شهرستانها

وضعیت سلامت در استان مرکزی نیازمند پیگیری جدی است

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان مرکزی در گفتگو با «شما» به تحلیل وضعیت سیاسی اجتماعی استان مرکزی پرداخت.
نادر مقدسی دبیر حزب موتلفه استان مرکزی با اشاره به مشکل کم آبی در استان و حاد شدن آن در آینده بیان کرد: افت سطح آبهای زیرزمینی در برخی از مناطق استان حتی به یک متر در سال هم میرسد. وی ادامه داد: هماکنون در استان مرکزی بیشترین افت سطح آبهای زیرزمینی مربوط به شهرستانهای اراک و ساوه است و براین اساس باید توجه بیشتری به این شهرستانها داشته باشیم. مقدسی خاطرنشان کرد: حفر چاههای غیر مجاز و کاهش نزولات آسمانی که طی ۱۰ سال گذشته در استان رخ داده است از مهمترین دلایل افت سطح آبهای زیر زمینی در استان مرکزی است. دبیر حزب موتلفه اسلامی استان مرکزی اظهار کرد: در صورت بروز بیش از حد افت سطح آب زیرزمینی مشکلاتی فراوانی از جمله خشک شدن چاههای آب، کاهش دبی رودخانه و آب دریاچهها، تنزل کیفیت آب، افزایش هزینه پمپاژ و استحصال آب و نشست زمین رخ خواهد داد.

مقدسی با اشاره به فاصله زیاد بین مناطق محروم و توسعه یافته استان تاکید کرد: باید فاصلههای بین مناطق توسعه یافته و کمتر توسعه یافته را پر کنیم که خوشبختانه مجلس این اختیار را به نمایندگان داده است و سهم استان مرکزی ۱۱۰ میلیارد تومان است که از این میزان ۷۰ میلیارد تومان به شهرستانهای استان اختصاص یافته است. وی بیان کرد: به شهرستانها باید بیشتر توجه شود به ویژه نوبران، غرقآباد و خرقان که از شهرهای کمتر توسعه یافته استان هستند، باید زمینه رشد اقتصادی این شهرها را فراهم کرده و اگر مشوقهایی وجود دارد به عنوان اولویت به این شهرها اختصاص دهیم.

وی با اشاره به عدم حل مشکل آلودگی استان و رشد بیماریهای سرطانی در استان گفت: سرطانهای شایع در بین زنان این استان به ترتیب سینه، پوست، معده و روده است که اکثر قربانیان سرطان استان را بیماران سرطان سینه تشکیل داده و متاسفانه به دلیل ضعف در پیشگیری سرطانها در کشور شناخت این بیماری دیرهنگام است. سرطانهای شایع مردان نیز معده، پوست و پروستات است که میطلبد در شناخت موارد تخصصی این سرطانها کار علمی انجام شود. آمار بیماران سرطانی تحت پوشش انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی یکهزار و ۸۲۰ نفر عنوان شده که ۱۰۶ نفر آنها کودک است.

وی افزود: هم اکنون یکهزار و ۲۲۰ بیمار مبتلا به
اماس در استان مرکزی شناسایی شده که حدود ۸۰۰ نفر از این افراد در دو شهر ساوه و اراک زندگی میکنند.

مقدسی همچنین یکی از مطالبههای مهم مردم استان مرکزی در حوزه سلامت را تکمیل بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) اراک عنوان کرده و خواستار همراهی همه طیفها در تامین اعتبار و شتاب بخشی به مراحل ساخت این واحد درمانی مادرتخصصی شده است.

وی با تأکید بر اینکه مسئله نوسازی بیمارستان ولیعصر (عج) اراک باید به صورت ملی و فرا استانی مورد توجه قرار گیرد تا بتوان کیفیت خدمات را بالا برد، افزود: دانشگاه علوم پزشکی اراک بدهکارترین دانشگاه علوم پزشکی کشور به شمار میرود چراکه خروجی و ورودی مالی آن همخوان نیست. درآمد اختصاصی و غیراختصاصی دانشگاه در ماه ۱۹ میلیارد تومان است اما، خروجی ما در حدود ۲۵ میلیارد تومان است که این عدم توازن مشکلات و کسریهای مالی را به دنبال دارد.

https://shoma-weekly.ir/7wGZC7