اقتصاد

همه چیز مهیا است دولت فرصت سوزی نکند

رئیس اتاق بازرگانی تهران اقتصاد را نخ تسبیح نظام دانست و گفت: حالا که مردم و همچنین نمایندگان مجلس به دولت اعتماد کرده‌اند، دولت از این فرصت استفاده کند و وارد فاز اجرایی کردن حماسه اقتصادی شود.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران طی سخنانی، با اشاره به همه برنامه‌ریزی‌هایی که از اول پیروزی انقلاب دشمنان علیه نظام داشتند، گفت: علیرغم همه محدودیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها که از اول پیروزی انقلاب آغاز شده، به لطف خدا ایستاده‌ایم و خواهیم ایستاد.
آل اسحاق با تاکید بر اینکه در حال حاضر دشمن از حوزه اقتصادی با ما وارد جنگ شده است، گفت: قبلا دشمن از طریق جنگ سخت و جنگ فرهنگی وارد شده بود، اما امروز تمام امکانات خود را برای جنگ اقتصادی با ما وارد میدان کرده و با ما در این حوزه در حال جنگ است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه طبق برنامه پنجم ما باید سالانه 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم گفت: ما باید آنچنان در حوزه اقتصاد قوی باشیم که بتوانیم الگوی کشورهای منطقه قرار بگیریم چرا که بالقوه‌ توانایی بالایی هم داریم.
وی تصریح کرد: به علت وجود توانایی بالقوه‌ بالا از پتانسیل بالایی برخوردار هستیم که اولین آن نیروی انسانی است که بزرگترین آورده در حوزه اقتصاد می‌شود و در این حوزه ما در منطقه اول هستیم و طبق آمار جهانی ما بالای 5 میلیون نیروی تحصیل‌کرده آغاز به کار داریم که ما را از طرف دیگر نگران کرده که بتوانیم برای آنها اشتغال ایجاد کنیم.
آل اسحاق با اشاره به منابع خدادادی نیز خاطر نشان کرد: در ذخایر طبیعی نیز مانند نفت، گاز، معدن شرایط جغرافیایی و ... نیز نسبت به دیگر کشورهای منطقه بالاتر هستیم و حتی در ذخایر ارزی علی‌رغم تبلیغات منفی که در این زمینه وجود دارد، بنده که دستم داخل حساب و کتاب است، می‌دانم بالای 100 میلیارد دلار ذخیره ارزی داریم و از طرف دیگر نیز کشورهای منطقه است که بازارهای خوبی برای تولیدات ما می‌توانند باشند.
سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران یادآور شد: ما باید هم با تهدیدات خارجی مبارزه کنیم و همزمان پیشرفت کنیم که این دو با هم جز با حرکت حماسه‌بار امکان‌پذیر نیست و حالا که بسترسازی‌هایی از طریق حماسه سیاسی با حضور گسترده مردم رقم خورد، در حال حاضر نیز ضرورت حماسه اقتصادی اهمیت پیدا می‌کند و حالا که مردم به کسانی رای داده‌اند که لازمه امروز کشور بود، مسئولان و شخص رئیس‌جمهور باید پاسخگوی لطف و همکاری‌های مجلس باشند.
وی ادامه داد: بنده نیز به عنوان نماینده فعالین اقتصادی به عنوان پیش‌قراولان اقتصاد هستیم اعلام آمادگی می‌کنیم تا با دولت همکاری کنیم و همه اصناف، تشکل‌ها، توده‌های مردم، انجمن‌ها، اتاق‌های بازرگانی آماده سربازی و همکاری با دولت هستیم تا حماسه اقتصادی شکل بگیرد.
آل اسحاق اعتماد مجلس به دولت را بزرگترین پشتوانه دانست و گفت: آقای روحانی و همکارانش باید این اعتماد مجلس را قدر بدانند و حالا که مردم و همچنین نمایندگان مجلس به آنها اعتماد کرده‌اند، از این فرصت استفاده کنند و وارد فاز اجرایی کردن حماسه اقتصادی شوند.
رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه قسمتی از اجرایی کردن حماسه اقتصادی مربوط به حکومت می‌شود و قسمتی دیگر مربوط به مردم اظهار داشت: حکومت باید برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه انجام دهد و دولت باید در اولین گام به معیشت، کمبود کالاهای اساسی و گرانی‌ها رسیدگی کند و همانطور که دولت محترم در برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت خود این مسائل جاری را پیش‌بینی کرده است به آنها رسیدگی کند و معیشت مردم باید حل شود و بنده که خودم در این مسائل سررشته دارم می‌دانم که بهبود معیشت مردم امکان‌پذیر است.
وی مورد دیگر حماسه اقتصادی را مسائل کلان در حوزه اقتصاد دانست که در دو حوزه تورم و اشتغال تبلور دارد و خاطر نشان کرد: ما اگر واقعیت‌نگر باشیم، باید قبول کنیم که در این دو حوزه با مشکل روبرو شدیم و مقام معظم رهبری نیز اخیرا فرمودند که باید واقعیت‌نگر آرمان‌گرا بود. لذا جهت‌گیری اصلی‌مان آرمان‌های ماست ولی باید به واقعیات نیز توجه کرد. یعنی این دو مورد را هم‌زمان در نظر گرفت.
آل اسحاق خاطر نشان کرد: واقعیت امروز اقتصادی ما تورم و اشتغال است، لذا دولت باید در این دو حوزه طرح عملیاتی داشته باشد تا آنها را حل کند و جواب اعتماد مردم را بدهد.
سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به روند بررسی صلاحیت وزرا در مجلس گفت: ملاحظه کردید که در مجلس سخت‌ترین و سریع‌ترین انتقادات به وزرای پیشنهادی می‌شد و بعد از آن که از تریبون پایین می‌آمدند، روی همدیگر را می‌بوسیدند اما در دیگر کشورهای منطقه این‌گونه نیست و هیچ‌کدام جرات برخورد این‌گونه را ندارند.
وی لازمه ایجاد حماسه اقتصادی را ایجاد ثبات از ناحیه دولت دانست و گفت: باید در قوانین سیاست‌های ارزی، سیاست خارجی و ... ثبات ایجاد شود و لازمه سرمایه‌گذاری ثبات در اقتصاد است و از طرف دیگر تلاطم نقطه نگرانی است و با آن نمی‌توان انتظار اقتصاد پویا و فعالیت اقتصادی داشت. لذا اولین رویکرد ضروری داشتن ثبات اقتصادی است و از این جهت نمی‌توان هر روز یک قانون، بخشنامه برای مسائل اقتصادی صادر کرد.
آل اسحاق در مورد دومین وظیفه دولت در راستای ایجاد حماسه اقتصادی اظهار داشت: دومین رویکرد دولت باید رقابتی کردن اقتصاد باشد و دولت باید فضای رقابتی در اقتصاد را برای همه فراهم کند چرا که فضای غیررقابتی باعث ایجاد مردگی می‌شود و اولین مورد در این خصوص اجرایی کردن اصل 44 است آن‌طور که مد نظر مقام معظم رهبری قرار دارد و طبق فرموده مقام معظم رهبری دولت در زمینه اقتصاد وظیفه سیاستگذاری، هدایت، کنترل و پشتیبانی را باید برعهده داشته باشد و جز موارد استراتژیک به حوزه اقتصاد ورود ریز نداشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی تهران مورد دیگر وظیفه دولت را حل مسائل روابط خارجی دانست و گفت: سیاست خارجی ما باید طبق 3 مورد عزت، حکمت و مصلحت با دنیا ارتباط ایجاد کند که نقش بزرگی می‌تواند در اقتصاد داشته باشد و بنده نیز این سه مورد وظیفه دولت را به رئیس جمهور اعلام کردم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: هیچ طرح و برنامه‌ای در جمهوری اسلامی امکان عملیاتی شدن ندارد مگر آنکه در آن مسئله رسیدگی به محرومین و فقرزدایی در نظر گرفته شده باشد و مورد دیگر اینکه باید از وارد کردن شوک به شدت پرهیز شود چرا که اقتصاد ما دیگر توانایی دریافت شوک را ندارد.
آل اسحاق در خصوص نقش مردم در ایجاد حماسه اقتصادی گفت: ما مردم نیز باید بدانیم که اولویت امروز نظام، مسائل اقتصادی است و ما نیز باید با این دولتی که نیروهای مناسب انتخاب کرده همراهی و از آن حمایت کنیم.
سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: مورد دیگری که باید به آن اشاره کنم حرکت به سمت افزایش کیفیت، بهره‌وری و تولید است و باید در این مسیر حرکت کنیم و ما باید تولیدات با کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشیم که بتوان در جهان و منطقه با تولیدات دیگر کشورها رقابت کنیم.
وی بخش دیگر وظیفه مردم را آموزش لازم و تغییر سبک زندگی معرفی کرد و گفت: ما باید سبک زندگی را از محیط دبستان و مدارس آموزش دهیم و در مصرف بازنگری کنیم چرا که اسراف و تبذیر ضربه شدیدی به اقتصاد وارد می‌کند؛ نباید خست به خرج دهیم اما از طرفی اسراف هم نباید داشته باشیم و در این ناحیه با تهدید روبرو هستیم که باید آموزش‌های لازم را در این زمینه داشته باشیم.
آل اسحاق با بیان اینکه اگر دشمن به مرزهای کشور حمله کند، هیچ‌کس سر از پا نمی‌شناسد و همه اقشار برای دفاع از کشور بسیج می‌شوند، گفت: در حال حاضر نیز دشمن در حوزه اقتصاد به ما حمله کرده و ما نیز باید همه بسیج شویم تا با آن مقابله کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی تهران اقتصاد را نخ تسبیح نظام دانست و گفت: ما باید مصرف را کم کنیم و تولیدات خود را بالا ببریم تا بتوانیم در جنگ اقتصادی با دشمن روبرو شویم و باید به اقتصاد نگاه جهادگونه، ملی، دینی و دفاعی داشته باشیم و پشت سر این دولت تا زمانی‌که در مسیر امام و انقلاب است حرکت و آن را یاری کنیم.
وی با بیان اینکه نمی‌توان انتظار برآورده شدن همه انتظارات را به صورت دفعتا داشت، گفت: جهت‌گیری دولت این است که مشکلات را حل کند، اما نباید فشار آورد و انتظار داشت که همه مشکلات سریعا حل شود و نباید توقعات خود را بالا ببریم.
آل اسحاق با اشاره به تحولات منطقه گفت: در این صحنه که بیداری اسلامی در حال موج زدن است جمهوری اسلامی ایران باید نشان دهد که با تکیه بر مبانی اسلامی می‌توان بهترین‌ها از جمله بهترین اقتصاد را رقم زد.
سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران در پایان سخنان خود تصریح کرد: حماسه باید از محراب، مسجد و نمازجمعه آغاز شود و فراخوانی که مقام معظم رهبری در حماسه اقتصادی دادند، پاسخ آن باید در نمازجمعه و مساجد باشد.


https://shoma-weekly.ir/NfHHqw