اقتصاد

وابستگی به نفت ریشه مشکلات ماست

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: نوسان نرخ نفت برنامه‌های کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

یحی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل مبادلات تجاری با کشور چین که اخیرا بوجود آمده بود، حل شد یا خیر؟، اظهار داشت: برای مدتی خط اعتباری ایران و چین قطع شده بود که اخیرا این موضوع با طرف چینی حل شده است.

عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سوال که چرا اغلب کالاهای وارداتی از چین نامرغوب است، گفت: در خصوص واردات کالای بی‌کیفیت واردکنندگان ما نقش دارند که باید در این زمینه تغییراتی را ایجاد کنند وگرنه در چین کالاهای باکیفیت نیز تولید می شود.

آل اسحاق با اشاره به مشکل اصلی در حوزه تجارت خارجی، افزود: به جزء کالای بدون کیفیت در بازار، ارتباطات مالی و پولی مشکل اصلی را در کشورایجاد کرده که این روابط پولی و بانکی به دولت ارتباط دارد و شرایط کنونی ارتباط زیادی با موافقت نامه دارد.

وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی انتزاعی نیستند و نمی شود به یک جا اکتفا کرد، گفت: مجموعه برایندها در مسائل اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: نوع وابستگی کشور به اقتصاد نفتی ریشه اکثر عقب افتادگی‌های ماست باید راههای برون رفت از مشکلات اقتصادی را پیدا کرد چرا که وابستگی به نفت مشکل اساسی این کشور است زیرا 60 درصد از بودجه در خصوص فروش نفت است.

وی خاطر نشان کرد: بالا و پایین رفتن نرخ نفت از 100 دلار به 70 دلار و غیره همه برنامه‌های کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

https://shoma-weekly.ir/Nrtk6d