اقتصاد

هنوز قیمت ارز واقعی نشده است

افزایش نجومی قیمت ارز بودیم و قطعا زمانی که افزایش نرخ ارز یا سکه بدون دلیل باشد، طبعا بخشی از دلیل کاهش نرخ آن نیز بدون دلیل خواهد بود. البته این کاهش امروز می‌تواند به ثبات کشور کمک کند، هرچند که ایناحمد کریمی اصفهانی: کاهش هنوز قیمت ارز را واقعی نکرده است.

عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی گفت: امروز دیدم که دولت گفته است که اگر دلالان ارز را از مردم نمی‌خرند بانک‌ها آمادگی خریداری ارز را دارند که این چه معنایی خواهد داشت، جز آنکه ممکن است دوباره تحولاتی در نرخ ارز رخ بدهد. متاسفانه کسانی وارد بازار ارز شده‌اند که اساسا نگاه درستی نسبت به آن ندارند. ارز کالا نیست که همه افراد برای خرید و فروش آن هجوم می‌برند.

احمد کریمی اصفهانی در گفت‌وگو با شفقنا درباره کاهش شدید نرخ ارز و سکه در بازار امروز کشور و عوامل تاثیرگذار در آن، گفت: پیش از آنکه بخواهیم به دلایل کاهش قیمت‌ها در بازار امروز کشور بپردازیم، من می‌خواهم به دلایل افزایش نرخ دلار و ارز طی چند ماه گذشته اشاره کنم که چرا و چگونه و بر اساس چه دلایل اقتصادی و علمی روشنی این افزایش قیمت‌ها رخ داد. قطعا سومدیریت داخلی و البته اقدامات خصمانه برخی دشمنان خارجی در این اتفاق نقش داشت.

وی با بیان اینکه تغییر نرخ ارز به صورت متداول و منطقی به تحولات و مکانیزم‌های روشن جهانی وابسته است، گفت: متاسفانه بدون آنکه چنین روالی در کشور طی شود ما به مدت چند ماه شاهد افزایش نجومی قیمت ارز بودیم و قطعا زمانی که افزایش نرخ ارز یا سکه بدون دلیل باشد، طبعا بخشی از دلیل کاهش نرخ آن نیز بدون دلیل خواهد بود. البته این کاهش امروز می‌تواند به ثبات کشور کمک کند، هرچند که این کاهش هنوز قیمت ارز را واقعی نکرده است.

کریمی اصفهانی همچنین با انتقاد از عملکرد دولت در تحولات اخیر بازار ارز، اعلام کرد: امروز دیدم که دولت گفته است که اگر دلالان ارز را از مردم نمی‌خرند بانک‌ها آمادگی خریداری ارز را دارند که این چه معنایی خواهد داشت، جز آنکه ممکن است دوباره تحولاتی در نرخ ارز رخ بدهد. متاسفانه کسانی وارد بازار ارز شده‌اند که اساسا نگاه درستی نسبت به آن ندارند. ارز کالا نیست که همه افراد برای خرید و فروش آن هجوم می‌برند، ارز در واقع برای تجارت و تعاملات جهانی است که امروز شاهد آن هستیم همه در تدارک خرید یا فروش ارز هستند.

وی با طرح این پرسش که دولت باید اهداف خودش را در قبال بازار ارز اعلام کند، گفت: اگر هدف دولت مهار نقدینگی بوده که این هدف قابل دفاع است ولی در غیر این صورت نمی‌توان این تحولات و تغییرات را قابل دفاع خواند البته من تصور می‌کنم که برخی مسائل چون لوایح مبارزه با پولشویی نیز در بازار اخیر ارز تاثیرگذار بوده است.

https://shoma-weekly.ir/jaZT1q