اقتصاد

واقعیات اقتصاد با آنچه گزارش می شود متفاوتاست

در شرایط بعد از برجام در فرودگاهها برای افراد خارجی 2 تا 3 ماه ویزا به صورت توریستی صادر می‌کنند اما این افراد از آن به عنوان کسب و کار و شغل بهره می‌گیرند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: در شرایط بعد از برجام برای مسافران خارجی در فرودگاه روادید ۲ تا ۳ ماهه صادر می‌شود و آنها با استفاده از این روادید در شهرهایی مانند شیراز، مشهد و ۳ راه امین‌حضور کالا می‌فروشند.

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری تسنیم، اسدالله عسگراولادی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اظهار کرد: در شرایط بعد از برجام در فرودگاهها برای افراد خارجی 2 تا 3 ماه ویزا به صورت توریستی صادر می‌کنند اما این افراد از آن به عنوان کسب و کار و شغل بهره می‌گیرند.

وی افزود: خارجی هایی که به این شکل به کشور می‌آیند اکنون در شهرهای مشهد، شیراز و سه راه امین حضور مشاهده می‌شوند و حتی مغازه گرفته و کالا به فروش می‌رسانند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین ادامه داد: در حالیکه ما برای مردم سایر کشورها روادید صادر می‌کنیم اما برای ورود به کشورهای روسیه و قزاقستان برای ما روادید صادر نمی‌شود تا بتوانیم کار خود را انجام دهیم.

عسگراولادی خطاب به وزیر امور خارجه تصریح کرد: در صورتی که سایر کشورها به ما روادید نمی‌دهند بهتر است ما نیز به آنها روادید ندهیم و صدور روادیدهای سه ماهه برداشته شود.

وی همچنین درباره برجام گفت: در برجام فعالیت شما به عنوان یادگار برای کشور ماند هر چند خرده مشکلاتی مانده که باید آنها نیز حل شود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: در شرایط بعد از برجام برای مسافران خارجی در فرودگاه روادید ۲ تا ۳ ماهه صادر میشود و آنها با استفاده از این روادید در شهرهایی مانند شیراز، مشهد و سه راه امینحضور کالا میفروشند.

اسدالله عسکراولادی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اظهار کرد: در شرایط بعد از برجام در فرودگاهها برای افراد خارجی 2 تا 3 ماه ویزا به صورت توریستی صادر میکنند اما این افراد از آن به عنوان کسب و کار و شغل بهره میگیرند.

وی افزود: خارجی هایی که به این شکل به کشور میآیند اکنون در شهرهای مشهد، شیراز و سه راه امین حضور مشاهده میشوند و حتی مغازه گرفته و کالا به فروش میرسانند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین ادامه داد: در حالیکه ما برای مردم سایر کشورها روادید صادر میکنیم اما برای ورود به کشورهای روسیه و قزاقستان برای ما روادید صادر نمیشود تا بتوانیم کار خود را انجام دهیم.

عسکراولادی خطاب به وزیر امور خارجه تصریح کرد: در صورتی که سایر کشورها به ما روادید نمیدهند بهتر است ما نیز به آنها روادید ندهیم و صدور روادیدهای سه ماهه برداشته شود. وی همچنین درباره برجام گفت: در برجام فعالیت شما به عنوان یادگار برای کشور ماند هر چند خرده مشکلاتی مانده که باید آنها نیز حل شود.

اسدالله عسکر اولادی در گفتگو با جام جم نیز درباره نوسانات قیمت ارز گفت : بر این باورم که با توجه به نوساناتی که نرخ ارز در این مدت داشته اما روند نزولی آن متوقف شده و در مرز 4 هزار تومان باقی می ماند .

وی همچنین در رابطه با امکان یکسان سازی نرخ ارز گفت : یکسان سازی نرخ ارز اگر ارز 3 هزار و 900 تا 4 هزار تومان باشد عملی است ولی اگر کمتراز این ارقام باشد اتفاق نمی افتد وبه نظر می رسد امسال و سال آینده اجرای آن ممکن نیست چون تورم و وضعیت رکود و دریافتی های ارزی امان با آنچه که گزارش می شود متفاوت است.

عسکراولادی ادامه داد: امکان یکسان نرخ ارز در سال 96 تنها در شرایطی فراهم است که نفت را خوب بفروشیم و ارز لازم برای عرضه به متقاضیان را داشته باشیم. ایران 80 میلیون نفر جمعیت دارد که متقاضی 70 میلیارد دلار ارز هستند. دولت باید توانایی پاسخ به این تقاضا را داشته باشد تا بتواند ارز را تکنرخی کند.

عسکر اولادی درپاسخ به این پرسش که دستورالعمل بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و برگشتن صرافی ها به وظایف متعارف خود چه تاثیری بر بازار خواهد گذاشت گفت : محدود کردن صرافی ها به ضرر است برای آنکه هنوز کارگزاری های بانکها فعال نشده و بانکها فاقد قدرت اجرایی هستند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران دراینباره افزود: دستورالعمل ساماندهی بازار ارز که از سوی معاون رئیسجمهور ابلاغشده طرح مناسبی برای کاهش نوسانات نرخ ارز است اما در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کشور ساماندهی این بازار بهراحتی انجام نمیگیرد.

عسکراولادی گفت: مهمترین رکن ساماندهی بازار ارز و عمل به مفاد این دستورالعمل وجود بانکهای کارگزار است که امکان انتقال ارز صادرکننده به کشور و دریافت حواله ارزی واردکننده را داشته باشد. تنها در شرایط تسهیل روابط بینالمللی بانکی ایران با دیگر کشورهاست که چنین امکانی فراهم میشود.

https://shoma-weekly.ir/5Z9OKR