اقتصاد

وزارت نفت برای افزایش ارزش افزوده در کشور ندارد

پروژه پالایشگاه نفت کرمانشاه (آناهیتا) که با وجود رفع موانع مختلف و جلسات متعدد، متأسفانه دولت و وزارت نفت عزمی برای انجام این کار ندارد. اصولاً وزارت نفت بیشتر دنبال خام فروشی و صادرات است و عزمی برای افزایش ارزش افزوده در کشور نیست.
عبدالرضا مصری در پاسخ به این سوال که"مجلس چقدر از نظر قانونی توان تغییر در برنامه را دارد؟"، گفت :از نظر قانونی، تا این اواخر مشکلی نداشته‌ایم و مجلس هر تغییری که لازم می‌دانست در قوانین و به‌ویژه در لوایح دولت اِعمال می‌کرد. اخیرا با دائمی شدن برخی قوانین برنامه، شورای نگهبان ایرادی وارد کرد مبنی بر اینکه آنچه مجلس الحاق کرده بیش از آن چیزی بوده که دولت ارائه کرده و شاکله مصوبه بر هم ریخته است. این نخستین بار بود که شورای نگهبان این ایراد کلی و شکلی را وارد می‌کرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی دلایل مخالفت خویش را با لایحه برنامه ششم توسعه را مطرح کرد و افزود: من جزو مخالفان برنامه نیستم؛ چیزی که به مجلس آمده لایحه برنامه نیست، در واقع احکام مورد نیاز برای اجرای برنامه ششم است .

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: از این نظر مخالف رد کلیات نیستمو معتقدم رد کردن برنامه کاری را صورت نمی‌دهد. باید کلیات لایحه برنامه را تصویب کنیم و بعد خودمان در مجلس برای کشور برنامه بنویسیم؛ چیزی که ارائه شده برخلاف ماده قانونی تعریف برنامه است. در تعریف برنامه آمده که برنامه باید به تصویت مجلس شورای اسلامی برسد، درآمدها و هزینه‌ها هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی در آن لحاظ شده باشد. لذا به اعتقاد من چیزی که از سوی دولت ارائه شده، برنامه نیست.

وی افزود: اگر قرار است هرچه دولت می‌دهد، مجلس آن‌را تصویب کند، به‌نظر من دیگر به مجلس نیاز نداریم. دولت هرچه خواست ارائه دهد و خودش هم آن‌را تایید کند. اما اگر قرار است آنچه که دولت می‌دهد، مجلس بررسی کند و آن‌چه را صلاح کشور می‌داند، انجام دهد، به‌ویژه در ارتباط با برنامه که ترسیمی از سرنوشت پنج سال آینده کشور است.

مصری ادامه داد: فکر نمی‌کنم مجلس بخواهد تغییراتی در لایحه ایجاد کند، چون لایحه برنامه نیست و احکام مورد نیاز برنامه است. مجلس باید قانون برنامه را تصویب کند نه احکام برنامه را ، دکتر نوبخت مجلدی غیرقانونی را برای مجلس فرستاده، چون براساس ماده 136 آئین‌نامه، لوایح فقط باید به امضای رئیس‌جمهور برسد. این چیزی که بدست ما رسیده چون جایگاه قانونی ندارد، به آن ورود پیدا نمی‌کنیم. لذا این احکام قبول و حالا باید برای کشور برنامه بنویسیم.

نماینده مردم کرمانشاه درباره اینکه در استان او به طور کلی موقعیت‌های شغلی کم است یا شاغلین بیکار شده‌اند، گفت: درد و رنج بیکاری به عنوان استانی که رتبه اول بیکاری در کشور را کسب کرده، مردم این استان را آزار می‌دهد. متأسفانه اغلب جوانان این استان بیکار هستند. مشکل اصلی ما اشتغال است. علت اصلی بالا بودن آمار بیکاری در کرمانشاه این است که زیرساختی در زمان جنگ -با دلارهای ۷ تومانی- ایجاد نشد و پس از آن هم با توجه به منابع کشور، زیرساخت جدیدی تخصیص داده نشد. در زمانی که در برخی استان‌ها کارخانه‌هایی در دست ساخت بود، کرمانشاه در حال دفاع از کشور بود و امروز این کرمانشاه است که مقام اول بیکاری را دارد!

وی افزود: امروز ما حاضریم هیچ امکانی به استان داده نشود اما جوانان ما مشغول به کار شوند. اگر ما فضای مناسب کار داشته باشیم خودمان می‌توانیم امورات شهر و دیارمان را بگذرانیم و شرایط پیشرفت آن را فراهم آوریم.

مصری با اشاره به طولانی شدن پروژه‌های کرمانشاه، خاطر نشان کرد: راه‌آهنی که ۲۰ سال مردم را منتظر گذاشته، سوت عمر خیلی‌ها زده شد اما صدای سوت این قطار را نشنیدند. روئسای جمهور برای تحقق وعده‌ها در تمام سال‌های گذشته وعده سال بعد را دادند، معلوم نیست این «سال بعد» چه زمانی است؟! رئیس‌جمهور فعلی هم قول داده تا قبل از اواسط مرداد سال آینده حداقل راه آهن تهران به کرمانشاه راه اندازی شود که امیدواریم این وعده هم به تمامی قول‌های قبلی که عملی نشده، اضافه نشود. پروژه پالایشگاه نفت کرمانشاه (آناهیتا) که با وجود رفع موانع مختلف و جلسات متعدد، متأسفانه دولت و وزارت نفت عزمی برای انجام این کار ندارد. اصولاً وزارت نفت بیشتر دنبال خام فروشی و صادرات است و عزمی برای افزایش ارزش افزوده در کشور نیست.

https://shoma-weekly.ir/3hpBYm