ورزش

واترپلو مثل والیبال قدرت می شود

با توجه به نتایج خوبی که جوانان واترپلوئیست ایران ماه گذشته در مسابقات قهرمانی آسیا کسب کردند و توانستند کشورهای قدرتمندی چون چین و قزاقستان را شکست دهند می‌توانیم نوید یک تیم ورزشی قوی همچون والیبال را در آینده نزدیک بدهیم. ما تنها ژاپن را به عنوان رقیب اصلی خود در واترپلو می‌بینیم.

گفتگو : علیرضا حاجی میرزابابا- یکی از فدراسیون‌هایی که در سال جدید از برترین‌ها بوده و توانسته در میایدن مختلف برون مرزی افتخارآفرینی کند فدراسیون ورزش‌های شنا، شیرجه و واترپلو است. محسن رضوانی رییس این فدراسیون نقش کلیدی و تاثیرگذاری در این موفقیت داشته و معتقد است این تازه شروع یک راه است و باید در این راه ثابت قدم بود. گفتگوی ما را با این رییس جوان بخوانید.


موفقیت‌های اخیر شناگران در مسابقات جهانی مسافت کوتاه دوحه قطر برای همه کارشناسان داخلی و خارجی دور از انتظار بود؟

برای خود من هم جای سوال داشت که بچه‌های تیم ملی شنا بتوانند در حالی که کمتر از 1 سال به صورت مستمر در اردوهای آمادگی بودند رکوردهای ملی را یکی پس از دیگری جابه‌جا کنند. این نشان دهنده استعداد و توانایی‌های بالای ورزشکاران ایرانی است. آنها اگر به درستی پشتیبانی و حمایت شوند پتانسیل بالاتری نسبت به سایر کشورهای جهان در رسیدن به عناوین قهرمانی دارند.

حضور در این مسابقات برای ایران چقدر هزینه داشت؟

جالب است بدانید که ما برای حضور در این مسابقات هیچ مبلغی پرداخت نکرده‌ایم و با توجه به ارتباط بسیار خوبی که با «سلیم جابر» رییس فدراسیون شنای قطر دارم هزینه اقامت و خورد و خوراک ملی‌پوشان شنا را کشور میزبان پرداخت. حتی پول بلیط رفت و برگشت ملی‌پوشان شنای ایران را فدراسیون جهانی پرداخت کرد.

با این احوال بچه ها توانستند بسیاری از رکوردهای شنای جهان را جابجا کنند.

ارتباطات خوبی که ایجاد کردیم زمانی به ما چسبید که بچه‌های شناگرمان توانستند یکی پس از دیگری رکوردهای جهانی را جابه‌جا کنند. برخی از این رکوردها مربوط به 14 سال پیش بود اما نکته مهمی که بایستی به آن اشاره کنم این است که ما تازه در ابتدای مسیر پیشرفت خود هستیم و تازه کار خود را شروع کردیم.

آیا این آخر کار است و هدفگذاری که داشتیم تا همین جا بود؟

ما بر این باوریم که هنوز از شنای دنیا خیلی عقب هستیم. رکوردهای ثبت شده اخیر در داخل کشور اتفاق بسیار مهمی است اما در مقایسه با رکوردهای شناگران مطرح دنیا به هیچ وجه قابل قبول نیست چرا که فاصله زمانی زیادی هنوز وجود دارد. بچه‌های ما بایستی به روز شوند و برای رسیدن به دیگر شناگران جهان بایستی پروسه بلند مدتی طی شود.

