ورزش

ورزش حرفه‌ای با اقتصاد عجین شده است

در حال حاضر ورزش حرفه‌ای با اقتصاد عجین شده است و ما به همین دلیل یک سازمان اقتصادی را درون فدراسیون راه‌اندازی کردیم که کارهای اقتصادی انجام دهد که زیرشاخه اول آن درآمدها و ساختارهای در اختیار فدراسیون است. به عنوان مثال ما مکان‌هایی داریم که می‌توانیم از طریق آنها درآمدزایی کنیم

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا- فدراسیون دوومیدانی پس از اینکه مدت‌ها بدون رییس و توسط سرپرست اداره می‌شد از دو ماه پیش با انتخاب رییس جدید خود همانند دیگر فدراسیون‌های ورزشی کشور به فعالیت خود ادامه داد. در این مدت فرصتی پیش نیامده بود تا مجید کیهانی رییس فدراسیون دوومیدانی اهداف و برنامه‌های خود را با رسانه‌ها مطرح کند.


به عنوان اولین سوال برنامه فدراسیون برای المپیک پیش رو چیست؟

یکی از اولویت‌های فدراسیون ایجاد شرایط مطلوب برای موفقیت ورزشکاران در مسابقات پیش رو و به خصوص المپیک است. اولویت‌بندی‌هایی را در خصوص ورزشکاران انجام داده‌ایم. اینکه چه کسانی شانس بیشتری برای المپیک دارند و دوم کسانی که سهمیه گرفته‌اند. برای سه ورزشکاری که سهمیه گرفته‌اند برنامه جداگانه‌ای داریم و نهایتا احسان حدادی که نقره المپیک لندن را دارد.

شاید اکثر خوانندگان، پیگیر وضعیت احسان حدادی باشند، چرا که او بیشترین شانس فدراسیون دو و میدانی برای کسب مدال در المپیک باشد.

با توجه به شرایط حدادی در مورد مربی او سریع برنامه‌ریزی کردیم. دیدگاه کارشناسان را گرفتیم اما در نهایت تصمیم را بر عهده خود حدادی گذاشتیم. بوخونسف گزینه اول ما بود چون تجربه و رزومه خوبی دارد. عملکرد او هم مشخص بوده و نیاز به بررسی نبود. مذاکره کردیم و در نهایت به نتیجه رسیدیم.او کارش را با حدادی آغاز کرده و اواخر هفته نیز به جزیره کیش می‌رود. در مورد سایر نفرات هم کارهایی را انجام داده‌ایم. به عنوان مثال در مورد ورزشکاران پرش طول و ارتفاع با ایگور تاتلین به توافق رسیدیم که شنبه وارد ایران می‌شود.

گفته می شود یک میلیارد برای حدادی کنار گذاشته اید؟

من یادم نمی‌آید چنین رقمی اعلام کرده باشم. شاید شیطنتی صورت گرفته است. عزم فدراسیون، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در خصوص حدادی جزم است و همه برنامه‌ای هدفمند برای او دارند و شرایطش را پذیرفته‌اند.

این یک میلیارد را سایت وزارت ورزش اعلام کرده است.

واژه‌ای که گفتم یک میلیارد نبوده است. البته حدادی بیش از یک میلیارد می‌ارزد و هر چه هزینه کنیم کم است.

چه برنامه‌ای دارید تا همانند دوره گذشته حدادی بعد از المپیک فراموش نشود؟

‌ مطمئنا در گذشته هم همه زحمات خود را کشیده‌اند. کمیته، وزارت و فدراسیون همه به جد پیگیر وضعیت حدادی هستند و خواهند بود.

لیلا رجبی گفته است انگیزه‌ای برای تمرین ندارد، او هم شانس زیادی برای مدال دارد؟

او در گذشته افتخارات زیادی را برای ما کسب کرده و یکی از نفراتی است که سهمیه المپیک را دارد. در فدراسیونی که مدیریتش با من است برنامه‌ریزی برای ورزشکاران و آنالیز مسابقات پیش رو اولویت زیادی دارد. باید مسیری را برویم که به نتیجه برسد.

همسر لیلا رجبی تجربه پرتاب ندارد اما حالا از او به عنوان مربی‌اش یاد می‌شود؟

کاملا از رجبی حمایت می‌کنیم. او یکی از شانس‌های کسب مدال در مسابقات داخل سالن است. با توجه به فاصله زمانی کمی که تا المپیک داریم به همین دلیل نظر خود ورزشکار برای من مهم است. در کنار همسرش اگر یک مربی پرتابی هم در نظر بگیریم خیلی خوب خواهد بود.

این وضعیت برای دونده های دوی سرعت به چه شکل است؟

حسن تفتیان مرحله اول تمرینات خود را آغاز کرده و شرایط برای او فراهم است. اردوهایی را هم در نظر خواهیم گرفت. رضا قاسمی دیگر المپیکی ما از اواخر هفته برنامه‌هایش را در کیش آغاز می‌کند و دو ماه آنجا خواهد بود. چیزی که برای ما اهمیت دارد اینکه فدراسیون دارای قواعد و ضوابط است و همه باید تابع آن باشیم.

چه زمانی کادر فدراسیون و از همه مهم‌تر دبیر فدراسیون مشخص می‌شود؟

نفرات مورد نظر خود را به وزارت ورزش معرفی کردیم و آنها در حال تأیید نهایی هستند. به زودی هم ابلاغ می‌کنند. عجله‌ای برای تغییر در فدراسیون نداریم و اعتقاد دارم که نباید کار اشتباهی انجام دهیم. اما معتقدم هر کسی باید در جایگاه خودش قرار بگیرد. فکر می‌کنم دو هفته آینده ابلاغ دبیر و نایب‌رئیس زده خواهد شد.

بدون شک مهم‌ترین عامل کسب موفقیت برای ورزشکاران انتخاب مربی موفق است.

اولویت اول ما در حال حاضر جذب بهترین گزینه برای ورزشکاران‌مان است. ما با ایوان اوخوف روسیه‌ای صحبت کردیم که قنبرزاده به مسکو برود و زیر نظر این مربی تمرین کند اما مذاکرات‌مان به نتیجه نرسید. در نهایت با ایگور تاتلین قرقیزستانی به نتیجه رسیدیم. قنبرزاده رکوردش 2 متر و 26 سانتی‌متر است و تا المپیک 3 سانتی‌متر کم دارد. باید بهترین گزینه را انتخاب کنیم که او را به المپیک برساند. این ورزشکار یکی از شانس‌های اصلی برای کسب سهمیه خواهد بود.

در زمینه استعدادیابی چه برنامه هایی دارید؟

به استعدادیابی علمی و اینکه برویم و دست یک ورزشکار با استعداد را بگیریم و به سمت دوومیدانی بیاوریم اعتقاد دارم. برنامه این کار را آذرماه مدون می‌کنیم و تابستان سال آینده نفرات خوبی را جذب خواهیم کرد.

جذب اسپانسر از مواردی است که در زمان مدیران قبلی فدراسیون کمتر به آن توجه می شد اما می دانیم که اسپانسر برای ورود درآمد به دوومیدانی بسیار مهم است؟

در حال حاضر ورزش حرفه‌ای با اقتصاد عجین شده است و ما به همین دلیل یک سازمان اقتصادی را درون فدراسیون راه‌اندازی کردیم که کارهای اقتصادی انجام دهد که زیرشاخه اول آن درآمدها و ساختارهای در اختیار فدراسیون است. به عنوان مثال ما مکان‌هایی داریم که می‌توانیم از طریق آنها درآمدزایی کنیم
https://shoma-weekly.ir/saTKSK