اقتصاد

وزارت خارجه می تواند موجب افزایش صادرات کشور شود

اسدالله عسگراولادی گفت: وزارت امور خارجه با تشکیل معاونت اقتصادی نیازی به افزایش بودجه و اعتبار ندارد؛ چراکه در ردیف‌های بودجه‌ای سفارتخانه‌ها، وابسته اقتصادی نیز پیش‌بینی‌ شده؛ اما تاکنون از آن استفاده نشده است.
اسدالله عسگراولادی در مورد چرایی کاهش صادرات غیر نفتی و افزایش واردات ایران گفت: یکی از دلایلی که باعث شده آمار واردات کشور افزایش پیدا کند خودروهای خارجی است.

عسگراولادی افزد: یکی از اتفاق‌هایی که در دولت یازدهم رخ داد تسهیل شدن واردات بود، لذا معتقدم در دولت دوازدهم باید روند تجارت کشور تغییر کند و دولت اجازه ندهد کالاهای خارجی براحتی وارد بازار ایران شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران به نیاز برای جهش درصادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: صادرات با ایستگاه‌های بازدارنده زیادی روبه‌رو شده است. مباحث بیمه، جوایز صادراتی، حمل و نقل، برنگشتن پول، ندادن ویزا و...جلوی پای تجار است لذا بنا شده با وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت تمام موضوعات را در میان بگذاریم تا گشایشی برای صادرکنندگان فراهم شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به وظایف معاونت اقتصادی وزارت خارجه در راستای افزایش صادرات گفت : وزارت امور خارجه با تشکیل معاونت اقتصادی نیازی به افزایش بودجه و اعتبار ندارد؛ چراکه در ردیف‌های بودجه‌ای سفارتخانه‌ها، وابسته اقتصادی نیز پیش‌بینی‌ شده؛ اما تاکنون از آن استفاده نشده است.

وی افزود: سفیران ایران در کشورهای مختلف، وقت ندارند با ایرانیان مقیم ملاقات کنند و به بررسی مشکلات آنها بپردازند. اگر بپذیریم جمعی از افرادی که در کشورهای خارجی زندگی می‌کنند، بازرگانان، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران هستند، نیاز است یک نفر در کنار سفیر حضور داشته باشد تا مباحث مختلف این افراد را بررسی کند و به نیازهایشان پاسخ دهد.

عسگراولادی با اشاره به تجربه دیگر کشورها خاطر نشان کرد: وابسته اقتصادی سفارتخانه ایران باید جست‌وجو کند و برای صادرکننده ایرانی خریدار پیدا کند؛ بعد از آنکه خریدار پیدا کرد، قوانین مربوط به حمل‌ونقل و همچنین مقررات مالی را برایش توضیح دهد تا موازنه صادرات کشور بهینه گردد.

https://shoma-weekly.ir/MVV2DX