حریفان ما در آسیا چه کسانی هستند؟

ما در شنا باید راهی را برویم که کشورهای چین، ژاپن و کره‌جنوبی در سطح قاره آسیا در سالیان گذشته رفتند. چینی‌ها بعد از بازی‌های آسیایی تهران یعنی نزدیک به 40 سال پیش پروسه بلندمدت خود را برای پیشرفت شنا آغاز کردند و سال‌هاست قوی‌ترین کشور آسیا هستند. ژاپنی‌ها از 1990 استارت برنامه 24 ساله خود را برای رسیدن به طلای جهان زدند و دو سال زودتر یعنی در المپیک 2012 لندن به هدف خود رسیدند.آنها در بازی‌های آسیایی اینچئون توانستند بیشترین مدال را بگیرند

اما متاسفانه به ورزشهای پایه مثل شنا و امثالهم در ایران زیاد بها نمی دهند، علت چیست؟

در دنیا جایگاه ورزش هر کشور را براساس ورزش‌های پایه می‌سنجند. اگر نگاه دقیقی بکنیم متوجه می‌شویم کشورهایی که از لحاظ اقتصادی قوی هستند در ورزش‌های پایه همانند شنا، دوومیدانی و ژیمناستیک مدال‌های مسابقات معتبر را از آن خود می‌کنند. ما برای آنکه در ورزش دنیا قدرتمند شویم نیاز داریم تا در ورزش‌های پایه سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم و تبدیل به یکی از کشورهای صاحب عنوان در میادین جهانی گردیم.

وزارت ورزش هم در پیشرفت شنا نقشی داشت؟

برای آنکه روند موفقیت‌های شنا در آینده ادامه داشته باشد بایستی رابطه خوبی بین وزارتخانه‌های ورزش و آموزش و پرورش صورت بگیرد تا مدارس شنا ایجاد شود. با ایجاد مدارس شنا امکان ندارد که این ورزش تضعیف شود. شناگری که 4 سال هر روز در مدرسه خود صبح و بعدازظهر تمرین کند در آینده می‌تواند با هر حریفی رقابت کند.

برای ورزش مدارس برنامه ای ندارید؟

ما تصمیم داریم تا با وزیر بهداشت نیز به تعامل خوبی برسیم تا این وزارتخانه نقش پررنگی در مدارس شنا داشته باشد. پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند بچه‌های 10 تا 12 ساله‌ای که تمرینات هوازی شنا را انجام می‌دهند در میانسالی به سادگی مریض نخواهند شد.

هیات‌های شنای فدراسیون از امکانات لازم برخوردار هستند؟

اگر وزارت ورزش شرایطی را حاصل کند تا استخرهایی که در اختیار اداره کل است دو تا سه سانس در روز به هیات‌های ما داده شود بچه‌های ما توانایی آن را دارند که بتوانند ضمن درآمدزایی برای این فدراسیون استعدادهای جدیدی را به شنای کشور معرفی کنند. مشکل ما این است که وزارت ورزش به ما به چشم یک فدراسیون می‌نگرد اما ما در حقیقت 3 رشته هستیم و برای پیشرفت نیاز به بودجه 3 فدراسیون داریم. چرا که شنا، شیرجه و واترپلو 3 رشته کاملا مجزا از هم هستند.

یکی از بزرگترین ضعف‌های ما در رشته شیرجه است، علت چیست؟

ما برای پیشرفت رشته شیرجه نیاز به سخت‌افزار داریم. ما فقط در تهران دایو 10 متری داریم و فعلا برای پیشرفت این ورزش ناچاریم در مقاطعی شیرجه‌روهای خود را به کشورهای مختلف اعزام نماییم. در حال حاضر هم 2 ملی‌پوش شیرجه را به چین فرستادیم تا دوره تمرینی مفیدی را بگذرانند.

و در واترپلو چه شرایطی داریم؟

با توجه به نتایج خوبی که جوانان واترپلوئیست ایران ماه گذشته در مسابقات قهرمانی آسیا کسب کردند و توانستند کشورهای قدرتمندی چون چین و قزاقستان را شکست دهند می‌توانیم نوید یک تیم ورزشی قوی همچون والیبال را در آینده نزدیک بدهیم. ما تنها ژاپن را به عنوان رقیب اصلی خود در واترپلو می‌بینیم.

https://shoma-weekly.ir/Pwg1h0