اقتصاد

واکنش سیاسی بازار های کشور به کوتاه آمدن اروپا

اروپا علناً حق فعالیت هسته ای ایران را به رسمیت شناخت.


برخی اقتصاددانان بازار را همچون موجودی زنده می خوانند که دارای درک واحد است و حتی به وقایع غیر اقتصادی پیرامون خود نیز واکنش نشان می دهد.
هفته گذشته هفته بهت انگیزی در مذاکرات هسته ای ایران با 5+1 بود. تعیین محل مذاکرات به پیشنهاد ایران در خارج از اروپا و برگزاری اجلاس در سطح معاونان وزرای خارجه و حتی پذیرفتن محل اجلاس ماه آینده در عراق را هم که نادیده بگیریم؛ نمی توانیم انکار کنیم که اروپا علناً حق فعالیت هسته ای ایران را به رسمیت شناخت.
این مساله البته جوی از بهت زدگی و در عین حال شادمانی را در بین دوست داران رشد و پیشرفت ایران دامن زد اما شاید مشاهده این مساله بیشتر جالب توجه بود که بازار های کشور بخصوص در زمینه نرخ ارز و طلا به صورت جدی از این اتفاق تاثیر پذیرفته و سیر نزولی قابل توجهی در مورد قیمت ارزهای خارجی و سکه رقم خورد تا جایی که رسانه ها از سقوط آزاد طلا متاثر از مذاکرات استانبول خبر دادند.همانگونه که رهبر انقلاب بار ها نبرد حال حاضر دشمنان انقلاب را با کشور ایران را نبرد اقتصادی خوانده اند این بار نیز به وضوح مشاهده شد که با کسب یک پیروزی در عرصه سیاسی اقتصاد ایران روند مثبتی را در پیش گرفت و این نکته تاییدی است بر حاکم بودن شرایط دشوار و جنگ خارجی در عرصه اقتصاد کشور.
در حقیقت می توان گفت که با مشاهده علائم کاهش تنش در عرصه دیپلماتیک از میزان نگرانی‌های حاکم بر بازار کشور کاسته شده و این مساله در کاهش تقاضای سفته بازی و دلالی برای ارز و سکه خود را نمایان کرده است.
همچنین اخبار از کاهش معاملات اتومبیل های خارجی و همچنین کاهش معاملات مسکن حاکی است. در بازار سهام نیز، کمتر از یک ساعت و نیم پس از آغاز داد و ستدها در روز 28 فروردین شاخص کل بورس تهران ۳۲۰ واحد صعود کرد و از مرز ۲۷ هزار واحد عبور کرد.
شاخص کل بورس تهران از ۷ ماه پیش و با حاکم شدن رکود نسبی بر معاملات سهام از ۲۷ هزار واحد فاصله گرفته بود.
کاملا ملموس است که بازار کشور در روز‌های گذشته همانند یک موجود ذی شعور به نشانه های مثبت سیاسی واکنش نشان داده و آنها را در رفتار خود متبلور نموده است و از این روست که می‌تواند تا حدودی با آن دسته از اقتصاددانان هم رای شد که بازار را همچون موجودی زنده می‌خوانند...

https://shoma-weekly.ir/pUFbsF