ورزش

والیبالیها راه خودشان را پیدا کردهاند

تعداد تیم‌های حاضر در لیگ بیشتر شده و متعاقب آن بازیکنان در تیم‌های مختلف پخش شدند. چند تیم موفق گشتند مهره‌های خوب را جذب کنند و تیم‌های دیگر دست‌شان خالی ماند. این اتفاق موجب شده تا تیم‌های بزرگ در دیدارهای آسانی که دارند از تمام توان خود استفاده نکنند و این بازی‌ها در سطحی برگزار شود که در اندازه‌های لیگ برتر والیبال ایران نیست

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا- والیبال این روزها به ورزش اول کشور تبدی شده است و با توجه به مسیری که والیبال ایران در این چند سال اخیر در آن قرار گرفته است، نگاه بسیاری از مردم به این ورزش مهربانانه تر شده است. در این بین شاید محبوب ترین بازیکن تیم ملی کسی نباشد جز محمد موسوی، او که بهترین مدافع روی تور دنیاست از بهترین جوانان تیم ملی است که می تواند الگوی رفتاری و ورزشی بسیاری از جوانان ما باشد.


در حالی که ویدئو چک کمک شایانی به مسابقات مختلف می کند اما هنوز لیگ ما از این امکان خالی است، دلیل چیست؟

برای آنکه تمامی باشگاه‌های ما بخواهند از این سیستم در دیدارهای خود برخوردار شوند بایستی هزینه‌های گزافی را بپردازند چرا که قیمت دوربین‌های این فناوری بسیار بالاست و باشگاه‌های ضعیف از لحاظ مالی بودجه تامین آن را ندارند. مگر اینکه فدراسیون به اجبار بخواهد باشگاه‌ها به این سیستم مجهز شوند و آن وقت ناچار شود کمکی به باشگاه‌ها برای تهیه امکانات لازم سیستم ویدئو چک کند که به نظرم چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. بعید می‌دانم حالا حالاها شاهد استفاده از این فناوری در لیگ برتر باشیم.

کیفیت لیگ امسال به طور کل بهتر شده یا نه؟

به نظر من پایین آمده است. تعداد تیم‌های حاضر در لیگ بیشتر شده و متعاقب آن بازیکنان در تیم‌های مختلف پخش شدند. چند تیم موفق گشتند مهره‌های خوب را جذب کنند و تیم‌های دیگر دست‌شان خالی ماند. این اتفاق موجب شده تا تیم‌های بزرگ در دیدارهای آسانی که دارند از تمام توان خود استفاده نکنند و این بازی‌ها در سطحی برگزار شود که در اندازه‌های لیگ برتر والیبال ایران نیست.

کدام تیم‌ها بیشترین شانس را در کنار پیکان برای قهرمانی دارند؟

تیم‌های شهرداری ارومیه، میزان خراسان و متین ورامین در کنار ما شرایط قهرمانی در لیگ را دارند. اما فکر می‌کنم که جدی‌ترین رقیب برای پیکان در این فصل شهرداری ارومیه است که از بازیکنان و کادرفنی خوبی بهره می‌برد.

نظرت در باره گروه تیم ملی در لیگ جهانی چیست؟

ما در گروه A هستیم و جزو 8 تیمی که بیشترین شانس را برای صعود به دور نهایی مسابقات را دارند. اگر در گروه B هم بودیم باز هم کار آسانی پیش روی‌مان نبود. می‌دانیم که در لیگ جهانی هیچ حریفی آسان نیست و برای بالا رفتن از گروه تمام سعی‌مان را خواهیم کرد. بایستی از تجربیاتی که در دو سال اخیر کسب کرده‌ایم نهایت استفاده را برای صعود به دور بعد ببریم.

با توجه به انصراف برزیل و اینکه 3 تیم از گروه A صعود می‌کنند، به نظرت احتمال حذف ایران وجود دارد؟

آن زمانی که که قرار بود 2 تیم از 4 تیم صعود کنند نیز ما تصمیم داشتیم هر طور شده از گروه بالا بیاییم. حالا که این اتفاق افتاده ما دیگر بهانه‌ای برای عدم راهیابی به دور بعد نخواهیم داشت. هر چند که تیم‌های برزیل،‌ روسیه و لهستان هر 3 مدعی جدی قهرمانی در لیگ جهانی هستند اما ما تلاش می‌کنیم هر طور شده به دور نهایی صعود کنیم.

گرفتن چند میزبانی از ایران باعث تضعیف روحیه ملی‌پوشان والیبال ایران نمی‌شود؟

بعید می‌دانم که چنین مسائلی باعث شود ما از لحاظ روحی و روانی به هم بریزیم. والیبالیست‌ها راه خودشان را پیدا کرده‌اند و شیطنت‌های فدراسیون جهانی والیبال تاثیری در نحوه بازی ما نخواهد داشت. البته ما دوست داریم که پیروزی‌های‌مان را مقابل مردم کشورمان جشن بگیریم اما حالا به خیال خودشان موانعی برای عدم موفقیت ما می‌تراشند سعی می‌کنیم با انگیزه بیشتری در دیدارهایی که داریم به زمین بیاییم.

همانند تصمیمی که می‌خواهند قهرمان آسیا به صورت مستقیم به المپیک راه نیابد؟

دقیقا. این واقعیت وجود دارد که آنها می‌دانند ایران قدرت بلامنازع والیبال آسیا شده است. برای همین سعی می‌کنند میزبانی‌ها را از ایران بگیرند و در مسابقات آسیایی از تغییر ناگهانی ساعت مسابقه گرفته تا دادن سالن تمرین نامناسب و همچنین مشکلات غذایی که ایجاد می‌کنند تا مانع قهرمانی‌مان شوند.

این قبیل تصمیمات می‌تواند به والیبال ایران لطمه بزند؟

درست است که ما برای موفقیت عزممان را جزم کرده‌ایم اما اینکه قهرمان آسیا نتواند مستقیم در المپیک حاضر شود کار ما را سخت‌تر می‌کند. اگر تصمیم خود را عملی کنند آن وقت ما ناچاریم در یک تورنمنت اضافه شرکت کنیم و مسیر طولانی‌تری را برای رسیدن به المپیک طی کنیم. در حالی اگر صعود مستقیم داشته باشیم با استراحت بیشتری به برزیل می‌رویم و دیدارهای تدارکاتی خوبی برگزار می‌کنیم.

چقدر امیدواری که ایران بتواند در المپیک ریو روی سکوی قهرمانی برود؟

بازیکنان ما توانایی ایستادن در میان 3 تیم اول را دارند اما باید یادمان باشد که تیم‌های مدعی با 150 درصد از توانایی‌شان در المپیک بازی می‌کنند. یک سال و نیم وقت داریم و در این مدت به گونه‌ای آماده خواهیم شد تا بتوانیم رویای مردم را به واقعیت تبدیل کنیم. قهرمانی در المپیک یکی از آرزوهای من است.

https://shoma-weekly.ir/rJc16X