اقتصاد

واردات میوه ممنوعه تا حد استیضاح وزیر

در حالی که وزارتخانه های «صنعت معدن و تجارت» و «جهادکشاورزی » بار ها از ذخیره سازی انبوه کالا و میوه برای شب عید خبر داده اند. باز هم خبر واردات بی رویه میوه در کشور همچنان ادامه دارد
در حالی که وزارتخانه های «صنعت معدن و تجارت» و «جهادکشاورزی » بار ها از ذخیره سازی انبوه کالا و میوه برای شب عید خبر داده اند. باز هم خبر واردات بی رویه میوه در کشور به نگرانی کشاورزان می افزاید.
در همین راستا مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود در گفتگو با خبرنگار شما گفت: اگر واردات میوه و برنج در شرایطی که کشور نیازی به آن ندارد، ادامه پیدا کند، سؤال از وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستور کار نمایندگان قرار خواهد گرفت. بارها بر ضرورت جلوگیری از واردات بی رویه میوه و محصولات زراعی تاکید شده و هم اکنون واردات انواع میوه به کشور بر اساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی ممنوع است اما هم چنان با مجوز و چراغ سبز وزارت صنعت، معدن و بازرگانی این محصولات وارد کشور می شوند.

* چه نمونه بارزی می توان از این مساله واردات عنوان کرد؟
  در حالی واردات دو هزار تن برنج در رسانه‌ها منعکس شده است که با توجه به واردات صورت‌گرفته در ماه‌های نخست سال از یک سو نیازی به واردات برنج نبود و از سوی دیگر برنج کافی در داخل کشور تولید می‌شود و با این اوصاف برنج تولید شده داخلی روی دست کشاورزان باقی می ماند.

* آمار دقیق مصرف کشور در این زمینه چیست؟
  نیاز کشور دو میلیون و 800 هزار تن برنج است که دو میلیون و 300 هزار تن آن در داخل کشور تولید می‌شود.500 هزار تن باقیمانده هم باید از طریق افزایش عملکرد و تشویق کشاورزان در داخل تولید شود تا بهانه‌ای برای واردات باقی نماند.

* آیا مجوز این واردات رسما از سوی وزارت خانه صنعت و معدن و تجارت است؟
 بله وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی اقدام به واردات خودسرانه میوه و برنج به کشور می‌کند که بر اساس قانون افزایش بهره‌وری باید مجوز آن از سوی وزیر جهاد کشاورزی داده شود.
* شما به عنوان عضو کمیسیون کشاورزی چه تمهیداتی برای پیش گیری از این اقدامات مخل در امور کشاورزی را در برنامه دارید؟
باید قاطعانه عنوان کرد در صورتی که وزیر صنعت، معدن و تجارت به سکوت در برابر واردات بی‌ضابطه ادامه دهد، و همچنان این واردات با مجوز واردات یا مجوز ثبت سفارش این وزارتخانه ادامه یابد سؤال از وی را تا مرز استیضاح پیگیری خواهیم کرد.


https://shoma-weekly.ir/qyx6EN