زنان

هیئت‌ و ساز و کار تربیت دینی

مشاهده همکاری، وحدت و احترام متقابل افراد به هم، شنیدن اوصاف عاشورائیان که در سنین متفاوت در کنار حفظ رکن خانواده از رکن ولایت حمایت کرده‌اند، اموری است که فرزندان می‌توانند در تکایا یاد بگیرند؛ بنابراین هیئت‌های مذهبی در ایجاد انقلاب و تحول درونی در فرزندان نقش موثری را می‌توانند ایفا کنند و نباید به بهانه غمبار بودن این اماکن مانع حضور فرزندان در آن‌ها شد.
مطهره سادات هاشمی- اکثر مادرها دوست دارند، بچههایشان با مهر انبیا و اولیا خدا بزرگ شوند، شاید اصلا فلسفه برداشتن کام نوزادمان با تربت اعلای کربلا به همین خاطر باشد و اصلا به همین علت است که یکی از دغدغههای اصلی تربیتی مادر برای فرزندانش این است که در بین تمام الگوهای تربیتی وارداتی، که یقینا راه به بیراهه میبرند، بهترین الگو را برای تربیت فرزندان خود اتخاب کنند؛ بنابراین بهترین مدل تربیتی، برای داشتن آنچه که ما او را فرزند صالح مینامیم، تربیت دینی است. تربیت دینی از نظر اسلام و قرآن از اهمیت

فوق العادهای برخوردار است و از آغاز زندگی فرزند باید نسبت به آن توجه ویژهای کرد. نقش مادر در پرورش دینی و مذهبی فرزند روشن است. مادر هم پیش از تولد میتواند ایفای نقش کند و هم پس از آن در دورههای کودکی، نوجوانی و جوانی، اما بدون شک خود مادر میبایست پیش از هرچیز با این فرهنگ آشنایی کامل داشته باشد.

تبیین جایگاه ایثار، مقاومت، ادب و احترامی که در فرهنگ دینی برای هرعضو از اعضا خانواده ترسیم شده است، میتواند در این میان از اهمیت دوچندانی برخوردار باشد، رجوع به سیره ائمه هدی و نگاهی به این الگوهای رفتاری نشان میدهد رکن دیانت میتواند جایگاه مادر را رفیع کند اما گاهی این سیره باید بعد عملی پیدا کند یکی از این ابعاد که معمولا در روزگار ما کمتر مورد توجه قرار میگیرد بحث مهم حضور در مجالس مذهبی است. آمدن ماه محرم و رونق مجالس مذهبی بهترین فرصت برای این مهم است. حضور بچهها با مادر و یا پدر در این مجالس میتواند آنها را با یک سبک زندگی دینی آشنا کند؛ بنابراین هیئات مذهبی میتوانند به مثابه یک مرکز آموزشی تاثیر مستقیمی در این سیر داشته باشند.

مشاهده همکاری، وحدت و احترام متقابل افراد به هم، شنیدن اوصاف عاشورائیان که در سنین متفاوت در کنار حفظ رکن خانواده از رکن ولایت حمایت کردهاند، اموری است که فرزندان میتوانند در تکایا یاد بگیرند؛ بنابراین هیئتهای مذهبی در ایجاد انقلاب و تحول درونی در فرزندان نقش موثری را میتوانند ایفا کنند و نباید به بهانه غمبار بودن این اماکن مانع حضور فرزندان در آنها شد.

اما در یک بخش دیگر تکایا از طریق رسانه منبر میتوانند در این ایام احیا کننده سبک زندگی اسلامی باشند، سبکی که به شدت با فرهنگ عاشورا پیوند خورده است و حضور و اجتماع کثیر زنان در این اماکن بهترین فرصت برای بازشناسی جایگاه مادر عاشورایی در تربیت دینی خانواده اسلامی است.

https://shoma-weekly.ir/k6dcjy