ورزش

والیبال؛ نیازمند حمایت ملی است

تیمی که در دنیای والیبال به پدیده و غول‌کش معروف شده بود، حالا خیلی راحت به آرژانتین، لهستان، روسیه و ایتالیا می‌بازد و فقط می‌تواند در برابر تیم‌های ضعیف و ناشناخته ونزوئلا و تونس شاخ شود! باری، والیبال ایران همان طور که به سرعت و ظرف چند سال با وفاق و همدلی توانست بسیاری از اهداف و آرمان‌های خود را عملی و عینی سازد، نشان داد به‌شدت هم مستعد نزول است و در مسیر سراشیبی قرار گرفته است به نظر می‌رسد، مشکل والیبال ایران قبل از آنکه فنی باشد، هویتی هم است تیم کنونی والیبال ایران آن هویت قبلی خود را از دست می‌دهد و متاسفانه دست‌اندرکاران والیبال هم توجهی به این مسئله ندارند!
مهدی یکتا- تیم ملی والیبال کشورمان در مسابقات جام جهانی ژاپن خوب شروع نکرد و نهایتا به آن چیزی که هدفگذاری کرده بود، یعنی کسب سهمیه المپیک ریو نرسید. تیم خیلی خوبی داشته و داریم. نفرات همان قبلیها هستند؛ اما آن انسجام و انگیزه گذشته و نیز روحیه جنگندگی را نداریم!

نشریه «شما» هم مثل خیلی از دلسوزان و دردشناسان والیبال معتقد است ریشه و علت اصلی توقف رشد این رشته و دردسرهایی که والیبال با آن روبهرو شده مسیری زودرس است! امروز دیگر این امری بدیهی است که فدراسیون «محمدرضا داورزنی» آن انگیزه لازم را ندارد مدیریت تیم ملی «لنگ» میزند و دچار نواقص فراوانی شده است. تجربه مربیگری همیشه و به ویژه در والیبال پیچیده امروزی اصل غیرقابل انکار در توفیقها و ناکامیهاست. «اسلوبودان کواچ» این مربی صربستانی آن تجربه، درایت و قدرت مدیریت لازم برای هدایت والیبال ما را نداشته و مردی دست تنهاست! شاید برخی از تحلیلگران والیبال شرایط «کواچ» را با «آنتیگا» سرمربی تیم ملی لهستان مقایسه کنند. خدمت این دوستان باید عرض کنیم؛ شاید این دو مربی که تقریبا همزمان از دنیای بازی والیبال خداحافظی کردند، وضع مشابهی داشته باشند؛ اما یک تفاوت اساسی دارند. «آنتیگا»ی فرانسوی بلافاصله پس از پیشنهاد فدراسیون والیبال به سراغ «فیلیپه بلین» سرمربی سابق تیم ملی فرانسه رفت و از او کمک خواست. «فیلیپه بلین» هم پاسخ مثبت داد و تصمیم گرفت در کنار «آنتیگا» به موفقیت تیم ملی لهستان کمک کند؛ در حالی که «کواچ» چنین تفکری را نداشت! سرمربی کم تجربه تیم ملی کشورمان نهتنها آدم با تجربهای را کنارخود قرار نداد، بلکه «سیچلو» و «احمد مساجدی» دستیاران «ولاسکو» را هم جواب کرد! تا تیم ملی والیبال به این روز بیفتد!

تیمی که در دنیای والیبال به پدیده و غولکش معروف شده بود، حالا خیلی راحت به آرژانتین، لهستان، روسیه و ایتالیا میبازد و فقط میتواند در برابر تیمهای ضعیف و ناشناخته ونزوئلا و تونس شاخ شود! باری، والیبال ایران همان طور که به سرعت و ظرف چند سال با وفاق و همدلی توانست بسیاری از اهداف و آرمانهای خود را عملی و عینی سازد، نشان داد بهشدت هم مستعد نزول است و در مسیر سراشیبی قرار گرفته است به نظر میرسد، مشکل والیبال ایران قبل از آنکه فنی باشد، هویتی هم است تیم کنونی والیبال ایران آن هویت قبلی خود را از دست میدهد و متاسفانه دستاندرکاران والیبال هم توجهی به این مسئله ندارند!

چه باید کرد؟ والیبال کشورمان باز هم فرصت دارد و میتواند با یک دگرگونی دیگر هویت گذشته خود را به دست بیاورد. اردیبهشت سال آینده باز هم در ژاپن مسابقاتی برگزار میشود که از میان 4 تیم آسیایی، دو تیم اروپایی، یک تیم از آمریکا و یک تیم از آفریقا (مجموع 8 تیم) سه تیم برتر به همراه بهترین تیم آسیایی سهمیه حضور در المپیک ریو را به دست میآورند.

این موفقیت زمانی به دست خواهد آمد که انتقادهای اصولی را با جان و دل بپذیریم و با وفاق و همدلی تلاش کنیم تا بار دیگر شاهد پیروزیهای شادیآور غرورانگیز در عرصه بینالمللی باشیم.

https://shoma-weekly.ir/Mu50lr