اقتصاد

واگذاری بنگاه های اقتصادی به مردم قدرت آفرین است

موضوعی که در دولت مقداری غفلت شده مسئله اشتغال است و جامعه را دچار مشکل کرده است و این مسئله ای است که باید نسبت به آن توجه کنیم. قانون اصل 44 و واگذاری بنگاههای اقتصادی به مردم در نهایت قدرت اقتصادی را برای کشور فراهم می کرد و این موضوع مورد تکید مقام معظم رهبری از سال 84 بوده و تا کنون روی زمین و مغفول مانده و در دولت نهم، دهم و یادهم پیگیری نشد. اگر قرار است در اقتصاد مقاومتی موفق شویم بدون واگذاری بنگاه ها طبق اصل 44 موفق نخواهیم بود.
عضو هیئت نظارت حزب مؤتلفه اسلامی در خریدهایی که می کنیم نهایت باید به اینجا برسیم که تکنولوژی ساختش را هم وارد کشور کنیم، و تاکید همه کارشناسان کشور همین ورود تکنولوژی است. ما اصلا موافق نیستیم که بازار داخلی بازار مصرفی بر روی تولیدات کشورهای دنیا باشد.

احمد کریمی اصفهانی با خبرنگار شما در خصوص خرید هواپیما اظهار داشت: خرید هواپیما تا حدی در بهبود صنعت حمل و نقل کشور می تواند موثر باشد و قطعا در بهبود صنعت توریسم و گردشگری در کشور می تواند اثر خوبی بگذارد.

وی ادامه داد: این خرید نباید به صورتی باشد که در لوازم ریلی، ما به سمت وابستگی بیشتر پیش رویم. باید در قراردها به شکلی عمل کنیم تا جایی که ممکن است در خرید تجهیزات، دانش آن را هم به داخل منتقل کنیم و وابستگی کشور را کم کنیم.

کریمی اصفهانی خاطر نشان کرد: در هنگام خرید تجهیزاتی از قبیل هواپیما، تمام تعهدات لازم را از طرف مقابل بگیریم تا بعدا نتوانند بهانه بگیرند و موضوعات سیاسی نتواند اثری بر قراردادها بگذارد. قراردادها می تواند به صورت مشروط باشد که منافع کشور را در برداشته باشد. البته بهترین نوع هواپیما، خریداری شود که بتواند به ما سرویس بدهد و باید تایید کارشناسان را داشته باشد و نه اینکه صرفا مدنظر این باشد که از شرکت خارجی کشوری که به ما لبخند می زند خرید کنیم.

کریمی اصفهانی با اشاره به اینکه در رابطه با خرید هواپیما از فرانسه چالش هایی وجود دارد ادامه داد: فرانسه یکی از بدترین انتقادات ما است که هم ارتباط تجاری را با ما حفظ می کند و در عین حال دشمنی اش را در صحنه بین المللی نشان داده است و بعضی مواقع حرفهای خارج از دیپلماسی می زند. شایسته است در قراردادها به شکلی عمل کنیم که حتما تضمین طرف مقابل هم درانجام تعهداتش لحاظ شود. قصد نداریم اگر در دنیا خرید می کنیم به نفع طرف مقابل باشد اگر خریدی با حفظ حقوق کشورمان انجام شود ذاتا اشکالی ندارد.

کریمی اصفهانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تنها امتیازی که کشورهای اروپایی در برجام به ما دادند خرید هواپیما از کشورشان بود، گفت: بود اگر در قضیه برجام صحبت های پنهانی شده مورد تایید نیست. آنچه برای ما مهم است نقض برجام است. هر چه منافع کشور ایجاب کند خرید می کنیم و خریدها به شکلی باشد که تواتر در موضوع باشد به این شکل که اگر چیزی را بخریم تکنولوژی آن را به داخل نیاوریم، چنین چیزی مخالف منافع کشور است.

وی با بیان اینکه به دنبال خریدهایی که می کنیم نهایت باید به اینجا برسیم که تکنولوژی ساختش را هم وارد کشور کنیم، تاکید کرد: بحث همه کارشناسان کشور همین ورود تکنولوژی است ما اصلا موافق نیستیم که بازار داخلی بازار مصرفی بر روی تولیدات کشورهای دنیا باشد و این چیزی هست که دنیا هدف گذاری کرده که در این صورت بازی برد-بردی وجود ندارد و برد و باخت است و برنده آن اروپا و بازنده ما خواهیم بود. زمانی برد خواهیم کرد که ما تصمیم گیرنده باشیم و هر جا منافع کشور ایجاد کند خرید انجام می دهیم و هرجا ایجاب نکند خرید نخواهیم کرد و قصد نداریم کشورمان را تبدیل به یک کشور مصرف کننده لوازم بی کیفیت از کشورهای دنیا کنیم.

