشت: ایجاد امنیت برای واردات در کشور خیلی کار سختی نیست، به طوری که با در دست گرفتن امکانات ارزی و رعایت دقیق قوانین می توان این امنیت را ایجاد کرد.

وی در خصوص امنیت صادرات کشور اظهار داشت: فضای امن صادرات به ثبات قوانین و مقررات، فضای بین المللی، قدرت رقابت در بازار و تولید کالاهای مورد نیاز بازار های شناخته شده و خدمات پس از فروش مربوط می شود.

وزیر سابق بازرگانی کشور همچنین در ادامه افزود: بر اساس اقتصاد مقاومتی وضعیت صادرات و واردات کشور باید با نگاه درون زای برون نگر باشد، مدیریت صادرات و واردات کشور باید به گونه ای باشد که واردات برای تولید در جهت صادرات انجام گیرد.

در این برنامه مهندس علیرضا مناقبی با اشاره به معنای واژه ی حمایت، گفت: در دید عموم وقتی از حمایت صحبت می شود، انتظار می رود که کسی یا سازمانی از موجودی ضعیف و ناتوان حمایت کرده و برای فعالیت آن کمک و تلاش می کند.

وی همچنین در ادامه افزود: در اقتصاد و موضوعات مربوط به اقتصاد حمایت به این گونه تعریف و معنی نمی شود، به طوری که اگر حمایت اقتصادی به این معنا باشد، به نوعی به اقتصاد کشور ظلم خواهد شد.

رییس انجمن واردکنندگان مواد خوراکی و آشامیدنی با بیان این که اقتصاد ذاتا باید پویا باشد، اظهار داشت: حکایت اقتصادی زمانی معنی می گیرد، که اقتصاد در پویایی و حرکت خود باشد.

وی با تاکید بر این که مالی فقط بخشی از اقتصاد را تشکیل می دهد، گفت: به اعتقاد بنده راه حمایتی اقتصاد در ایران در مسیر درست و مطلوب خود پیش نمی رود.

مهندس علیرضا مناقبی در خصوص وجه های مختلف تولید عنوان کرد: تولید بدون شک یعنی پویایی و ارتقای حرکت، تولید همیشه با رفع نیاز ها رابطه ی مستقیم دارد.

در بخش دیگر برنامه چشم انداز از شبکه رادیویی گفت و گو دکتر هادی ورزشکار با اشاره به سند چشم انداز، گفت: تدوین سند چشم انداز بسیار خوب و مطلوب پیش رفت، اما در این میان برای اجرای آن با مشکلات متعددی چون تحریم ها رو به رو شده و رشد آن کند شد.

وی همچنین در ادامه افزود: برای پیاده سازی و رسیدن به افق 1404 باید مقدمات پیاده سازی آن فراهم شود، به طوری که سرمایه گذاری های داخلی یکی از زیر مجموعه های مقدمات پیاده سازی سند چشم انداز هستند.

این استاد دانشگاه در خصوص وضعیت سرمایه گذاری ها در کشور گفت: اگر مقدمات سند چشم انداز 1404 فراهم می شد، سرمایه گذاری های داخلی و خارجی طبق روال مطلوب خود انجام می گرفت.

وی با ایراد دسته بندی های مقدمات پیاده سازی چشم انداز 1404 اظهار داشت: اولین مقدمات پیاده سازی سند چشم انداز به مباحث حقوقی مربوط می شود، تمام مباحث حقوقی که از سرمایه گذاری های مختلف جلوگیری می کنند باید رسیدگی شده و سریعا رفع شوند.

https://shoma-weekly.ir/ThSVHy