اندیشه

واسطه‌گری، جایز یا حرام!؟

مطابق روایات وارده ائمه با واسطه غیر ضروری مخالف بودند. برای مثال وقتی برادر حضرت امام کاظم(ع) از آن حضرت پرسید: شخصی یک ماده غذایی را می‌خرد. آیا می‌تواند پیش از تحویل کالا آن را به دیگری بفروشد؟ امام فرمودند: «اگر بخواهد با سود بفروشد، نمی‌تواند. اما اگر به همان قیمت بفروشد، اشکال ندارد.
یکی از مشاغلی که در سالیان اخیر مورد استقبال جمع زیادی از مردم قرار گرفته واسطهگری یا به تعبیر دیگر دلالی است. در این رابطه سخن بسیار است و مجال پرداختن به آنها نیست. تنها به ذکر یک مسئله مبتلا به میپردازیم. اگر فردی جایی را اجاره کند (مغازه یا خانه) و بعد بخواهد آن را به قیمت بیشتری به شخص سومی اجاره دهد حکمش چیست؟

اگر صاحب ملک شرط کرده باشد که فقط خود او استفاده نماید که تکلیف روشن است و حق چنین کاری را ندارد؛ اما اگر چنین شرطی نشده باشد و بخواهد به زیادتر از مبلغی که اجاره کرده اجاره بدهد نظرات فقها کمی متفاوت است.

آیات عظام امام، اراکی، فاضل، تبریزی، وحیدخراسانی و بهجت معتقدند:

اگر بخواهد به زیادتر از مقداری که اجاره کرده، آن را اجاره دهد دو راه دارد.

1- باید در آن کاری مانند تعمیر یا سفیدکاری انجام دهد.

2- به غیر جنسی که اجاره کرده، آن را اجاره دهد.

آیات عظام مکارم و سیستانی حتی در اجاره به غیر جنس اجاره شده نیز انجام کار اضافی را لازم میدانند. آیات عظام گلپایگانی و صافی همین نظر را دارند البته بنا بر احتیاط واجب.

چند نکته:

- اجاره به غیر جنس یعنی چه؟ یعنی برای مثال مغازهای را به مبلغ دو میلیون اجاره میکند و سپس آن را در ازای دریافت مقادیری طلا یا اجناس دیگر به دیگری اجاره بدهد.

- امام صادق(ع) میفرمایند: «دوست ندارم آسیابی را اجاره کنم و همان آسیاب را با قیمتی بیشتر به دیگری اجاره دهم، بی آنکه در این میان لااقل ضمانتی بر عهده گرفته یا در آن آسیاب کار تازهای انجام داده و آن را مجهزتر کرده باشم.» (وسائل الشیعه ج 13، ص 295)

- مطابق روایات وارده ائمه با واسطه غیر ضروری مخالف بودند. برای مثال وقتی برادر حضرت امام کاظم(ع) از آن حضرت پرسید: شخصی یک ماده غذایی را میخرد. آیا میتواند پیش از تحویل کالا آن را به دیگری بفروشد؟ امام فرمودند: «اگر بخواهد با سود بفروشد، نمیتواند. اما اگر به همان قیمت بفروشد، اشکال ندارد.»

(وسائل الشیعه، ج13،ص389)

https://shoma-weekly.ir/HI5rL1