وی با اشاره به اینکه عظمت ایران به خرید هواپیما نیست خاطر نشان کرد:عظمت ایران به استقلال، در پایبندی به تعهداتش، و اینکه از نظر تراز تجاری و اقتصادی برتر باشیم است و به اینکه در مسائل اقتصادی و نظامی حرف برای زدن داشته باشیم اینها عظمت است. خود هواپیما به تنهایی ابزار است و نمی تواند دلیل عظمت باشد. اگر توانستیم در هشت سال دفاع مقدس یک سانت به بیگانه ندهیم این عظمت است.کریمی اصفهانی با بیان اینکه در دفاع مقدس علیرغم اینکه دنیا در مقابل ما ایستاد و از چهل کشور در جنگ هشت ساله مزدور داشتیم در مقابل صف بندی دنیا یک تنه ایستادیم و این عظمت است، ادامه داد: امروز اگر ما در دنیا به عنوان برترین هستیم علتش این است که مطرح می شویم چون در مقابل تروریسم می ایستیم و هزینه اش را هم پرداخت می کنیم و اینها عظمت ما را نشان می دهند. داشتن هواپیمای خاص به تنهایی عظمت نخواهد بود.

وی ادامه داد: عظمت این است که اجازه نمی دهیم هیچ بیگانه ای به آبهای ما، مرزهای هوایی و سرزمین ما کمترین تعرض را داشته باشد و دنیا ما را امتحان کرده است که هر تعرضی در هر بخشی از کشور شود پاسخوگوییم، این عظمت است، اگر قرار باشد هواپیما خریدن برای کشور عظمت بیاورد پس اولین عظمت را باید سعودی ها داشته باشند که با دلارهای نفتی هر روز هواپیما و ادوات جنگی می خرد و به سر مردم مسلمان می ریزد در حالی که خارترین کشور است.

کریمی اصفهانی در خصوص اولویت های دولت برای صرف بودجه کشور گفت: چهارسال حکومت داری زمان زیادی است که می شود بسیاری از کارها را به موازات هم پیش برد. درست است پرداختن به مسئله انرژی هسته ای بسیار مهم است و برجام منافعی را هم برای کشور در بر داشته و در مقابل تعهداتی که انجام دادیم، دشمن بدعهدی کرده و به وعده هاش عمل نکرد. اشکالاتی هم در این جریان بوده در کنارش محاسنی هم برجام داشت ولی این که به کلی نفی کنیم درست نیست ولی همینطور مسئله معیشت مردم حتما باید توجه جدی می شد.

وی ادامه داد: به نظر می آید موضوعی که در دولت مقداری غفلت شده مسئله اشتغال است و جامعه را دچار مشکل کرده است و این مسئله ای است که باید نسبت به آن توجه کنیم. قانون اصل 44 و واگذاری بنگاههای اقتصادی به مردم در نهایت قدرت اقتصادی را برای کشور فراهم می کرد و این موضوع مورد تکید مقام معظم رهبری از سال 84 بوده و تا کنون روی زمین و مغفول مانده و در دولت نهم، دهم و یادهم پیگیری نشد. اگر قرار است در اقتصاد مقاومتی موفق شویم بدون واگذاری بنگاه ها طبق اصل 44 موفق نخواهیم بود.

کریمی اصفهانی با اظهار تاسف از اینکه هر رئیس جمهوری بر سر کار می اید بجای اینکه به مصالح کشور فکر کنند در وهله اول به این فکر می کند که رای دهنده ها ریزش نداشته باشند، ادامه داد: در حالی که اگر رئیس جمهور اگر به وظیفه خود درست عمل کند، هم رضای خدا، مردم و کشور را در پی خواهد داشت. و به موازات آن کشور پیشرفت می کند و حتما آرا هم حفظ می شد. یکی از اشکالات رئیس جمهور و دولت ما این است که برای اینکه دور دوم رای بیاورند از همان دور اول انتخابشان شروع می کنند به اینکه که چطور مسائل کشور را برای رای آوردن به پیش ببرند.

وی تاکید کرد: در این کشور امیرکبیر را داشتیم که طی 38 ماه دستاوردهای زیادی برای کشور داشته و دوران تصدی اش به چهار سال هم نرسید. اگر رئیس جمهور اصلا به اینکه در دور دوم رای بیاورد فکر نکند، می تواند جنبه های نظامی، فرهنگی و اجتماعی را در کشور به خوبی پیش ببرد که در نهایت رضای خدا و هم پیشرفت کشور را داشته باشد و حتما نام او ماندگار خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/qXiSAy